بازاریابی اینترنتی، هنر و علم فروش محصولات و خدمات در بستر شبکه‌های دیجیتالی از قبیل اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه است. هنر بازاریابی اینترنتی به معنای یافتن ترکیبی مناسب از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی است که سبب جذب بازار هدف می‌شود و در واقع امکان فروش را فراهم می‌آورد. علم بازاریابی اینترنتی، تحقیق و تحلیلی است که در خصوص انتخاب استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی و سنجش میزان موفقیت این استراتژی‌ها انجام می‌گیرد.

انواع بازاریابی اینترنتی

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو


این استراتژی شامل دو روش بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) (SEM) می‌شود. SEO فرآیند تنظیم وب‌سایت است تا هنگامی که مشتریان بالقوه کلمه‌ی مورد نظر خود را که منطبق با محصولات شما است وارد می‌کنند، وب‌سایت شما در لیست موتور جستجو در رتبه‌های بالاتری قرار بگیرد. SEO رایگان است. اما SEM بازاریابی اینترنتیِ پولی است که مثلا برای هزینه‌ي پرداخت از طریق کلیک (pay-per-click)، هنگامی که کاربر یکی از کلمات کلیدی شما را در موتورهای جستجو مثل گوگل وارد می‌کند، تبلیغ شما به نمایش درخواهد آمد. آمارهای SEM می‌تواند بازخوردهای بسیاری خوبی در خصوص اثربخشی تبلیغ شما ارائه دهد، آمارهایی همچون نرخ کلیک (click-through rate) (تعداد دفعات کلیک بر روی تبلیغ به ازای تعداد دفعاتی که صفحه‌ای مشتمل بر تبلیغ به نمایش درمی‌آید).
تبلیغات آنلاین



در حالی که هنوز آگهی‌های تبلیغاتی در صفحات اینترنت دیده می‌شود، اما گزینه‌های بی‌شمار دیگری از صفحات جانبی گرفته (صفحاتی که پیش یا پس از صفحه‌ی مورد نظر به نمایش درمی‌آید) تا تبلیغات نوشتاری نیز وجود دارد. علاوه بر این، شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل فیسبوک پلتفرم‌های تبلیغاتی خاص خود را نیز عرضه می‌کنند.
بازاریابی ایمیلی







به محض اینکه شما لیستی از ایمیل‌های مشتریان بالقوه‌ تهیه نمودید، بازاریابی ایمیلی می‌تواند یک روش مؤثر برای رساندن پیام‌تان باشد. شما می‌توانید این لیست را با توجه به اخبار شرکت، رویدادهای آینده و پیشنهادهای ویژه به‌روز نمایید. همچنین می‌توانید خبرنامه‌ها و پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده‌ای با توجه به نیاز مشتریان خود ارسال کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی


شبکه‌های اجتماعی از قبیل توییتر (Twitter)، فیسبوک (Facebook)، لینکداین (LinkedIn) و پینترست (Pinterest) فرصت‌های مناسبی برای بازاریابی آنلاین فراهم نموده‌اند. شبکه‌های اجتماعی، بستری برای گفتمان هستند در نتیجه لازم است تا به جای صرفا گذاشتن پست‌های تبلیغاتیِ خدمات و محصولات خود، حضوری فعالانه در این شبکه‌ها داشته باشید.
بازاریابی موبایلی



موبایل‌ها به سرعت به وسایلی تبدیل شدند که همه‌ی مردم همیشه آن را با خود به همراه دارند، در نتیجه ارسال پیام‌های متنی و سایر روش‌های تبلیغات موبایلی بهترین روش برای دستیابی به مشتریان بالقوه است.
وبلاگ‌نویسی


داشتن یک وبلاگِ کاری نیز روش دیگری برای گفتگو با مشتریان و اطلاع‌رسانی به آنها در خصوص محصولات یا خدمات شماست. از وبلاگ می‌توان برای ارائه‌ی توصیه و گرفتن بازخورد‌های سودمند استفاده کرد. علاوه بر وبلاگ‌ها، میکروبلاگ‌ها نیز وجود دارند که زیرمجموعه‌ی وبلاگ‌ها هستند و به طور معمول شامل متون کوتاه ارسالی از طریق ایمیل، پیام‌رسانی فوری یا توییتر می‌شوند.
این‌ها تعدادی از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی هستند اما هنوز روش‌ها و استراتژی‌های دیگری نیز در حال توسعه هستند.
اهمیتِ حضور آنلاین



بازاریابی اینترنتی روز به روز از اهمیت بیشتری نزد صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک برخوردار می‌شود. در گذشته، بازاریابی اینترنتی چیزی بود که کسب‌و‌کارهای بزرگ محلی غالبا از آن چشم‌پوشی می‌کردند چرا که صرف وقت و هزینه بر روی بازاریابی اینترنتی وقتی که کل کسب‌و‌کار شما محلی باشد به هیچ وجه قابل توجیه نبود.
اما امروزه با افزایش جستجوی محلی و عادت جدید مردم به جستجوی اولیه از طریق اینترنت، بازاریابی اینترنتی اهمیت پیدا کرده است. و این موضوع آنچنان پیش رفته است که گفته می‌شود همه‌ی کسب‌و‌کارها باید بازاریابی اینترنتی را به برنامه‌های بازاریابی خود بیفزایند.
در کنار تبلیغات آنلاین، شهرت آنلاین هم بسیار مهم است. حتی اگر از بستر اینترنت برای تبلیغ خدمات یا محصولات خود استفاده نکرده باشید، پیش از آنکه یک مشتری جدید به کسب‌و‌کار شما روی بیاورد، این امکان را دارد تا به صورت آنلاین نظرات دیگران را در خصوص فعالیت شما جویا شود؛ در نتیجه کسب شهرت به خاطر کیفیت و ارائه‌ی خدمات به مشتریان اهمیت فراوانی دارد. مشتریان ناراضی بیشتر نظرات خود را در فضای اینترنت بیان می‌کنند تا مشتریان راضی، بنابراین داشتن یک شهرت قوی و نظرات مثبت فراوان برای موفقیت یک کسب‌و‌کار در دنیای دیجیتال امروز بسیاری حیاتی است.

بررسی دو روش بازاریابی اینترنتی پرکاربرد



روش‌های پرداخت از طریق کلیک (PPC) و بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) دو روش پرکاربرد بازاریابی اینترنتی هستند که از زوایای مختلف برای کمک به ترویج کسب‌و‌کار شما بهره می‌گیرند. در ادامه به بررسی این روش‌های می‌پردازیم.

پرداخت از طریق کلیک (PPC)



پرداخت از طریق کلیک، نوعی از بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) است که برای ترویج کسب‌و‌کار از طریق تبلیغات در کنار نتایج ارگانیک یا طبیعیِ جست‌وجو به کار می‌رود. هر تبلیغ به‌واسطه‌ی جستجوی کلمه‌ی کلیدی خاصی به نمایش درمی‌آید و تبلیغ‌کننده تنها زمانی برای تبلیغ خود پول می‌دهد که کاربر روی آن کلیک کند و از وب‌سایت او بازدید نماید، به همین دلیل به این روش، پرداخت از طریق کلیک می‌گویند. خدمتِ تبلیغ پرداخت از طریق کلیک در همه‌ی مورتورهای جستجوی اصلی از جمله گوگل، یاهو و بینگ علاوه بر موتورهای جستجو و وب‌سایت‌های کوچک‌تر ارائه می‌شود.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)


هدف از بهینه‌سازی موتورهای جستجو افزایش قابلیت بازدید و ترافیک وب‌سایت شما با استفاده از دستیابی به بالاترین رده‌های نتایج موتورهای جستجو است. فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جستجو به این معناست که شما وب‌سایت خود را به طریقی بهبود ببخشید که جذابیت را در نظر موتورهای جستجو چه از نظر محتوا و کدنویسیِ درون‌ سایتی و چه از نظر حضور برون‌‌سایتی تضمین نماید. هر چه قدر وب‌سایت شما موتور جستجو پسندتر باشد، احتمال اینکه وب‌سایت در نتایج ارگانیک این موتورها برای عبارات کلیدی خاص در رتبه‌های بالاتری قرار گیرد، بیشتر می‌شود.
موتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیچیده برای تعیین ترتیب نتایج جستجو بر اساس عبارت جستجو شده استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها صدها عامل مختلف از نحوه‌ی کدنویسی وب‌سایت گرفته تا ارتباط محتوای وب‌سایت با عبارت مورد جستجو و تعداد لینک‌های ربایشی در وب‌سایت را مورد توجه قرار می‌دهند.

بازاریابی اینترنتی یک اصطلاح کلی است که برای توصیف روش‌های مختلف از جمله SEO و PPC به عنوان استراتژی‌های بازاریابی به کار می‌رود. بسیاری از شرکت‌ها از PPC برای کسب سریع نتیجه و از SEO به عنوان استراتژی دراز مدت بازاریابی خود استفاده می‌کنند و ترکیبی از آنها را در غالب یک کمپین بازاریابی آنلاین مد نظر قرار می‌دهند.



برگرفته از: thebalance.com netregistry.com.au



https://www.chetor.com/25539-%d8%a8%...c%d8%b3%d8%aa/