تبلیغات آنلاین یکی از مؤثرترین تبلیغات برای گسترش انواع کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ است. صاحبان مشاغل گوناگون با تبلیغ در اینترنت می‌توانند دامنه‌ی فعالیت‌های خود را گسترش دهند، مشتریان جدید پیدا کنند و به جریان‌های درآمدی خود تنوع بدهند. اما چگونه در اینترنت تبلیغ کنیم و انواع شیوه‌های تبلیغ در اینترنت کدام است؟ کدام شیوه توانسته تأثیرگذاری خود در بازاریابی آنلاین را به اثبات برساند؟


برای تبلیغ در اینترنت راه‌های زیادی وجود دارد که از میان آنها می‌توان به مواردی چون پرداخت به ازای کلیک یا PPC، تبلیغات نمایشی آنلاین یا تبلیغات درون‌نرم‌افزاری اشاره کرد. تبلیغات آنلاین ممکن است برای کسانی که به تازگی پا به عرصه‌ی کسب‌و‌کار و بازاریابی گذاشته‌اند، کمی ترسناک و سخت به نظر برسد در حالی‌که چنین نیست. با فراگیری و رعایت اصول مرتبط با تبلیغ آنلاین و استفاده از ابزارهای کارآمد، می‌توانید با تبلیغ آنلاین، نقش مؤثری در گسترش فعالیت تجاری خود داشته باشید.

روش اول: پرداخت به‌ ازای کلیک



یکی از اولین گزینه‌هایی که برای تبلیغات آنلاین باید در نظر داشته باشید، استفاده از شیوه‌ی تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک (Pay-per-click) است که به اختصار PPC نامیده می‌شود. این روش یکی از مؤثرترین و رایج‌ترین انواع تبلیغات آنلاین است.
این شیوه از تبلیغ برای شما این امکان را فراهم می‌کند که عبارات و کلمات مرتبط با کسب‌و‌کار خود را مشخص کنید تا هنگام جست‌و‌جوی آن کلمات در موتورهای جست‌و‌جوی گوگل و بینگ، تبلیغات متنی شما برای کاربران به نمایش دربیاید. این عبارات و کلمات با عنوان کلمات کلیدی یا کلیدواژه شناخته می‌شوند و پایه و اساس تبلیغات پرداخت به ازای کلیک را تشکیل می‌دهند. این کلمات بر اساس یک سیستم مزایده انتخاب می‌شوند. این شیوه باعث می‌شود که همه‌ی تبلیغ‌کنندگان، شانسی برابر برای به نمایش درآمدن تبلیغات‌شان داشته باشند و لزوما کسانی که بیشتر هزینه می‌کنند، شانس بیشتری ندارند.




کلیدواژه‌ها باید کاملا با موضوع کسب‌و‌کار شما مرتبط باشند، بر اساس گروه‌های تبلیغاتی (ad groups) منطقی، سازمان‌دهی شده باشند، بر اساس انواع کمپین‌های تبلیغاتی جداسازی شده باشند و با نوع کلمه‌ی کلیدی صحیح، هم‌راستا باشد تا در زمان درست و برای بازدیدکنندگان هدف به نمایش دربیاید.


روش دوم: تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی



در حالی‌که تبلیغات از طریق نتایج جست‌و‌جو، بازاریابی اینترنتی را متحول کرده است، تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال تغییر آینده‌ی وب است.
شبکه‌های اجتماعی محبوب‌ترین سرگرمی آنلاین برای بزرگسالان سراسر دنیاست. بنابراین تبلیغ‌کنندگانِ کالاها و خدمات، استراتژی‌های تبلیغاتی خود را به سوی شبکه‌های اجتماعی سوق داده‌اند:‌ یعنی همان جایی که مشتریان بخش عمده‌ای از وقت خود را در آن می‌گذرانند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی تقریبا عملکردی مشابه تبلیغات کلیکی دارد با این تفاوت که این تبلیغ‌کنندگان هستند که ابتکار عمل را در دست دارند نه کاربران. در واقع تبلیغ‌کنندگان، کاربران را جست‌و‌جو می‌کنند.
یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این شیوه از تبلیغ این است که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند مستقیما، مشتریان بالقوه را هدف قرار دهند و همین مسئله، زیربنای بسیاری از محصولات و پلتفرم‌های تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهد. در واقع با این شیوه، تبلیغ‌کنندگان بر اساس معیارهای مختلف از اطلاعات آماری مثل سن، جنسیت، درآمد، سطح تحصیلات و وضعیت تأهل تا رفتارهای اجتماعی و اولویت‌های جست‌و‌جو می‌توانند مشتریان را هدف بگیرند.

در این روش، تبلیغ‌کنندگان حتی می‌توانند با توجه به نوع صفحات و پروفایل‌هایی که کاربران دنبال می‌کنند، چیزهایی که می‌خرند و اخباری که می‌خوانند، آنها را هدف قرار دهند. این مخاطبان سفارشی، از طریق اطلاعات به دست آمده از مشتریان موجود و لیست ایمیل‌ها، قابل دست‌یابی هستند. توئیتر و فیس‌بوک می‌توانند فهرست ایمیل‌ها را با سایر اطلاعاتی که از کاربران‌شان دارند ترکیب کنند و اطلاعات بیشتری درباره‌ی رفتار آنها به دست آورند.
بازاریابی بر اساس هویت مشتریان (identity marketing) به عنوان جدیدترین و البته عمیق‌ترین شیوه از بازاریابی دیجیتال، در دهه‌ی اخیر بسیار گسترش یافته است و تأثیرگذاری خود را ثابت کرده است.

مخاطبان خود را بشناسید

همان‌طور که تبلیغ‌کنندگان به شیوه‌ی پرداخت به ازای کلیک، قبل از اینکه کمپین‌های تبلیغاتی خود را راه‌اندازی کنند، باید به شکل عمیق و اصولی درباره‌ی کلیدواژه‌ها تحقیق کنند، تبلیغ‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی هم باید مشتریان ایده‌آل خود و مخاطبان واقعی خود را هدف بگیرند. اینجاست که شخصیت خریدار (Buyer Persona) وارد عمل می‌شود.
یکی از اولین مراحل بازاریابی، پیدا کردن مخاطبانی است که مناسب کسب‌و‌کار ما باشند یعنی جامعه‌ی هدف. شخصیت خریدار، اطلاعاتی است که ما از افرادی که می‌خواهیم مشتری ما باشند و در واقع مشتریان ایده‌آل ما هستند، در اختیار داریم.

ایجاد شخصیت خریدار دقیق و جزئی برای مشتریان ایده‌آل این فرصت را برای ما فراهم می‌کند تا از اطلاعات سطحی درباره‌ی وفادارترین مشتریان‌مان فراتر برویم و شرایطی ایجاد کنیم که مشتریان بالقوه و ایده‌آل را به سوی کسب‌وکار خود جذب کنیم. این کار نه تنها به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تأثیر تبلیغات خود را افزایش بدهند، بلکه باعث می‌شوند تبلیغات هدفمندتر و مرتبط‌‌تری به مخاطبان ارائه شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کاربران به تبلیغات آنلاینی که با علایق آنها مرتبط‌‌تر باشد، بیشتر توجه نشان می‌دهند.

روش سوم: عناصر کمپین‌های تبلیغاتی

تبلیغات اینترنتی فقط قرار دادن یک تبلیغ در فضای آنلاین و انتظار برای گرفتن بهترین نتیجه نیست. مؤثرترین و موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی، آمیخته‌ای از عناصر به هم پیوسته و متعددی هستند که هر کدام از این عناصر به تنهایی کارکرد خاصی دارند و در نهایت به افزایش پتانسیل یک کمپین تبلیغاتی منجر می‌شوند. همه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین، همه‌ی این عناصر را ندارند اما اجزایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، اولین قدم‌های تبلیغ و بازاریابی دیجیتال هستند و در بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی دیده می‌شوند.

۱. تبلیغات تصویری و متنی

گوگل ادوردز (Google AdWords) و بینگ ادز (Bing Ads) شرایطی را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌کنند که از بین تبلیغات متنی یا تبلیغات تصویری مثل انواع بنرها، انتخاب کنند. تبلیغات متنی معمولا با عنوان PPC یا تبلیغات به ازای کلیک و تبلیغات تصویری و مدل‌های تبلیغاتی مشابه با عنوان تبلیغات نمایشی شناخته می‌شوند. به علاوه، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مثلا فیس‌بوک، انواعی از تبلیغات را ارائه می‌کنند که ترکیبی از هر دوی اینها یعنی تبلیغات متنی و نمایشی است. امروزه انواع مختلف و متعددی از تبلیغات وجود دارد که صاحبان کسب‌و‌کارها با توجه به نیازهای خود می‌توانند هر تبلیغی را که با کمپین تبلیغاتی آنها بیشتر تطابق دارد، انتخاب کنند.


۲. صفحه‌ی فرود یا صفحه‌ی هدف (Landing Pages)

صفحه‌ی فرود یا هدف، صفحه‌ای اختصاصی و بهینه‌سازی شده است که کاربران پس از کلیک کردن روی یک تبلیغ به آن منتقل می‌شوند. صفحات فرود ممکن است شامل تبلیغات محصول و خدمات مختلف باشند یا اطلاعات اضافی درباره‌ی تبلیغ‌کننده را به کاربران عرضه کنند. این صفحات همچنین می‌توانند برای متقاعد کردن مشتریان برای انجام یک عمل خاص مثلا تکمیل فرآیند خرید مورد استفاده قرار بگیرند یا شامل اطلاعات اضافه یا دانلود بخشی از محتوا برای جذب مخاطب باشند.
۳. پیگیری تماس‌های تلفنی

برای بسیاری از تبلیغ‌کنندگان، تماس‌های تلفنی می‌توانند منبع ارزشمندی از مشتریان بالقوه باشند. به همین دلیل، با پیگیری و بررسی تماس‌های تلفنی دریافت شده از کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند آن دسته از کلمات کلیدی و تبلیغاتی‌ که کاربران را به تماس تلفنی وا داشته است، مشخص کنند.

۴. استفاده از محتوای حمایت‌شده

بسیاری از تبلیغ‌کنندگان از محتوای حمایت‌شده یا Sponsored Content، به عنوان یکی از عناصر کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین خود استفاده می‌کنند. این محتوای حمایت‌شده ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشد از رپرتاژ آگهی در وب‌سایت‌های مختلف گرفته تا آپدیت‌های حمایت‌شده در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی. دو شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر، این امکان را برای صاحبان کسب‌و‌کارها فراهم می‌کنند و انتخاب‌های متعددی در زمینه‌ی آپدیت‌های حمایت‌شده برای آنها در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان به پست‌های ارتقایافته‌ی فیس‌بوک (Facebook’s Promoted Posts) یا توئیت‌های حمایت‌شده‌ی توئیتر (Twitter’s Sponsored Tweets) اشاره کرد.

ویژگی پست‌های ارتقایافته‌ی فیس‌بوک این فرصت را برای صاحبان کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند تا مبلغی را برای پست‌های منتخب خود بپردازند تا پست مورد نظر برای تعداد بیشتری از دنبال‌کنندگان پیج به نمایش دربیاید. توئیت‌های حمایت‌شده در شبکه‌ی اجتماعی توئیتر هم عملکردی مشابه دارند و شما با پرداخت مبلغی، امکان نمایش آن توئیت برای طیف وسیع‌تری از دنبال‌کنندگان را فراهم می‌کنید.

۵. تجزیه و تحلیل اطلاعات

تبلیغ کردن در اینترنت فقط به منتشر کردن یک تبلیغ و انتظار برای کسب بهترین نتیجه، خلاصه نمی‌شود. تبلیغ‌کنندگان باید نتایج تبلیغات را به دقت بررسی کنند تا متوجه شوند کدام شیوه از تبلیغات، نتایج بهتری داشته‌اند و ترافیک آنها ناشی از کدام تبلیغ بوده است. به همین دلیل است که تجزیه و تحلیل آمار و ارقام، یکی از اجزای حیاتی استراتژی‌های تبلیغ آنلاین است. ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها، اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی کمپین‌های تبلیغاتی را به صاحبان مشاغل ارائه می‌کنند؛ مثلا نرخ کلیک (CTR) که به نسبت کاربرانی که روی یک لینک خاص کلیک می‌کنند به تعداد کل کاربرانی که یک صفحه، ایمیل یا تبلیغ را دید‌ه‌اند گفته می‌شود. این ابزارهای آماری، یک منبع اطلاعاتی بسیار ارزشمند برای اطلاع از نحوه‌ی تعامل مشتریان با وب‌سایت هستند.
۶. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از رایج‌ترین عناصر در کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین است. برخی از تبلیغ‌کنندگان فقط از کمپین‌های تبلیغاتی ایمیلی برای پیشنهادات دوره‌ای خاص یا دانلود محتوای خاص، استفاده می‌کنند، در حالی‌که برخی دیگر از صاحبان کسب‌و‌کارها، از بازاریابی ایمیلی برای کامل کردن سایر کانال‌های تبلیغاتی آنلاین، بهره می‌برند. این شیوه از بازاریابی یکی از مؤثرترین شیوه‌ها در تبلیغات است که باعث شده بسیاری از تبلیغ‌کنندگان از آن استفاده کنند.


۷. بازاریابی مجدد (Remarketing)


به ندرت پیش می‌آید که مشتری، وب‌سایتی را کشف کند و فورا تصمیم بگیرد که از آن خرید کند. سفر مشتری معمولا طولانی و پیچیده است و تهیه‌ی نقشه‌ای از آن نیازمند ابزارهای مختلف و زمان زیادی است. به همین دلیل، بازاریابی مجدد به یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابان دیجیتال تبدیل شده است. بازاریابی مجدد، فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا مشتریانی‌ را که از وب‌سایت‌تان بازدید می‌کنند و بدون انجام هیچ عملی از قبیل خرید یا ثبت نام، سایت را ترک می‌کنند، پیگیری کنید. به این ترتیب می‌توانید تبلیغ خود را این بار در سایت دیگر یا به شکل دیگر، به همان مشتری بالقوه عرضه کنید. این شیوه نه تنها آگاهی از برند را افزایش می‌دهد، بلکه فرصت‌های بیشتری برای کاربران فراهم می‌کند تا وب‌سایت شما را دوباره بازدید کنند یا بعدها خریدی انجام دهند. بازاریابی مجدد را می‌توان به شکل تبلیغات در موتورهای جست‌و‌جو، تبلیغات نمایشی یا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، به انجام رساند.

تبلیغات کلیکی و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، ترکیبی بی‌نقص برای تبلیغات

برای اینکه بتوانید نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهید، مشتریان جدیدی به دست آورید، تبلیغات مؤثری داشته باشید و در نهایت، کسب‌و‌کار خود را توسعه دهید، بهترین راه این است که تبلیغات کلیکی و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی را هم‌زمان با هم و به‌صورت ترکیبی به کار ببرید.



برگرفته از: wordstream


https://www.chetor.com/40750-%da%86%...6%db%8c%d9%85/