معامله غیر معمول آلرگان با قبیله بومی موهاوک در سپتامبر سال جاری میلادی که با هدف استفاده از مصونیت‌های قضایی قبیله مذکور و رفع چالش‌های حقوقی پتنت‌های متعلق به این شرکت انجام گرفت، موجی از واکنش‌ها را بر انگیخته است. با وجودی که قاضی دادگاه فدرال در ماه گذشته با رد مصونیت‌های یاد شده، رأی به عدم اعتبار پتنت مرتبط با داروی رستازیس «Restasis» داد، در آخرین واکنش به این مسئله، یک گروه پنج نفره از سناتورهای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به مدیر عامل آلرگان، درخواست اطلاعات بیشتر در مورد معامله یاد شده داشته‌اند.





در نامه مذکور با به‌کارگیری عبارت «تلاش محتاطانه جهت ایجاد انحصار در بازار 1.5 میلیارد دلاری رستازیس» در وصف معامله شرکت آلرگان و قبیله موهاوک، آن را عاملی برای فروپاشی نظام مالکیت فکری حال حاضر دانسته‌اند. سناتورهای یاد شده در نامه خود بر این سؤال تأکید داشته‌اند که آیا آلرگان قصد دارد پتنت‌های مرتبط با دیگر داروهای خود را نیز به قبایل بومی و یا سایر نهادهای مستقل مانند دانشگاه‌های دولتی انتقال دهد؟
آلرگان در بیانیه‌ای که به همین مناسب منتشر نمود، با تأکید بر تعهد خود به قرارداد اجتماعی اظهار داشت: «آلرگان در تلاش برای گسترش غیر طبیعی پتنت‌های خود نیست؛ ما صرفاً می‌خواهیم از سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه حقوق مالکیت فکری در مقابل برخی روندهای غیر قانونی «IPR» محافظت نماییم.» گفتنی است، طبق توافقنامه بین شرکت آلرگان و قبیله موهاوک، مبلغی برابر با 13.75 میلیون دلار به قبیله مذکور پرداخت خواهد شد و این قبیله سهمی 15میلیون دلاری در حق امتیاز سالیانه پتنت دارویی رستازیس خواهد داشت.

منبع :کانون پتنت ایران | اخبار | نامه سناتورهای آمریکایی به مدیر عامل آلرگان در واکنش به توافق واگذاری پتنت به قبیله موهاوک