شرکت بلک‌بری «Blackberry» خبر از برون‌سپاری بخش قابل توجهی از فعالیت‌های خود در حوزه صدور مجوزهای بهره‌برداری از پتنت داده است. بنا بر اعلام این شرکت، مسئولیت صدور مجوز بهره‌برداری از طیف وسیعی از اختراعات موجود برای تولیدکنندگان بزرگ دستگاه‌های تلفن همراه، به یکی از زیرمجموعه‌های گروه آمریکایی مارکونی «Marconi Group» به نام تلتری «Teletry» واگذار شده است. تلتری بخشی از برنامه جدید گروه مارکونی است که در اوایل سال جاری میلادی راه‌اندازی شده و در طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و محصولات، اقدام به ارائه خدمات تخصصی در زمینه صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت می‌نماید.





تاد کوپلند از تحلیلگران ارشد «CIBC World Market»، با اشاره به تصمیم بلک‌بری می‌گوید: «این اقدام بیانگر این مطلب است که بلک‌بری تصمیم به توسعه یک تیم داخلی صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت را نداشته و ترجیح می‌دهد بر روی کسب و کار محوری خود (که به نظر می‌رسد صدور مجوز بهره‌بردای نیست) تمرکز نماید.» وی اضافه نمود: «بلک‌بری، می‌بایست بر روی سیستم عامل «QNX» که در صنعت خودروسازی مورد استفاده است و می‌تواند یک منبع بالقوه برای رشد و توسعه آتی این شرکت محسوب شود، تمرکز نماید.»
بنا بر گزارش وب‌سایت رویترز، بلک‌بری اعلام نموده که مالکیت بیش از 40000 پتنت شامل سیستم‌های عامل، زیرساخت‌های شبکه، زیرسیستم‌های خودرو، امنیت سایبری و ارتباطات بیسیم را حفظ نموده و برنامه‌های مرتبط با صدور مجوز بهره‌برداری از آن‌ها را خارج از تفاهم با شرکت تلتری به پیش خواهد برد.
لازم به ذکر است، تیم مدیریتی گروه مارکونی شامل کسیم الفلاحی «Kasim Alfalahi» مدیر سابق صدور مجوز بهره‌برداری پتنت در شرکت اریکسون و اریک ریف‌اشنایدر«Eric Reifschneider» مدیر کل سابق صدور مجوز بهره‌برداری پتنت کوآلکام هستند. این گروه خدمات تخصصی خود در زمینه صدور مجوزهای بهره‌برداری از پتنت و مبادلات مرتبط با آن را در اختیار متقاضیان فرار می‌دهد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | اقدام Blackberry برای برون‌سپاری بخش عمده فعالیت‌های مرتبط با صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت