سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA»، اقدام به انتشار تاریخ‌های ثبت پتنت‌های دارویی نموده است. این اقدام که بخشی از تلاش‌های این نهاد برای افزایش شفافیت و رقابت در داروهای عمومی به شمار می‌رود، به تولیدکنندگان دارویی کمک نموده تا از اولین تاریخی که می‌توانند محصولات خود را به بازار عرضه نمایند، اطلاع یابند.






بنابر گزارش وب‌سایت «Raps»، سازمان غذا و دارو شروع به جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی مرتبط با ثبت اختراعات مربوطه از سال 2013 میلادی نموده است که به گفته این نهاد، تا کنون بیش از 4000 پرونده پتنت، همراه با تاریخ‌های ارسال آن‌ها در دسترس قرار دارد. به‌روزرسانی این اطلاعات که نتیجه قانون مصوب اکتبر سال جاری میلادی است، همراه با الزام جدیدی بوده که بر اساس آن تاریخ ثبت پتنت برای تمامی پرونده‌های جدید، در کتاب رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا به نام کتاب نارنجی «Orange Book» انتشار خواهد یافت. این کتاب را سازمان غذا و داروی آمریکا در زمینه معرفی محصولات معتبر دارویی که به تأیید این نهاد رسیده است، به چاپ می‌رساند و در آن اطلاعاتی نظیر ماده فعال دارویی، نام اختصاصی، متقاضی و صاحب امتیاز آن، شماره پرونده و شماره ثبت اختراع مرتبط ارائه شده است.
به نظر می‌رسد که این اقدام منجر به تغییراتی در ماهیت رقابت کنونی در حوزه دارو گردد. با این وجود بنابر نقطه نظرات کارشناسان مربوطه یکی از عوامل مهم برای دستیابی به اهداف تعیین شده، دقت در به‌روزرسانی اطلاعات و سرعت عمل در انجام آن است.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | انتشار تاریخ ثبت پتنت‌های مرتبط با محصولات دارویی در کتاب رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا