در پی شکایت شرکت شیونوگی«Shionogi» از مرک «Merck» به اتهام نقض پتنت متعلق به این شرکت در تولید و فروش داروی بیماری ایدز، دادگاه تجدید نظر فدرال آلمان شرکت مرک را ملزم به پرداخت چهار درصد از کل فروش محصول مورد نظر نمود. این شکایت در سال 2016 میلادی، با استناد به پتنت اروپایی شرکت شیونوگی با شماره «EP1422218» در دادگاه دوسلدورف به ثبت رسیده بود. در این شکایت، شرکت مرک متهم به نقض این پتنت در تولید و فروش داروی «Isentress» که یک داروی مرتبط با ویروس «HIV» است، شده بود.





بنا بر گزارش وب‌سایت «Lexology»، داروی یاد شده از سال 2012 میلادی از سوی شرکت داروسازی مرک به بازار معرفی شد و فروش جهانی آن از مرز 1.5 میلیارد دلار فراتر رفته است. در رأی اولیه دادگاه، شرکت مرک ملزم به دریافت اجباری مجوز بهره‌برداری از پتنت متعلق به شیونوگی شد که در واکنش به این رأی، شرکت مرک با مخالفت و تقاضای تجدید نظر در حکم صادر شده، درخواست دستورالعمل موقت مندرج در بند 85 قانون ثبت اختراعات آلمان را نمود که اجازه می‌داد فرآیند صدور اجباری مجوز بهره‌برداری از پتنت به تعویق افتد. در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان و بررسی‌های گسترده در این زمینه، رأی دادگاه مقدماتی توسط دادگاه فدرال آلمان مورد تأیید قرار گرفت و شرکت مرک ملزم گردید در ازای دریافت اجباری مجوز بهره‌برداری از پتنت متعلق به شیونوگی، چهار درصد از میزان فروش دارو را در اختیار این شرکت قرار دهد.
گفتنی است، شرکت شیونوگی در سال 1878 میلادی، تأسیس گردیده و با برخورداری از بیش از 5500 کارمند، در زمینه توسعه و تولید انواع محصولات دارویی فعالیت می‌نماید. این شرکت با سرلوحه قرار دادن شعار «ارائه بهترین داروهای ممکن برای حفاظت از سلامتی و تأمین رفاه بیماران»، توانسته است خدمات گسترده‌ای به بیماران، پزشکان و دیگر ذینفعان فرآیند ارائه خدمات بهداشتی و سلامت ارائه نماید.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | لزوم پرداخت غرامت توسط شرکت دارویی Merck به دلیل نقض حق مالکیت پتنت مرتبط با داروی بیماری ایدز