بنا بر حکم وزارت صنعت و تجارت هند که در آخرین روز سال 2017 میلادی صادر گردید، آقای «مانموهان سینگ» از ابتدای سال جاری میلادی به‌عنوان رئیس هیئت اجرایی این نهاد منصوب شده است. «IPAB» یکی از مهم‌ترین نهادهای قضایی مرتبط با حقوق مالکیت فکری در هند است که در جولای سال 2003 میلادی توسط دولت مرکزی این کشور تأسیس گردیده است. این نهاد به‌نوعی فرآیند استیناف تصمیمات دادگاه‌های مالکیت فکری هند در حوزه‌های پتنت، ثبت علائم تجاری و نشان‌های جغرافیایی را بر عهده دارد.





بنا بر گزارش وب‌سایت «Mondaq»، پس از بازنشستگی رئیس قبلی «IPAB» که در تاریخ سیزدهم می سال 2016 میلادی صورت گرفت، این نهاد تنها با یک عضو، یعنی «سانجی کومار» به‌عنوان عضو فنی حوزه علائم تجاری به کار خود ادامه داد و پست‌های دیگر آن نظیر عضو فنی حوزه پتنت و نائب رئیس نیز خالی مانده بود. همین وضعیت موجب گردید تا «IPAB» عملاً به مدت یک سال غیر فعال باقی بماند. در ادامه، درخواست‌های متعدد کارشناسان برای تغییر در وضعیت «IPAB» و فعالیت مجدد آن، موجب شد تا رئیس جدید این نهاد تعیین گردد. شایان ذکر است، دیگر سمت‌های اداری خالی «IPAB» هنوز تعیین تکلیف نشده است.
گفتنی است، مانموهان سینگ یکی از افراد مشهور در حوزه مالکیت فکری است که بیش از ده سال در این حوزه فعالیت کرده است. وی از آوریل سال 2008 میلادی تا اواخر سال 2016 میلادی به‌عنوان قاضی دادگاه عالی دهلی مشغول بوده است. البته انتصاب وی از سوی وزارت صنعت و تجارت به‌عنوان رئیس «IPAB»، با توجه به قانون‌های موجود و نظر دادگاه عالی هند مبنی بر این‌که انتصاب اعضای «IPAB» بیشتر معطوف به حوزه قضایی است و نه اجرایی، تا حدی در ابهام قرار دارد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | فعال شدن مجدد یک نهاد قضایی مالکیت فکری در هند