محققین دانشگاه ایالتی هیدالگو «UAEH» پتنتی در اداره مالکیت صنعتی مکزیک به ثبت رسانده‌اند که برخی دستورالعمل‌های لازم برای ضدعفونی و باکتری‌زدایی موفقیت‌آمیز مواد غذایی همچون آووکادو، توت‌فرنگی، گشنیز و گوجه‌فرنگی را تشریح می‌نماید. موفقیت در این امر می‌تواند ورود این محصولات به بازار آمریکا را بدون وارد شدن به لیست هشدار سازمان غذا و داروی این کشور ممکن سازد.





بنا بر گزارش وب‌سایت «Food Safety News»، اغلب فرآورده‌های غذایی صادر شده از مکزیک به آمریکا در لیست هشدار این کشور قرار دارد، به‌طوری‌که در ابتدای سال جاری میلادی، 71 محصول غذایی این کشور اعم از گوشت، فلفل خشک و پیاز در لیست یاد شده قرار گرفته است. نگرانی پیرامون عدم اجازه ورود برخی محصولات نظیر آووکادو بسیار بیشتر است. تولیدکنندگان مکزیکی با 1.52 میلیون تن، سهمی 30 درصدی در کل آووکادوی تولیدشده در جهان دارند که بیشتر آن صادر می‌شود. همین عامل باعث شده است تا محققین دانشگاه ایالتی هیدالگو به تحقیق پیرامون چگونگی باکتری‌زدایی این فرآورده غذایی پرارزش بپردازند. در طی سال‌های اخیر، گروهی از دانشمندان با آزمایش خواص ضد میکروبی گل «Hibiscus»، سعی در کاهش عوارض باکتریایی در گونه‌های نژادی آووکادو نموده‌اند. در تحقیقات بعدی، تیمی از محققین اقدام به به‌کارگیری راهکارهای تجاری حلال‌های کلوئیدی یا کلر برای رفع مشکل نمودند که باعث کاهش باکتری‌ها گردید ولی میزان ان مطابق با انتظارات نبود. در نهایت، دستورالعمل ترکیبی استفاده از اسید استیک سرکه، اسید سیتریک لیمو ترش و سایر مواد طبیعی منجر به ثبت پتنتی گردید که درصد قابل توجهی از باکتری‌ها را حذف می‌نماید.
لازم به ذکر است، قرار گرفتن در لیست هشدار «FDA» با توجه به هزینه‌های زیاد آزمایش و ارزیابی آن‌ها، می‌تواند هزینه زیادی برای صادرکنندگان در پی داشته باشد. وجود هرگونه آلاینده و یا باکتری غیرمجاز بر روی محصول منجر به عدم اجازه ورود محصول به خاک آمریکا خواهد شد که در این صورت یا باید محموله به کشوری دیگر ارسال شود و یا این‌که نابود گردد.
شایان ذکر است، به منظور خروج یک محصول از لیست هشدار «FDA»، لازم است پنج محموله متوالی از آن که توسط آزمایشگاه‌های «FDA» مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است، ایمن شناسایی شود. البته این فرایند کاری دشوار و بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | دستورالعمل‌های ترکیبی مواد طبیعی جهت باکتری‌زدایی محصولات غذایی