دادگاه عالی انگلستان به انجمن صنعتی فناوری‌های زیستی «BIA» اجازه داده است تا به یک جدال حقوقی بسیار طولانی بر سر یک پتنت دارویی ورود نموده و مدارک و استدلالاتی پیرامون آن ارائه نماید. این انجمن معتقد است، روند رو به رشد پتنت‌های دارویی و چالش‌های مرتبط با آن، منجر به اعمال فشارهای ناعادلانه بر شرکت‌هایی شده که در کشف و توسعه این داروها سرمایه‌گذاری نموده‌اند.





بنا بر گزارش وب‌سایت «PharmaPhorum»، جدال حقوقی یادشده بین شرکت پی‌فایزر «Pfizer» و گروهی متشکل از شرکت‌های مایلن «Mylan» و اکتیوز «Actives» (که اکنون بخشی از آلرگان به شمار می‌رود) می‌باشد که بر سر پتنت پی‌فایزر در زمینه داروی لیریکا «Lyrica» آغاز شده و در حال پیگیری است. این پرونده که از سال 2014 میلادی در حال بررسی است، پس از برگزاری دادگاه تجدیدنظر و اعتراض مجدد پی‌فایزر، به عالی‌ترین نهاد قضایی انگلیس یعنی دیوان عالی این کشور کشیده شده است. داروی تولیدی پی‌فایزر با 314 میلیون پوند، در سال 2016 میلادی در جایگاه دومین داروی پرهزینه موجود در نسخه‌های مراقبت اولیه از بیماران بوده است.
مداخله انجمن زیست‌فناوری با این توجیه انجام می‌گیرد که طولانی شدن این پرونده می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر شرکت‌های فعال در حوزه تحقیق و توسعه محصولات دارویی داشته باشد و در نهایت ممکن است به افزایش داده‌ها و مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع داروهای جدید بیانجامد. استیو بیتز «Steve Bates» مدیر اجرایی انجمن فناوری‌های زیستی، با تأکید بر این‌که هدف از این مداخله، تبیین و برجسته‌سازی اهمیت موضوع برای بخش زیست‌فناوری بریتانیا است، افزود: توانایی شرکت‌های علوم زیستی برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه نوآوری‌های جدید که می‌تواند زندگی بیماران را تغییر دهد، وابستگی زیادی با اخذ حفاظت‌های قابل اطمینان سیستم پتنت دارد که می‌بایست در زمان مناسب انجام گیرد. ما بسیار خوشحالیم که دیوان عالی کشور از استدلال‌های تدوین‌شده از سوی بخش علوم زیستی بریتانیا در روند دادرسی استفاده می‌نماید. امیدواریم دادگاه و سیستم قضایی شرایطی را فراهم آورند تا شرکت‌ها بتوانند اکتشافات و ابداعات خود را محافظت و تجاری‌سازی نمایند. این امر به‌طور غیرمستقیم بر میزان تحقیقات و سرمایه‌گذاری‌های دیگر شرکت‌ها نیز اثرگذار خواهد بود.»

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | مداخله انجمن زیست‌فناوری انگلستان در یک جدال حقوقی بر سر یک پتنت دارویی