والمارت اخیراً پتنتی به ثبت رسانده که مشتریان را قادر می‌سازد تا اقلام غذایی تازه را پیش از سفارش نهایی از طریق عکس مشاهده نموده و سپس نسبت به خرید آن‌ها اقدام نمایند. این سیستم که تحت عنوان «یک تجربه نوین آنلاین» ثبت‌شده است، از فناوری اسکن سه‌بعدی برای نمایش مواد غذایی فروشگاه‌ها استفاده می‌نماید.





طرز کار سیستم به این صورت است که در ابتدا، سفارش مشتری به‌صورت آنلاین انجام می‌گیرد. در مرحله بعدی، متصدی فروشگاه با استفاده از اسکنر سه‌بعدی اقدام به تهیه تصاویر از اقلام سفارش داده شده کرده و آن‌ها را از طریق یک پلتفرم ارسال داده‌های اطلاعاتی، برای مشتری ارسال می‌کند. مشتری پس از بررسی می‌تواند نسبت به تأیید و یا رد هر یک از محصولات موجود در سفارش اولیه اقدام نماید. در نهایت، موارد تأییدشده برچسب‌گذاری شده و برای بسته‌بندی و ارسال آماده می‌گردد.
بنا بر گزارش وب‌سایت «Business Insider»، سیستم ابداعی یادشده می‌تواند به والمارت کمک نماید تا در زمینه خرده‌فروشی آنلاین با آمازون به رقابت برخیزد. آمازون در سال 2017 میلادی توانسته درآمدی دو میلیارد دلاری از کسب‌وکار خرده‌فروشی آنلاین به دست آورد. با این حال، قسمت عمده فروش شامل محصولات غذایی بسته‌بندی شده است و غذاهای تازه سهمی بسیار اندک در میزان کل فروش این شرکت دارد. این در حالی است که اغلب مشتریان ترجیح می‌دهند که مواد غذایی تازه را مشاهده و سپس انتخاب نمایند. بر همین اساس، سیستم جدید والمارت ممکن است به پیشی گرفتن این شرکت از آمازون کمک نماید، به‌ویژه اگر تصاویر سه‌بعدی بتواند مشتریان را متقاعد نماید که قادر به انتخاب و خرید محصولات تازه و با کیفیت، بدون نیاز به دیدن حضوری آن‌ها هستند.
گفتنی است، تحقیقات و پژوهش‌های انجام گرفته پیرامون نقش هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک نشان می‌دهد که برنامه‌های کاربردی متعددی مبتنی بر این فناوری در صنعت خرده‌فروشی توسعه یافته است که می‌تواند مزایای فراوانی برای فعالان این صنعت به همراه داشته باشد. امروزه غول‌های بزرگ تجارت آنلاین نظیر آمازون و والمارت، با تمرکز بر موضوعاتی نظیر پلتفرم‌های طراحی محصول بر اساس نظرات مشتریان، شخصی‌سازی رابط‌های آنلاین، ارائه خدمات فوری به مشتری و افزایش کارایی سیستم‌های جستجوی محصول، در پی توسعه هر چه بیشتر کسب‌وکار تجارت آنلاین در صنعت خرده‌فروشی هستند.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | سیستم جدید سفارش آنلاین مواد غذایی تازه همراه با قابلیت مشاهده اسکن سه‌بعدی