شرکت فورد پتنت جدیدی در زمینه خودروی پلیس خودران به ثبت رسانده است که قادر به شناسایی تخلفات راهنمایی و رانندگی نظیر سرعت غیرمجاز و نیز برقراری ارتباط بیسیم با خودرو و راننده جهت تأیید هویت است. به نظر می‌رسد این شرکت که پیش از این طراحی و ساخت ناوگان پلیس نظیر کامیون اصلاح‌شده «F-150» و خودروی فوق‌سریع هیبریدی را بر عهده داشت، در حال برنامه‌ریزی برای زمانی است که افسران پلیس دیگر نیازی به راندن خودرو و تعقیب و گریزهای خطرناک نداشته باشند.





وسیله نقلیه ابداعی فورد، جهت شناسایی تخلفات ترافیکی می‌تواند هم به دوربین‌های نظارتی دسترسی داشته و هم می‌تواند همچون یک افسر واقعی، نقض مقرراتی نظیر عبور از چراغ قرمز را تشخیص دهد. در هر صورت، پس از تشخیص تخلف از سوی خودرو، تصویر شماره پلاک خودروی متخلف شناسایی‌شده و تلاش برای ارتباط با راننده آن آغاز می‌شود. فورد در پتنت ثبت‌شده، خاطرنشان ساخته است که «وظایف معمول پلیس، مانند صدور قبض جریمه سرعت غیرمجاز، می‌تواند به‌صورت خودکار انجام گیرد؛ در این صورت، افسران پلیس می‌توانند بر دیگر کارهایی که قابلیت انجام خودکار آن‌ها وجود ندارد، متمرکز شوند.»
لازم به ذکر است، در پتنت ثبت‌شده برخی دیگر از سناریوهای مرتبط با حضور افسران پلیس در خودروی پلیس خودران شرح داده شده است. برای مثال، در مواردی که راننده خودرو متخلف مشکوک به الکل و یا مواد مخدر باشد، حضور افسر پلیس الزامی به نظر می‌رسد. در پایان باید به این نکته اشاره داشت که ثبت این پتنت لزوماً به معنای عزم جدی فورد در تجاری‌سازی و به‌کارگیری فناوری جدید نیست و حتی در صورت وقوع این اتفاق، مواردی نظیر حفظ حریم خصوصی، می‌تواند مانعی عمده در استفاده گسترده آن باشد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | خودروی پلیس خودران جهت شناسایی و پیگیری تخلفات رانندگی