شرکت چینی کولپد «Coolpad» که در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های هوشمند تلفن همراه فعالیت می‌نماید، رقیبش شیائومی «Xiaomi» را به نقض سه پتنت متعلق به خود متهم کرده است. این جدال حقوقی که اولین منازعه پتنت بین بازیگران عمده صنعت گوشی‌های هوشمند در چین به شمار می‌رود، توسط دادگاه شهر «شنزن» بررسی خواهد شد.





بنابر گزارش وب‌سایت «Iam Media»، پتنت‌های ادعایی کولپد شامل خروجی ارتباطی موبایل و سیستم‌های رابط آن با شماره پتنت «ZL200610034034.8»، پردازش برنامه‌های کاربردی با شماره پتنت «ZL201210250264.3» و مدیریت آیکون کاربردی با شماره پتنت «ZL201210064396» است. «جیانگ چائو»، مدیر عامل کولپد که در ماه اوت سال گذشته میلادی پس از سه سال فعالیت به‌عنوان مدیر مالی، به این سمت برگزیده شد، در مصاحبه با رسانه‌های چینی از برنامه خود برای توسعه سبد دارایی‌های فکری شرکت و اقدامات حقوقی جهت محافظت از پتنت خبر داد. وی اظهار داشت: «شرکت‌های بسیاری در پی دستیابی به فناوری‌های محوری کولپد و پتنت‌های مرتبط با آن‌ها هستند. ما با دارا بودن بیش از 10.000 پتنت در زمینه گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، می‌بایست محافظت از آن‌ها را در اولویت‌های خود قرار دهیم. در این راستا قدم بعدی کولپد، ثبت و پیگیری برخی اقدامات حقوقی علیه شرکت‌های ناقض پتنت خواهد بود.»
گفتنی است، سیاست‌های تهاجمی کولپد در زمینه پتنت با سرمایه‌گذاری‌های «LeEco» در طی سال‌های 2015 تا 2016 میلادی که در نهایت این شرکت را به بزرگ‌ترین سهامدار کولپد بدل نمود، افزایش‌یافته است. کولپد با توجه به رقابت فشرده هوآووی«Huawei»، شیائومی «Xiaomi»، اوپو «Oppo» و ویوو «Vivo» در بازار گوشی‌های تلفن همراه هوشمند چین که با فعالیت‌های اپل و سامسونگ تشدید نیز شده است، استراتژی سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر نظیر هند که رقابت در آن‌ها تا حدودی کمتر می‌باشد را برگزیده است.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | اولین جدال حقوقی پتنت در صنعت دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند در چین