یک محقق هندی موفق به ابداع روش جدیدی برای بازیافت ضایعات پلاستیکی شده است. فناوری جدید قادر به تبدیل پلاستیک به سوخت با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از فناوری‌های مشابه حال حاضر است. گفتنی است، زباله‌های پلیمری به‌عنوان یکی از تهدیدهای بزرگ زیست‌محیطی به شمار می‌رود که تأثیرات مستقیم بر زمین، هوا و آب خواهند داشت. با استفاده از فناوری جدید، می‌توان یک تن زباله پلاستیکی غنی از هیدروکربن را تحت واکنش‌های شیمیایی، مکانیکی و گرما به 850 لیتر سوخت تبدیل نمود.





بنا بر گزارش وب‌سایت «VCCiRCLE»، یکی از مهندسین سابق دره سیلیکون در شرکت تازه تأسیس خود با نام پلی سایکل «PolyCycl Pvt»، اقدام به فرآوری زباله‌های پلاستیکی و تبدیل آن به فرم جدیدی نموده است که می‌تواند اثرات زیست‌محیطی آن‌ها را به حداقل برساند. آمیت تاندون «Amit Tandon»، در هفت سال گذشته در حال تحقیق و توسعه فناوری جدیدی بوده است که ضایعات پلاستیکی را به‌نوعی سوخت شبیه به روغن کوره تبدیل می‌نماید که در مقایسه با فناوری‌های حال حاضر، از قیمتی مقرون‌به‌صرفه برخوردار است. این فناوری که تا کنون یک «US» پتنت گرنت شده و چندین پرونده ثبت اختراع دیگر برای محافظت از آن به ثبت رسیده است، با همکاری و مشارکت رامکی «Ramky Group» برای راه‌اندازی پروژه تبدیل پلاستیک به سوخت در شهرهای مختلف بکار گرفته خواهد شد. پروژه‌های یاد شده در قالب سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های رامکی و پلی سایکل انجام می‌گیرد.
لازم به ذکر است، آمیت تاندون پیش از ترک دره سیلیکون در برخی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های «Fortune 500» نظیر «Sun Microsystems» کار می‌کرد و پس از بازگشت به هند اقدام به راه‌اندازی شرکت جدید خود نمود. وی با تمرکز بر مشکل بازیافت زباله‌های پلاستیکی، در پی روشی جدید برای فراوری آن‌ها بود که دو شرط اصلی را تضمین نماید: «خروجی فناوری بازیافت، یک سوخت صنعتی باشد و هزینه استخراج آن نیز کم باشد.» پلی سایکل مدعی است، در حال تحقیق بر روی نسل جدید فناوری است که می‌تواند هزینه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری اولیه را بین 50 تا 75 درصد و هزینه‌های عملیاتی را بیش از 50 درصد کاهش دهد. این شرکت اخیراً موفق به جذب یک سرمایه‌گذاری 1.25 میلیون دلاری از سوی شرکت «White Field Ventures» (یک گروه تجاری فعال در صنایع فولاد، کشاورزی و شیمیایی در قاره‌های اروپا و آفریقا) شده است.  

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | تولید سوخت صنعتی از ضایعات پلاستیکی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه