شرکت مواد غذایی آکسیوم «Axiom» که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اجزای پروتئینی برنج و نخود است، پتنت با شماره «۹۸۲۰۵۰۴» را در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» به ثبت رسانیده است. در این پتنت، ویژگی‌های مرتبط با چندین نسخه از محصول این شرکت با عنوان اوریزاتئین «OryzateinR» که نوعی پروتئین برنج ارگانیک است، معرفی می‌گردد. بنابر آزمایشات انجام گرفته، این پروتئین می‌تواند موجب افزایش حجم عضلات، کاهش نسبت چربی به عضله، افزایش نرخ بازده و نیز افزایش استقامت گردد. بنابر گزارش وب‌سایت «Markets Insider»، با توجه به پتنت یادشده و نیز مجموعه پتنت‌های ثبت‌شده توسط آکسیوم که در حال ارزیابی هستند، هر یک از تولیدکنندگان پروتئین‌های گیاهی و یا سازندگان محصول نهایی که به نحوی از این نوع از پروتئین‌های برنج (برای مثال در فرمولاسیون‌های ورزشی مرتبط با افزایش حجم عضلات) استفاده می‌نمایند، با خطر نقض حقوق مالکیت فکری و واکنش حقوقی از سوی این شرکت مواجه خواهند شد.
پتنت شرکت آکسیوم نشان می‌دهد که پروتئین برنج قهوه‌ای که بر پایه آب‌پنیر حیوانی (بخش آبدار شیر که پس از سفت شدن آن باقی می‌ماند) ساخته شده است، می‌تواند برای افزایش حجم عضلات و نیز بازیابی و نگهداری از آن‌ها بکار رود. آزمایش‌های بالینی انجام گرفته، تأیید می‌کند که استفاده از این پروتئین گیاهی موجب جذب سریع‌تر آمینواسیدها در مقایسه با دیگر انواع پروتئین‌های برنج می‌شود. «دیوید یانوو»، مخترع اوریزاتئین و مدیرعامل شرکت آکسیوم اظهار داشت: «ما انتظار داریم نتیجه بررسی‌های چهار پتنت دیگر نیز به زودی مشخص گردد که یکی از آن‌ها «US» پتنت و سه مورد دیگر نیز پتنت‌های خارجی در استرالیا، چین و هنگ‌کنگ است. با توجه به تقاضا برای پروتئین‌های گیاهی در سرتاسر جهان و توانمندی‌های نوآورانه آکسیوم برای تولید و عرضه محصولات جدید، قویاً احساس می‌کنم که حمایت قانونی و به اشتراک‌گذاری هوشمند این نوآوری‌ها، می‌تواند عاملی تعیین‌کننده در موفقیت‌های آتی ما باشد.» گفتنی است، آکسیوم که در زمینه توسعه فرآورده‌های جدید گیاهی با هدف تغییر در عرضه و تأمین مواد غذایی فعالیت می‌نماید، با محصول جدید خود این امیدواری را به وجود آورده است که برای تولید گوشت دیگر نیازی به ساخت عضلات در حیوانات نیست و می‌توان از پروتئین‌های گیاهی برای تولید نسل جدید گوشت استفاده نمود.
منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | ثبت پتنت پروتئین‌های گیاهی ارگانیک با هدف حفاظت و استفاده از فرصت‌های صدور مجوز بهره‌برداری