شاخص‌های بازار سرمایه به صورت گسترده و به روش‌های متعدد طراحی و به‌کار برده می‌شوند. در رویکرد سنتی، هدف از طراحی شاخص‌ها پاسخ به این سوال اساسی است که "عملکرد بازار امروز، دیروز یا در یک دوره زمانی خاص چگونه بوده است؟". در واقع براساس این رویکرد، شاخص‌ها بازتابی از عملکرد بازار می‌باشند. باتحولات انجام شده در بازارهای سرمایه طی سال‌های اخیر، طراحی شاخص‌ها براساس رویکرد سنتی نقش کمتری را بازی می‌کند و رویکردهای جدیدی عمدتاً با هدف بهره‌گیری از شاخص به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری به وجود آمده‌اند. همچنین افزایش رقابت و با اهمیت شدن منابع مالی سبب شده است که سرمایه‌گذاران با دقت بیشتری به طراحی پرتفوی خود بپردازند و از این رو استفاده از شاخص‌هایی که بتوانند با توجه به اهداف مشخص‌شده‌ سرمایه‌گذاران بهترین عملکرد را کسب کنند، بسیار حائز اهمیت شده است. امروزه بورس‌ها و شرکت‌های شاخص‌ساز به منظور پاسخ‌گویی به نیاز سرمایه‌گذاران و همچنین افزایش شفافیت بازارها، شاخص‌های مختلفی با معیارهای متفاوت و عمدتاً با هدف سرمایه‌گذاری، طراحی می‌نمایند.



نگارنده: مهسا جمشیدی ویسمه , سولماز باطبی

بورس اوراق بهادار تهران - بررسی معیارهای انتخاب سهام در شاخص‌های بورس‌ اوراق بهادار