حضور ایران در سمینار ICT Spring فرصت بسیار مناسبی بود تا ظرفیت های ایران در حوزه فینتک،فناوری اطلاعات و فناوری های فضایی به کشورهای دیگر معرفی و فرصت های سرمایه گذاری در ایران در حوزه بین المللی شناخته شود.
به گزارش پرداخت برتر؛ششمین سمینار ICT Spring در تاریخ 9 و 10 می در لوگزامبورگ برگزار شد،سالن کنفرانس جدید کریشبرگ لوگزامبورگ به مدت دو روز پذیرای 5 هزار متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی حوزه ها و از تمامی قاره ها بود که در سمینار ICT Sprint 2017 حول چهار موضوع اصلی فینتک، دیجیتال،اسپیس و تکنولوژی گرد هم آمده بودند. در این سمینار ناصر حکیمی،مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی و نیما امیرشکاری،مدیر دپارتمان بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و سه نفر از نمایندگان حوزه هوا و فضا از ایران حضور داشتند که در رابطه با حوزه های تخصصی خود به سخنرانی پرداختند که مورد توجه حضار نیز قرار گرفت. در همین رابطه نیما امیرشکاری درباره حضورشان در این سمینار گفت: حضور ایران در سمینار ICT Spring فرصت بسیار مناسبی بود تا ظرفیت های ایران در حوزه فینتک،فناوری اطلاعات و فناوری های فضایی به کشورهای دیگر معرفی و فرصت های سرمایه گذاری در ایران در حوزه بین المللی شناخته شود. در این سمینار بنده و آقای حکیمی در خصوص وضعیت نظام پرداخت در ایران سخنانی را ایراد کردیم. وی افزود: در کنار این رویداد،نمایشگاهی در خصوص چهار حوزه فینتک،دیجیتال،اسپیس و تکنولوژی نیز برپا بود که از کشورهای مختلف مخصوصا کشورهای اروپایی در این نمایشگاه حضور داشتند. امسال یک حوزه خاصی برای کشور تونس به نام اسمارت تونسیا در نظر گرفته شده بود که جلب توجه می کرد اما علی رغم تلاش های زیادی که تونس در این زمینه و برپایی غرفه انجام می داد در سخنرانی ها نام ایران در کنار کشورهای اروپایی بیشتر می درخشید و سخنرانی های ایران برایشان جذابتر بود. امیرشکاری بیان داشت: شرکت های بزرگ اروپایی از جمله kpmg ،دیلویت،مایکروسافت و غیره اسپانسر بخش هایی از این رویداد بودند، نکته قابل توجه حضور نخست وزیر و وزیر اقتصاد لوگزامبورگ در این سمینار بود که در مراسم افتتاحیه سخنانی را ایراد کردند.مدیر دپارتمان بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران گفت: سخنرانی آقای حکیمی درخصوص معرفی نظام های پرداخت ایران و توضیحاتی درخصوص آمارهای شبکههای کارتی ایران بود و همچنین به معرفی رفتارهای بانکی ایران و نقش بانک مرکزی اشاراتی داشتند و درخصوص حوزه رگولاتوری فینتک ایران نیز سخنانی را ارائه کردند و درباره فضایی که برای تکنولوژی های جدید در ایران وجود دارد نیز توضیحاتی دادند. وی عنوان کرد: سخنرانی بنده نیز در این زمینه بود که ایران یک بازار جدید 80 میلیونی است که برای اروپا و دنیا باز شده و ارتباطات و فعالیت های بین المللی ایران در این زمینه افزایش چشمگیری یافته چراکه پس از برجام اتفاقات مثبتی در کشور افتاده است.آمار سرمایه گذاری در ایران مانند نرخ سود،جی دی پی و ... را مطرح کردم،درباره اطلاعات اقتصادی ایران که برای سرمایه گذارها جذاب بود و فینتک های ایرانی که در حال رشد هستند نیز سخنانی را گفتم.
مدیر دپارتمان بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران خاطرنشان کرد: درباره اینکه در این 4 دهه که تحریم بودیم حوزه صنعت و فناوری داخلی خود را تقویت کردیم و آمادگی پیوستن به دنیا را داریم و یک سری استانداردهایمان داخلی است که قابل هماهنگ شدن با استانداردهای جهانی خواهد بود و تقریبا تمام حوزه های فناوری دنیا را دنبال می کنیم صحبت کردم. امیرشکاری بیان داشت: از سرمایه گذارها، بانک ها و فینتک های اینترنشنال و شرکت های بزرگ بین المللی،شرکت های مشاوره ای و فناوری اطلاعات دعوت کردم که بیایند با ارزیابی بازار ایران وارد بازار ایران شوند و آنها تاکید کردند که اکنون زمان ارزیابی بازار ایران است تا قبل از اینکه رقبا وارد بازار شوند باید اقداماتی را انجام بدهیم. وی افزود: سخنرانی بنده با استقبال زیادی مواجه شد به طوریکه سفیر ایران در بلژیک آمدند و تشکر کردند،از طرفی سرمایه گذاران بسیاری برای تاسیس بانک در ایران و چندین استارت آپ نیز برای همکاری با ایران ابراز تمایل کردند همچنین سرمایه گذارانی نیز درباره امنیت سرمایه گذاری سوالاتی را پرسیدند. مدیر دپارتمان بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پایان درخصوص تاثیرات حضور ایران در این همایش بر بازار داخلی فینتک و فناوری های فضایی گفت: در کل همایش خوبی برای ایجاد روابط بود. استمرار این همایش ها و آشنایی از محیط های طرفین می تواند به قراردادهای تجاری و پوشش نقاط نیاز دو طرف منجر شود. البته این امر نیازمند پشتیبانی دولت و ثبات سیاسی کشور است.

درخشش نام ایران در سمینار ICT Spring