قسمت اول

تاثیری که دنیای تکنولوژی بر صنعت مالی گذاشته بسیار حایز اهمیت است. موسسات مالی سنتی و بانکها متوجه شده اند که تکنولوژی میتواند رقیب سرسختی برای آنها باشد. بسیاری از همین موسسات مالی به تکاپو افتاده و سعی دارند خود را با تکنولوژی تطبیق دهند تا بتوانند در رقابت همچنان نسبت برتر بمانند.برخی دیگر نیز با استارتاپ ها همکاری کرده تا بتوانند از ایده ها وخلاقیت های آنان استفاده کنند. با اینحال کلمه ی “فینتک” می تواند در عین جذابیت،بسیار گمراه کننده باشد. معمولا کارآفرینان اینطور فکر می کنند که آنها می توانند با یک ایده ی بسیار خوب وارد بازار شده و پس از مدتی سهم بازار قابل توجهی را کسب کنند. شاید در خصوص بسیاری از صنایع باز و آزاد این حرف درست باشد اما در خصوص بازار مهمی مانند صنعت مالی که از لحاظ های اقتصادی و سیاسی و صنعتی کاملا استراتژیک است،چنین برداشتی الزاما درست نیست.می خواهیم در دو مقاله پیشرو ۷ نکته کلیدی را به شما بگوییم که در هنگام برنامه ریزی برای ورود باید مدنظر داشته باشید. رگلاتوری

یا محدودیت های قانونی به دلیل اهمیت اقتصادی بانکها و موسسات مالی،قوانین اجرایی در این حوزه به شدت سفت و سخت است به نحوی که میتوان گفت بازار به معنای کلمه به هیچ عنوان “ازاد” نیست. سیستم های مالی تحت کنترل شرکت های بزرگی هستند و قوانین مالی و حقوقی در این حوزه نیازمند تخصص بسیار زیاد است. نکته ی کلیدی در اینجاست که می توان این قوانین را تغییر داد یا با طی روش های قانونی سیستم طراحی شده در استارتاپ را به تایید مراجع قانون رساند. در بسیاری از موارد،ایده ها و اپلیکیشن های مالی در فینتک،از روشهایی استفاده کرده است که قانون گذار به دلایل ریسک ایمنی اطلاعاتی یا پولی،انجام چنین کارهایی را منع کرده است. با داشتن دلیل های قانع کننده و سیستم های امنیت اطلاعات مناسب و همچنین ارتباطات با بانکهای بزرگ می توان با قانون گذار مذاکره کرد و ایمن بودن سیستم را به اثبات رساند. رقابت موسسات و بانکهای مالی

همانطور که در ابتدا مقاله هم ذکر شد،بانکها به اهمیت و قدرت فینتک پی برده اند،آنها قطعا دست روی دست نمیگذارند تا استارتاپ ها سهم بازار بانکها و موسسات مالی معتبر را بگیرند. ورود به بازار فینتک با استفاده از سرمایه و بانک اطلاعاتی مشتریان قطعا یکی از سیاست های بانکها و موسسات مالی است که فینتک را درک کرده اند. نکته مهم این است که آنها نسبت به استارتاپ ها،مزیت های رقابتی قابل توجهی دارند. به عنوام مثال همه بانک ها تعدادی مشتری ثابت دارند،آنها حجم زیادی از سرمایه را کنترل می کنند و همچنین محدودیت خاصی برای استفاده از نیروی انسانی متخصص در زمینه فینتک ندارند. اما در طرف مقابل،استارتاپ ها نیز ویژگی های خاص خود را دارند،استفاده از خلاقیت و دور بودن از بروکراسی اداری و همچنین انعطاف پذیری بالا از ویژگی های مهم استارتاپ ها می باشد. باید در هنگام ورود به هر بازاری از فینتک بررسی کرد که کدام یک از عوامل بالا میتواند در جذب مشتریان و ارائه هرچه بهتر خدمات مالی برای شرکت ها یا استارتاپ ها مزیت رقابتی ایجاد نماید. اعتماد

مشتری امنیت چیزی است که دنیای تکنولوژی ادعا میکند با خود به همراه اورده است. با این حال، همچنان روش های زیادی برای دزدی اطلاعات و یا سواستفاده های مختلف وجود دارد. در نظام مالی، امنیت چیزی است که میتواند حتی یک بانک معتبر را به سمت ورشکستگی بکشاند، چه برسد به یک استارتاپ کوچک و تازه کار. البته در نظام بانکی به صورت کلی، اعتماد مشتریان به بانکها کم بوده و بیشتر مشتریان از ایستادن در صف های طولانی بانکها یا زمان های طولانی برای وصول چک های خود راضی نیستند. این دقیقا چیزی است که استارتاپ های فینتک میتوانند بر روی آن تمرکز کرده و با جلب اعتماد مشتریان سهم بازار زیادی برای خود ایجاد کنند. استفاده از تجربه کاربری جذاب یا کاهش دادن حق کمیسیون و همچنین سادگی کارها از جمله مواردی است که استارتاپ های فینتک میتوانند از بانکها جلو بزنند.

هفت نکته کلیدی که باید قبل از ایجاد استارتاپ فین تک بدانید!