فناوری بلاکچین معمولا با بیتکوین مرتبط است، اما این فناوری موارد استفاده متعددی دارد که فراتر از دیجی ارزها نیز می رود. در واقع بیتکوین یکی از صدها هزار کاربرد بلاکچین است. بلاکچین برای بیتکوین به مانند اینترنت برای ایمیل است؛ سیستم الکترونیکی بزرگی که هزاران کاربرد دارد و دیجی ارزها تنها یکی از این کاربردها هستند.
تا قبل از این برای استفاده از بلاکچین و ساخت برنامه های کاربردی بر پایه آن نیاز به دانش کاملی از کدنویسی، رمزنگاری، ریاضیات و منابع مشخصی بود. اما اتریوم یا همان Ethereum با ارائه ابزارهای مورد نیاز جهت ایجاد برنامه های غیرمتمرکز به توسعه دهندگان، این کار را آسان تر و امکان پذیرتر کرده است.
اتریوم در اواخر ۲۰۱۳ توسط Vitalik Buterim معرفی شد که محقق و برنامه نویس دیجی ارزها ست. این سیستم در جولای ۲۰۱۳ کار خود را آغاز کرد.
اتریوم

برای توضیح اتریوم در ساده ترین حالت باید گفت که اتریوم یک پلتفرم متن باز بر پایه ی فناوری بلاکچین است که به توسعه دهندگان امکان ساخت و توسعه برنامه های غیرمتمرکز را می دهد.
مانند بیتکوین، اتریوم نیز یک شبکه بلاکچینی توزیع شده ی عمومی است. هرچند که بین این دو، تفاوت هایی هم وجود دارد که مهمترین آن ها تفاوت در هدف و توانایی آنها ست. بیتکوین تنها یکی از کاربردهای فناوری بلاکچین را استفاده می کند و آن سیستم پرداخت همتا-به-همتا است که امکان پرداخت های آنلاین بیتکوینی را فراهم می آورد. بلاکچین بیتکوین برای مشخص کردن مالکیت بیتکوین ها مورد استفاده قرار می گیرد، اما تمرکز بلاکچین اتریوم بر اجرای کدهای برنامه نویسی مربوط به هر برنامه ی غیر متمرکز است.
اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می کند. قراردادههای هوشمند برنامه هایی هستند که درست همانطور که برنامه ریزی شده اند کار می کنند و امکان تقلب، خرابی، سانسور و یا دخالت شخص ثالثی در آن وجود ندارد.
برنامه ها بر روی بلاکچینی با زیرساخت عمومی و بسیار قوی اجرا می شوند که می تواند چیزهای ارزشمند را در خود جابجا کرده و مالک هر دارایی را مشخص کند. این موضوع دست توسعه دهندگان را برای ایجاد برنامه هایی با امکانات مختلف باز می گذارد.
اتریوم شبکه ای جهانی از کامپیوترهای (نود) متصل به یکدیگر است که به اجرا و تایید برنامه ها به روش غیرمتمرکز می پردازد و نیازی به سرور، حافظه، قدرت سی پی یو و یا هر قدرت محاسباتی دیگری ندارد چرا که همه این ها توسط هزاران نود اتریوم در سراسر دنیا تامین می شود. بطور خلاصه اتریوم یک کامپیوتر جهانی است.
همانطور که گفته شد این کامپیوتر جهانی به برنامه های کاربردی امکان اجرا شدن به همان صورتی که برنامه ریزی شده اند، بدون نیاز به اجازه، بدون نیاز به شخص ثالث، بدون امکان تقلب و خرابی را می دهد. این برنامه های کاربردی که به آنها برنامه های غیر متمرکز یا DApp ( مخفف Decentralized Apps) گفته می شود از طریق قراردادهای هوشمند (که کدهای javascript مانند هستند) می توانند از این امکان بهره ببرند. در ادامه به توضیح مختصری در رابطه به قراردادهای هوشمند خواهیم پرداخت.
این شبکه همچنین کارکرد ETH را تضمین می کند و فرضت های جدیدی از جمله پرداخت های ماشین به ماشین، سازمان های غیرمتمرکز خودمختار و مدل های کسب و کار کاملا نو را ایجاد می کند.
مختصری در رابطه با قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند یا Smart Contract چیزی ست که برای نامگذاری یک کد کامپیوتری استفاده می شود. این کد کامپیوتری عمل جابجایی پول، دارایی، سهام یا هر چیز با ارزش دیگری را آسان تر می کند. زمانی که یک قرارداد هوشمند روی بلاکچین قرار می گیرد مانند برنامه کامپیوتری عمل می کند و بصورت خودکار زمانی که برخی از شرایطِ از پیش تعیین شده مهیا شود شروع به عمل کردن می کند.
ماشین مجازی اتریوم قادر است به روشی شبیه ماشین تورینگ، کدها را اجرا کند. این ماشین تنها زمانی کدها را اجرا می کند که یک پیام با تایید امضای دیجیتالی دریافت کند و اطلاعات ذخیره شده در بلاکچینمشخص می کنند که کد اجرا شود یا خیر. از این طریق قراردادهای هوشمند امکان پذیر و قابل اجرا می شوند.
ماشین مجازی اتریوم

قبل از ایجاد بلاکچین اتریوم برنامه ها تنها قادر به انجام کارهای محدودی بودند. بعنوان مثال بیتکوین و سایر دیجی ارزها منحصرا برای کار کردن به عنوان ارزهای دیجیتالی همتا-به-همتا ساخته شدند.
اما توسعه دهندگان با مشکلی مواجه شدند؛ گسترش و توسعه تنها چند تابع که توسط بیتکوین و سایر برنامه ها ارائه می شد که بسیار زمان بر و پیچیده بود، و یا توسعه یک بلاکچین و پلتفرم کاملا جدید. در نهایت Vitalik Buterin سازنده اتریوم گزینه دوم را انتخاب کرد.
نوآوری اصلی اتریوم مربوط به ماشین مجازی اتریوم یا EVM می شود که یک نرم افزار کامل تورینگ است که بر روی شبکه اتریوم اجرا می شود و می تواند کدها را با استفاده از شبکه ی بین المللی ای از نودهای عمومی اجرا کند. این امر به هرکسی امکان می دهد تا هر برنامه ای که بخواهد بدون آنکه اهمیت داشته باشد از چه زبانی برای آن استفاده شده را اجرا کند. ماشین مجازی اتریوم روند تولید برنامه های کاربردی بلاکچینی را بسیار راحت تر و کارآمدتر از قبل کرده است. بجای آنکه لازم باشد تا برای هر برنامه یا هر کاربرد جدید از بلاکچین یک بلاکچین کاملا جدید ساخته شود، اتریوم این امکان را فراهم کرده تا بتوان تنها روی یک پلتفرم هزاران برنامه مختلف را توسعه داد.
تولید یک برنامک بر روی اتریوم

راه های بسیاری برای اتصال به شبکه اتریوم وجود دارد. اما یکی از راحت ترین مسیرها استفاده از مرورگر محلی اتریوم یعنی Mist است. Mist ظاهر کاربری آسانی دارد و همچنین کیف پولی دیجیتالی در اختیار کاربرانش قرار می دهد تا همزمان با نوشتن، مدیریت، گسترش و استفاده از قراردادهای هوشمند، بتوانند اتر داد و ستد و ذخیره کنند. مانند مرورگرهای وب که به کاربران امکان گشت و گذار در اینترنت را می دهد، Mist درگاهی به دنیای برنامه های غیرمتمرکز بلاکچینی را ارائه می کند.
همچنین افزونه مرورگری به نام MetaMask وجود دارد که google chrome را به یک مرورگر اتریوم تبدیل می کند. MetaMask به هر کسی این امکان را می دهد تا از طریق مرورگر خود برنامه های غیرمتمرکز مورد نظرش را بسازد. احتمالا MetaMask در آینده Firefox و برخی دیگر از مرورگرها را نیز پشتیبانی کند.
برنامه هایی که روی اتریوم توسعه داده شده اند

Weifund یک پلتفرم باز برای کمپین های سرمایه گذاری جمعی است که از قراردادهای هوشمند بهره می برد. این پلتفرم اجازه می دهد تا سهم ها تبدیل به یک دارایی دیجیتالی شود و بتواند در اکوسیستم اتریوم خرید و فروش و استفاده شود.
Uport راهی امن و آسان برای کنترل کامل هویت و اطلاعات شخصی در اختیار کاربرانش می گذارد. به جای اعتماد و متکی بودن به موسسه های دولتی و در قرار گرفتن اطلاعات شخصی در دست افراد دیگر، کاربران می توانند خود تصمیم بگیرند که چه کسانی به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشد.
Provenance از اتریوم برای شفافیت بیشتر زنجیره های عرضه استفاده می شود. با دنبال کردن سابقه و تاریخچه محصولات، این پروژه سعی در ایجاد یک چارچوب اطلاعاتی باز و قابل دسترس دارد تا استفاده کنندگان بتوانند زمان خرید یک محصول تصمیم آگاهانه بگیرند.
Augur یک پلتفرم متن باز برای پیش بینی بازار است. این پلتفرم به کاربرانش اجازه پیش بینی اتفاقات را می دهد و در صورتی که پیش بینی آن ها صحیح باشد جایزه دریافت می کنند.
اتر
توکن شبکه اتریوم ether یا اتر نام دارد که با نام اختصاری ETH شناخته می شود و در صرافی های دیجی ارزها تبادل می شود. اتر همچنین برای پرداخت کارمزدها و خدمات محاسباتی در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می گیرد.
در ژوئن ۲۰۱۶ با حمله ای که به DAO شد قیمت اتر از ۲۱دلار به ۸دلار سقوط کرد. یکی از مواردی که در رابطه با استفاده از قراردادهای هوشمند وجود دارد این است که باگ ها از جمله حفره های امنیتی، در دید همگان است اما نمی توانند به سرعت درست شوند. یکی از نمونه های آن حمله ۱۷ژوئن ۲۰۱۶ به DAO است که نتوانستد آن را به سرعت درست کنند. در این حمله البته خود شبکه اتریوم هک نشده بود بلکه تنها به قرارداد هوشمند DAO حمله شده بود. هکر از شکاف موجود در کد قرارداد که به زبان نسخه جاوا نوشته‌شده بود سوءاستفاده کرده بود.
کد موجود در شبکه اتریوم مشخص می کند که چه نودهایی با توجه به میزان محاسباتی که انجام داده اند eth دریافت کنند. این محاسبات که به آن proof of work یا گواه اثبات کار گفته می شود راه حل هایی بر پایه کد است که برای معادلات ریاضی موجود در شبکه با سخت افزارهایی مثل GPU انجام می شود. جایزه هر حل مساله در این شبکه ۵اتر است که در حال حاضر قیمت هر اتر معادل با ۴۳دلار است.

هرچه قدرت این سخت افزارها یا به عبارتی میزان هش (hashrate) بیشتر باشد، نودها زود به زودتر این جایزه را دریافت می کنند. این میزان بطور خودکار هر ۱۷ثانیه یک بار به یک نفر تعلق می گیرد.
گواه اثبات کار در شبکه اتریوم از طریق الگوریتم Ethash صورت می گیرد. این الگوریتم جهت جلوگیری از استخراج توسط CPU و یا مجبور شدن به استفاده از ASICها در آینده تنها از طریق GPU قابل انجام است..
اتریوم کلاسیک

Ethereum Classic بلاکچین جدا شده ای است که در نتیجه ی هاردفورک DAO ایجاد شد. DAO که مخفف “سازمان توسعه مستقل” است، قصد داشت تا یک ابزار بر پایه شبکه اتریوم طراحی کند که توسط آن پروژه های دیگر در اکوسیستم بتوانند با توافق جمعی سرمایه جذب کنند. ایده این بود که شرکت کنندگان بتوانند توکن بخرند و از آنها برای رای دادن به پروژه هایی که تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در آن ها داشتند استفاده کنند.
اینکه هاردفورک در مورد DAO، جلوی از دست دادن میلیون ها دلار از سرمایه سرمایه گذاران را گرفت، اما برخی از مخالفین، به استفاده از شبکه پیش از هاردفورک، تحت عنوان “اتریوم کلاسیک” ادامه دادند.
کسانی که قبل از هارد فورک Ether داشتند، یک حساب از ETH نیز با میزان برابر از Classic Ether داشتند. بسیاری از کاربران که در صرافی های ETH سرمایه داشتند می خواستند که به ETC (اتریوم کلاسیک) خود نیز دسترسی داشته باشند. از ۱ فوریه ۲۰۱۷ هر دوی آن ها فعال شده اند.
توکن های بلاکچین اتریوم کلاسیک با نام اتر کلاسیک یا classic ether شناخته می شوند و در صرافی های دیجی ارز با نام تیکر ETC دیده می شوند. کاربرد آن ها در سیستم برای پرداخت کارمزدها و خدمات محاسباتی در شبکه اتریوم کلاسیک است.


https://coiniran.com/%d9%85%d8%ae%d8...c%d9%88%d9%85/