مونرو یا همان Monero یک ارز دیجیتالی است که در آوریل ۲۰۱۴ به وجود آمد. تمرکز این دیجی ارز بر حریم شخصی، غیر متمرکز بودن و قابلیت مقیاس پذیری بوده است. (منظور از قابلیت مقیاس پذیری این است که یک سیستم یا شبکه در صورت رشد و افزایش میزان کارش، توانایی پردازش و مدیریت را داشته باشد). این دیجی ارز در ابتدا BitMonero نام داشت اما حدود پنج روز بعد تصمیم گرفته شد تا نام آن کوتاه تر شود؛ در نتیجه به Monero تبدیل شد.
برخلاف بسیاری از دیجی ارزهای دیگر که از بیتکوین مشتق شده اند، مونرو بر پایه ی پروتکل CryptoNote است. مونرو به عنوان اولین شاخه (فورک) از ارزی بر پایه CryptoNote به نام Bytecoin شناخته می شود، اما تفاوت های بزرگی با آن دارد.
مونرو یک دیجی ارز متن باز و بر پایه ی گواه اثبات کار (proo-of-work) است.
تفاوت مونرو و بیتکوین

یکی از تفاوت های اصلی این دو دیجی ارز در این است که مونرو پرداخت ها را ناشناس می کند ولی بیتکوین اینطور نیست.
از دیگر تفاوت ها می توان به این موضوع اشاره کرد که در سیستم مونرو هیچ کس نمی تواند موجودی شما را از روی بلاکچین ببیند در صورتی که در بیتکوین این امکان وجود دارد. با اینکه مونرو به دلیل حفظ بیشتر حریم خصوصی دارای تراکنش های بزرگتری نسبت به بیتکوین است اما هیچگونه محدودیتی برای اندازه بلاک ندارد. حد اندازه بلاک با توجه به نیاز بلاک های قبلی تکامل پیدا می کند.
الگوریتم هش مونرو

مونرو از الگوریتم هش CryptoNight استفاده می کند و همانطور که گفته شد بر پایه ی پروتکل CryptoNote است.
مزیت استفاده از CreptoNote

اینکه مونرو از پروتکل CryptoNote استفاده می کند دلایل روشنی دارد ک برای فهمیدن آن ها باید کمی با CryptoNote آشنا شویم.
یکی از ویژگی های اصلی CryptoNote “امضاهای حلقه ای” است که هویت فرستنده را از طریق مخلوط کردن، پنهان می کند و ویژگی دیگر آن کلیدهای تبادل یکبار مصرف است که از طریق آن ها تراکنش ها را غیر قابل رهگیری می کند. ترکیب این دو ویژگی درجه ی بالایی از ناشناس بودن را بدون اعمال فشار اضافه ای به کاربر فراهم می کند.
برخلاف بیتکوین، سرمایه شما در همان آدرسی که به دیگران می دهید ذخیره نشده است. در عوض هربار که پرداختی که به شما شده را دریافت می کنید، به یک آدرس غیر قابل رهگیری که توسط یکسری عدد رندوم تولید شده است می رود. زمانی که تصمیم به خرج کردن سرمایه موجود در آن آدرسِ یکبار مصرف می گیرید، آن مقدار شکسته می شود و به اجزایی تبدیل می شوند که از خروجی های موجود در بلاکچین غیرقابل تشخیص خواهند بود.
یکی دیگر از موضوعات، بحث میزان ناشناس بودن است. انتخاب میزان درجه ناشناس بودن بر عهده خود کاربران است و نه پروتکل. آیا می خواهید بین ۵نفر پنهان شوید یا بین ۵۰نفر؟ هرچه میزان ناشناس بودن بیشتر باشد، میزان کارمزدی که باید به استخراج کنندگان داده شود نیز بیشتر خواهد بود.
تعریف امضای حلقه ای یا Ring signature

امضاهای عادی معمولا بصورت زیر هستند. تنها یک مشارکت کننده در آن وجود دارد:
امضای حلقه ای باعث مبهم شدن هویت می شود. چرا که تنها نشان می دهد که امضا کننده ای متعلق به یک گروه است،
استخراج مونرو

در این قسمت چند استخر استخراج مونرو را معرفی می کنیم. مونرو برای استخراج کنندگان (چه با CPU و چه با GPU) شرایط استخراج یکسانی فراهم کرده است.
همانطور که در سایت رسمی مونرو نیز گفته شده است، برای استخراج مونرو ابتدا باید برنامه آن را نصب کنید.
باید در نظر داشته باشید که تنها راه منطقی برای استخراج مونرو، استفاده از استخرهای استخراج است و به تنهایی استخراج کردن، حتی با CPU و GPUهای قوی نیز تقریبا غیرممکن است.
در جدول زیر می توانید استخرهای استخراج مختلفی را با شاخص هایی جهت بررسی و مقایسه ببینید. در این جدول مشخصه هایی مثل کارمزد(fee) ، آپ تایم (Uptime) و حداقل درآمدی که باید داشته باشید تا بتوانید از آن استخر پول خود را دریافت کنید (minimal payment) را می توانید ببینید.
زمان تولید هر بلاک در شبکه مونرو ۱۲۰ثانیه است و سختی شبکه مونرو نیز با تولید هر بلاک تغییر می کند.
صرافی های مونرو

XMR نام کوتاهی ست که در خرید و فروش ها برای دیجی ارز Monero استفاده می شود.
Poloniex از جمله وبسایت هایی ست که XMR را با دیجی ارزهای دیگری مثل LTC، XDN، BCN و غیره معامله می کند. صرافی هایی مثل HitBTC، Bittrex، BTer، Melotic تنها تبدیل بیتکوین/مونرو را پشتیبانی می کنند. در Shapeshift نیز می توان با XMR دیجی ارزهای متنوعی را مثل BTC، Ripple، NXT، Dogecoin و Dash خرید و فروش کرد.
چرا گفته می شود که مونرو امن است؟

چند دلیل برای ادعای امن بودن مونرو وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.
غیرقابل ردیابی بودن: برخلاف بسیاری از دیجی ارزهای دیگر، مونرو از یک فناوری خاص به نام “امضاهای حلقه ای” استفاده می کند که از طریق آن کلیدهای عمومی کاربران مخلوط می شود تا احتمال شناسایی یک کاربر خاص به حداقل برسد.
غیرقابل پیوند: مونرو از یک پروتکل خاص استفاده می کند که چندین آدرس یکبار مصرف منحصربفرد تولید می کند که تنها می توانند توسط دریافت کننده ی یک پرداخت استفاده شوند.
امنیت: مانند سایر دیجی ارزها مونرو نیز از الگوریتم های خاص ریاضی و رمزنگاری استفاده می کند است.
تبدیل شدن به فول نود مونرو

به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و همتا-به-همتا بودن شبکه مونرو، هرچه تعداد نودها بیشتر باشد، امنیت شبکه نیز بالا تر می رود.

اجرای یک نود مونرو نیاز به قدرت پردازشی بالایی ندارد، اما به چند گیگابایت از فضای دیسک جهت ذخیره بلاکچین احتیاج دارد؛ و البته بر روی پهنای باند کاربر نیز تاثیر خواهد گذاشت.
یکی از راه هایی که جهت اجرای فول نود، بدون تحت تاثیر قرار گرفتن پهنای باند پیشنهاد می شود، استفاده از VPS است.
مونرو بر روی اکثر سخت افزارها قابل اجرا است. برای اجرای نود باید کدهای لازم و مرتبط با سیستم عامل را از وبسایت رسمی مونرو دانلود کنید.


https://coiniran.com/monero-%d9%88-%...-%d8%a2%d9%86/