Litecoin، با الهام از دیجی ارز بیتکوین، یک ارز دیجیتالی بر پایه تراکنش های همتا به همتا است که قابلیت دسترسی آزاد اطلاعات را فراهم کرده که توسط هیچ فرد یا گروه خاصی قابل کنترل نیست. Litecoin بعد از دیجی ارزهای Bitcoin ،Ethereum و Ripple چهارمین دیجی ارز به لحاظ سرمایه بازار است.
Litecoin در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۱۱ توسط Charlie Lee، از کارفرمایان سابق گوگل، در GitHub منتشر شد. این ارز توانست سرعت ایجاد یک بلاک را به ۲٫۳۰ دقیقه کاهش دهد، که در مقایسه با بیتکوین (که در آن سرعت تشکیل هر بلاک ۱۰ دقیقه است) یک امتیاز مهم به شمار می رود. تفاوت دیگر این دیجی ارز با بیتکوین در استفاده از الگوریتم پردازش داده ها ست، که Litecoin از الگوریتم scrypt، به جای SHA-256 (که در بیتکوین به کار می رود) استفاده می کند.
اصلاحات

در اوایل نوامبر ۲۰۱۳ تیم ارتقاء لایتکوین نسخه ۰٫۸٫۶٫۱ را پیاده سازی کردند که باعث کاهش هزینه تراکنش ها تا ۲۰ برابر شد. همچنین این نسخه شامل امنیت بیشتر و بهبود عملکرد بخش های مختلف نیز بود.
در طول ماه نوامبر ۲۰۱۳، لایتکوین تا اندازه زیادی شاهد رشد قیمت بوده که این شامل یک رشد ۱۰۰ درصدی در طول ۲۴ ساعت بود، و توانست سرمایه بازار خود را به رقم ۱ میلیارد دلار برساند.
در ماه آوریل ۲۰۱۴، نسخه جدید دیگری منتشر شد. نسخه ۰٫۸٫۷٫۱, که شامل اصلاحات چند مشکل کوچک به علاوه حل مشکل امنیتی بزرگی که باعث نفوذ به شبکه لایتکوین می شد.
استفاده از الگوریتم scrypt بجای SHA-256

Scrypt به جای آنکه تنها از قدرت پردازشی استفاده کند به مقدار بالایی RAM احتیاج دارد. این الگوریتم می تواند بر روی CPU و GPUهای موجود اجرا شود و انرژی کمتری هم نسبت به SHA-256 مصرف می کند. قدرت هش لازم برای این کار باید در حد کیلوهش/ثانیه یا مگاهش/ثانیه باشد به همین خاطر است که از کامپیوترهای معمولی نیز می توان استفاده کرد و نیازی به سخت افزارهای ASIC نیست.
آدرس ها و تراکنش ها

Litecoin هم مانند بیتکوین برای ایجاد تراکنش ها از شبکه همتا به همتا و گواه اثبات کار بهره می برد و این تاییدیه زمانی که مقدار هش کافی برای تولید بلاک ایجاد شد، صادر می شود. تعداد ۵۰ Litecoin، به عنوان پاداش برای هر بلاک ایجاد شده در نظر گرفته می شود که این تعداد با رسیدن به ۸۴۰٫۰۰۰ بلاک نصف می شود که تقریبا هر ۴ سال یک بار اتفاق می افتد. قابل ذکر است که میزان کلی Litecoin ایجاد شده ۸۴ میلیون خواهد بود. پرداخت ها از طریق آدرس های رمزنگاری شده صورت می گیرد. این آدرس ها شامل رشته های ۳۳ تایی از حروف و اعداد به شکل ترکیبی می باشد.
استخر های استخراج

coinotro، litecoinpool، give-me-coins، wemineltc، liteguardian، ltc.hashfaster، ghash.io/litecoin-mining، multipool.us، ltc.tbdice.org
صرافی های Litecoin

از شاخص ترین صرافی های Litecoin می توان به موارد زیر اشاره کرد:

btc-e.co، okcoin، kraken، bitfinex، shapeshift
قیمت Litecoin

Litecoin در تاریخ ۹ می ۲۰۱۷ به مبلغ ۲۸٫۳۹ دلار داد و ستد شد.


https://coiniran.com/%d8%af%d8%b1%d8...6%db%8c%d9%85/