به عقیده Vinny Lingham بحث بر سر مقیاس پذیری بیتکوین دیدگاه های جامعه را به دو فرقه تقسیم کرده است. در نوشته ای با عنوان “Satoshi’s Coice” (انتخاب ساتوشی) Lingham به این نتیجه رسیده که جامعه بیتکوین برای رسیدن به هدفی مشترک و بهتر برای جامعه شکست خورده است و در کوتاه مدت نیز به نتیجه ای نخواهند رسید.
در ادامه به مقاله وی خواهیم پرداخت.
پاسخ ها به توییت های من در رابطه با بحث مقیاس پذیری احساساتی و توهین آمیز بوده است و زمانی که احساسات تاثیرگذار باشند مردم نمی توانند مودبانه و در آرامش ارتباط برقرار کنند و از ضعف در قضاوت درست رنج خواهند برد.
بسیاری از طرفداران بیتکوین نسبت به قیمت آن حساس هستند. تعداد زیادی از آن ها بطور احساساتی در آن سرمایه گذاری کرده اند.
من با بسیاری از افراد از طرف های مختلف این بحث صحبت کرده ام و بر این باورم که تصمیم دشواری ست و هر کدام از راه حل ها مزایا و معایب خود را دارند؛ اما مسیری که باید از آن به هر قیمتی دوری کرد هارد فورک است.
در نظر داشته باشید که ما جامعه ای هستیم که سعی در اثبات خود به جهان داریم. جهانی که اکثرا از جزئیات صنعت ما بی خبر هستند. بعضا بیتکوین به چشم یک خائن یا مرتد دیده می شود. ما کسانی هستیم که سعی در درست کردن مسائل اطراف خود داریم چرا که بر این باوریم که بیتکوین می تواند باعث تغییرات بزرگی شود، اما هنوز مسیر زیادی در پیش داریم چرا که هنوز برخی از افراد بیتکوین را با Silk Road و موارد منفی اینچنینی می شناسند.
زمانی که اتفاقات به خوبی برای بیتکوین پیش برود کسانی که به بیتکوین شک دارند شکشان کمتر خواهد شد، اما افرادی که متنفر هستند تنفرشان بیشتر می شود. من بعنوان کسی که تجربه زیادی در بحث برندینگ، روابط عمومی، بازاریابی، تجربه کاربری و موارد دیگری دارم می گویم که باید از هارد فورک دنباله دار اجتناب کرد و در این موضوع به من اعتماد کنید.
این بحث ها با موضوع مقاله من یعنی “انتخاب ساتوشی” چه ارتباطی دارد؟
منظور من از انتخاب ساتوشی این نبوده که راهی که جامعه بیتکوین باید برود را بگویم، بلکه در مقابل می خواهم این را خاطر نشان کنم که او تصمیم گرفت تا جامعه را با دستگاه های خود و تصمیمات خود برای بهتر شدن یا بدتر شدن تنها بگذارد.
او تصمیم گرفت تا هدیه ای را به ما بدهد؛ هدیه ای که با یک بلا همراه بود، هرچه بیشتر به بیتکوین را دوست داشته باشیم، طمع در جامعه ما و در دنیای بیرونی بیشتر رشد خواهد کرد.
سوال اینجاست که اگر بیتکوین غیرمتمرکز است چرا به یک رهبر نیاز داریم؟ جواب روشن است، چون “هنوز” غیرمتمرکز نیست.
برای اینکه بیتکوین به مرحله غیرمتمرکز بودن برسد، باید در تمام لایه های آن غیرمتمرکز باشد و صادقانه بگویم که ما برای رسیدن به این منظور بسیار بد عمل کرده ایم. به قدری درگیر قیمت، مقیاس پذیری و یا بسیاری چیزهای دیگر بوده ایم که از بیتکوین یک هیولا ساختیم که شاید کمترین نوآوری (ولی بی شک امن ترین) و استفاده را در مقایسه با سایر دیجی ارزها دارد. برخی می گویند که “تغییر ناپذیر بودن” بیتکوین چیزی ست که به آن قدرت داده، من هم با این موضوع موافقم اما در صورتی که با انتخابی همگانی و توزیع شده تغییر ناپذیر باشد(برای مثال نظرات غیرمتمرکز وسیع تر) نه به طور پیش فرض.
واضح است که به این زودی استخراجی غیرمتمرکز، صرافی هایی با حجم های قابل توجه و غیرمتمرکز و یا حتی تعداد زیادی کاربر بیتکوینی که سهمی در تصمیمات داشته باشند نخواهیم داشت. در مقابل،ما تعداد معدودی صرافی داریم که تحت حمایت سیستم بانکی هستند، استخرهای استخراج بزرگی داریم که تحت نظارت چند اپراتور هستند، کارخانه تولید تراشه توسط دو شرکت کنترل می شود. حتی Silicon Valley هم با چالش هایی که با انحصار طلبی همراه است روبرو شده است. ما هنوز هیچ پیشرفتی در راستای از بین بردن انحصارطلبی در اکوسیستم خود نداشته ایم.
چگونه به نقطه ای برسیم که غیرمتمرکز سازی واقعی در اکوسیستم اتفاق بیافتد؟
با تجربه ای که من دارم، تنوع در کاربران و مردم باعث خروجی های بهینه در کسب و کار و زندگی می شود. تنوع و گوناگونی نشانه ای از به پیش رفتن یک جامعه است. به همین خاطر است که من به بیتکوین ایمان دارم. هرچند این یک باگ تکنیکی نیست،بلکه یک باگ اجتماعی ست.
دنیایی که من می خواهم در آن زندگی کنم جایی ست که تعداد بسیار زیادی سازنده قطعات استخراج داشته باشد که برای میلیون ها استخراج کننده کار می کند، صدها استخر استخراج داشته باشد که هر کدام با فلسفه خود از بیتکوین بصورت آزادانه کار کنند و چندین کاربر بیتکوینی داشته باشد که اتحاد داشته باشند و در راستای بهبود بیتکوین کار کنند.
بجای بحث و جدل، هر لایه نباید متداوما سعی در انشعاب بیتکوین داشته باشد و باید سعی کند که آن را بیشتر در دسترس مردم جهان قرار دهد، در دسترس افراد جوان و زنان بیشتری قرار دهد (چرا که بیتکوین بیشتر تحت سلطه مردان است) و تنوع بیشتری از کاربران ایجاد کند و نظرات بیشتری را بپذیرد تا بیتکوین و بلاکچین را برای بهتر شدن زندگی همه افراد توسعه دهیم.

برای رسیدن به چنین دنیایی بد نیست که با نشان دادن احترام بیشتر نسبت به یکدیگر و محترم شمردن نظرات یکدیگر شروع کنیم.
ساتوشی این موضوع را به ما واگذار کرده. از اینجا به بعد همه چیز بر عهده جامعه بیتکوین است.


https://coiniran.com/vinny-lingham-%...8%d8%b4%db%8c/