بیتکوین-کش (Bitcoin Cash, BCC) آنچه باید بدانید

Jimmy Song توسعه دهنده بیتکوین و کارآفرین:
روز شنبه ورد بیتکوین-کش به طور ناگهانی به عرصه رمز ارز ها اعلان شد. آن ها اعلام کردند که از اول آگوست با انجام فورک مورد انتظار به پیش خواهند رفت. بسیاری از مردم از جمله من با این اعلام شگفت زده شدند. در این مقاله توضیح خواهم داد که بیتکوین-کش (BCC) چیست، چگونه بر شما تاثیر خواهد گذاشت و برای اول آگوست چگونه باید آماده شوید.
بیتکوین-کش (BCC) چیست؟
بر اساس پروژه اعلانی در Bitcointalk و وب سایت، این پول رمزنگاری شده نوظهور، بدین صورت تعریف میشود:
بیتکوین-کش یک پول الکترونیک همتا به همتا روی بستر اینترنت است. این پول کاملا غیر متمرکز، بدون هیچ بانک مرکزی و بدون نیاز به اعتماد به طرف های سوم است.
عبارت مشهور “پول الکترونیک همتا به همتا” در اینجا معنی دار است. بیتکوین-کش به دنبال تبدیل شدن به یک پول رمزنگاری با تمرکز بر ظرفیت تراکنش است.
چرا این فورک شگفتی آفرین است؟
به عقیده بسیاری از مردم (از جمله نویسنده این مقاله) این فورک تنها در صورتی فعال خواهد شد که پروپوزال BIP148 بتواند در شبکه انشعاب ایجاد نماید. به عبارت دیگر، خیلی از مردم بر این باورند که بیتکوین-کش (و کلاینت آن تحت نام Bitcoin ABC) تنها یک تهدید معتبر برای اجتناب از اجرای سلسله وار سافت فورک USAF است. Bitmain صراحتا معتقد به انجام Segwit2x (توافق نیویورک) بوده و بر این باور است:
“نقشه راه آینده، اگر توافق نامه نیویورک فعال شود؛
امیدواریم توافقنامه نیویورک توسعه یافته و به خوبی اجرایی گردد. این آخرین شانس بیتکوین برای توافق جمعی روی مقایس پذیری در مقابل تهدید BIP148 است. تمام تلاش خود را در جهت توسعه و فعال سازی آن در کوتاه ترین زمان ممکن انجام خواهیم داد.”
طبیعتا وقتی BIP91 (اولین بخش از Segwit2x) قفل شده و پیش از BIP148 که برای اول آگوست زمانبندی شده، اجرا گردد، به احتمال زیاد منجر به جلوگیری از فعال شدن هارد فورکِ فعال شده بوسیله کاربر (UAHF) خواهد شد. اما به نظر میرسد پشتیبانان بیتکوین-کش ایده دیگری داشته باشند.
جانب احتیاط چیست؟
باید مراقب باشید که بیتکوین-کش یک فورک دائمی برای بیتکوین خواهد بود. از پرسش و پاسخ روی سایت مذکور:
“آیا بیتکوین-کش با بیتکوین فرق دارد؟
بله. بیتکوین-کش ادامه راه پروژه بیتکوین به عنوان پول دیجیتال همتا به همتا است. بیتکوین-کش یک فورک روی دفتر کل بلاکچین بیتکوین با قوانین مورد اجماع ارتقا یافته است که امکان رشد و مقیاس پذیری را می هد.”
بدین معنی که چنانچه شما تا قبل از زمان فورک یعنی اول آگوست راس ساعت ۱۲:۲۰ به وقت UTC، بیتکوینی در مالکیت خود داشته باشید (یعنی کلید خصوصی در اختیار خودتان باشد) بعدا از فورک، شما مقدار یکسانی از بیتکوین و بیتکوین-کش خواهید داشت.
مبادا فکر کنید BCC بی ارزش است، BCC آینده، هم اکنون روی صرافی ViaBTC در حدود ۴۷۵ دلار داد و ستد میشود.
آنچه باید بدانیم؟
اول، اینکه خیلی از صرافی ها از جمله Coinbase در حال حاضر برای این رویداد آمادگی ندارند. مجددا از پرسش و پاسخ روی سایت مذکور:
“اگر من بیتکوین داشته باشم آیا به طور خود کار بیتکوین-کش نیز دارم؟
بله. برای اینکه بیتکوین-کش یک فورک روی دفتر کل است شما به اندازه مقدار بیتکوینی که روی بلاک منشعب شده دارید، همان مقدار بیتکوین-کش خواهید داشت. به هر جهت، اگر بیتکوین شما توسط یک طرف سوم مثل یک صرافی نگهداری میشود، باید از آن ها در خصوص پول خود سوال کنید.”
به جمله آخر توجه کنید. صرافی ها یا طرف های سوم ذخیره کننده بیتکوین ممکن است بیتکوین-کش را به شما بدهند یا ندهند. به نظر میرسد سرویس های طرف سوم در تلاش برای انجام کارها در زمان مقرر هستند اما راهی نیست که بتوان فهمید آیا آن ها همه چیز را آماده کرده اند تا بتوانند به شما بیتکوین-کشی که مالک آن هستید را بدهند.
دوم، همه هارد فورک ها دو ریسک به همراه دارند: حملات تکرار شونده و حملات محو کننده. به رغم اینکه حمله محو کننده خود از نوع فورک دائم است خطر آنچنانی ندارد (سناریوهایی مبنی بر احتمال حمله زنجیره ای از استخراج کنندگان به دیگران وجود دارد اما نشانه هایی از این اقدام فعلا دیده نمیشود). محافظت از حمله تکرار شونده نیز بخشی از فرایند
ظهور بیتکوین-کش است که در پرسش و پاسخ سایت مذکور آمده است:
“نحوه کار با تراکنش های تکرار شونده توسط بلاکچین قدیم و جدید چگونه است؟
تراکنش های بیتکوین-کش از علامت (flag) جدیدی به نام SIGHASH_FORKID استفاده میکنند که برای بلاکچین قدیمی استاندارد نیست. نتیجه اینکه از تکرار تراکنش های بلاکچین بیتکوین-کش در بلاکچین بیتکوین و برعکس جلوگیری میکند.”
مطمئن باشید مادامی که کلید خصوصی در دست خودتان باشد قادر خواهید بود که در هر دو بلاکچین با اطمینان تراکنش های خود را ایجاد نمایید.
با وجود اعتقاد به حل مشکل مقیاس پذیری توسط بیتکوین، چرا این اتفاق در شرف وقوع است؟
سوال به جایی است. بعد از نا امیدی روی مقیاس پذیری بیتکوین در سال های گذشته، در نهایت با قفل شدن BIP91 در روز سه شنبه شاهد پیشرفتی در این زمینه بودیم. هر چند که سگویت ظرفیت تراکنش را افزایش میدهد، اتفاق نظری برای روش اجرایی آن وجود ندارد.
به نظر میرسد BCC به آن بخش از کاربران بیتکوین که مخالف سگویت هستند متوسل شده است. از زمان آغاز روند فعال سازی سگویت روی بیتکوین، این کاربرانِ مخالف در حال گرویدن به فورک BCC هستند.
از پرسش و پاسخ:
“چرا برای بیتکوین-کش انجام یک فورک ضروری است؟
کد فعلی (قدیمی) بیتکوین دارای محدودیت سقف ۱MB اندازه بلاک یا حدود ۳ تراکنش در ثانیه است. هرچند که از نظر فنی بالا بردن این سقف محدودیتی به سادگی امکان پذیر است اما جامعه بیتکوین پس از سال ها بحث روی آن به اجماع نرسیده است.’
بیتکوین-کش چه امکاناتی دارد؟
بیتکوین-کش سه امکان جدید عرضه میکند:
اول اینکه اندازه بلاک به ۸MB میرساند. دوم، محافظت در برابر حملات تکرار شونده و محو کننده. امضای تراکنش به کلی متفاوت و بلاک منشعب شده دارای اندازه بیش از ۱MB است.
سوم، ارائه سختی تایید کار (proof-of- work) سریعتر در مقایسه با بازه زمانی تطبیقی بیتکوین که در سال ۲۰۱۶ برای یک بلاک نرمال به کار گرفته شد.
به نقل از اعلان پروژه صورت گرفته روی Bitcointalk:
“قانون انشعاب: تطبیق سختی REQ-7 در صورت کاهش توان محاسباتی در حالتی که اجرای الگوریتم MTP (Merkle Tree Proof) نوک زنجیره (بلاک انتهایی) ۱۲ ساعت پس از ۶ بلاک آخر زنجیره است، سختی تایید کار یک چهارم یا ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت (یعنی پس از کاهش ۲۰ درصدی سختی).
استنتاج: توان محاسباتی (hashrate) پشتیبانی شده توسط زنجیره وابسته به قیمت بازار و پیش بینی میزان سختی است. برای اطمنیان از اینکه زنجیره قابل اعتماد باقی میماند نیاز نیست به اینکه فارغ از کاهش ناگهانی توان محاسباتی، چقدر سختی لازم خواهد بود.”
به عبارت دیگر، تقریبا میتوان سختی را به سرعت برای داشتن توان محاسباتی کم تنظیم کرد.

چه اتفاقی برای بیتکوین میافتد؟
سخت ترین سوال همین است. ممکن است هیچ اتفاقی نیافتد و یا اتفاقات زیادی رخ دهد. بدیهی است که باید در خصوص این موارد فکر کنیم:

  1. چه کسانی بیتکوین-کش را استخراج خواهند کرد؟
  2. چه کسی توان محاسباتی بیشتری خواهد داشت؟ هر دو پول از مکانیزم double-sha256 برای تایید کار استفاده خواهند کرد?
  3. نرخ قیمت چقدر خواهد بود؟
  4. حجم سرمایه هر دو ارز به چگونه به نظر خواهد رسید؟
  5. توان محاسباتی و قیمت چگونه نسبت به یکدیگر واکنش نشان میدهند؟
  6. این امر بر هارد فورک ۲x از Segwit2x چه تاثیری میگذارد؟
  7. این دو ارز در کدام زنجیره بالاسری بیتکوین (Omni و CounterParty) فعال خواهند شد؟

نتیجه گیری
متاسفانه اعلان بیتکوین-کش سوالات بدون پاسخ زیادی به همراه دارد. برای اطمینان، این کار را انجام دهید: اگر میخواهید محافظت از بیتکوین خود را به حداکثر برسانید بهترین کار این است که بیتکوین را از سرویس های طرف سوم خارج و کنترل کلید های خصوصی را پیش از فرارسیدن اول آگوست در اختیار خود بگیرید.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



https://coiniran.com/%d9%85%d9%88%d8...6%db%8c%d8%af/