تکنولوژی محبوب بلاکچین بواسطه امکانات بی نظری مثل “امکان نگهداری اطلاعات به صورت نامتمرکز” مورد توجه طیف وسیعی از افراد و مشاغل قرار گرفته است. موج جدیدی از شبکه های اجتماعی در حال توسعه، مشغول جا به جایی اطلاعات افراد به روش های مختلف هستند. در این بین می توان از Decent، Alexandria، Synereo و Steem نام برد. این انتقال و جابه جایی اطلاعات از شبکه های متمرکز به نامتمرکز، به خاطر قدرت بخشیدن واقعی به افراد حقیقی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است.
در نظر داشته باشید هدف ما مقایسه این برنامه ها با نرم افزار های رایج در شبکه های اجتماعی مانند Reddit، Facebook یا Twitter نیست. با توجه به این که در حال حاضر برنامه های مبتنی بر بلاکچین، به واسطه نوظهور بودن، جذب سرمایه به صورت محدود، پشتیبانی بخش کوچکی از جامعه جهانی و لزوم اجرایی شدن هر ایده ای از صفر، در جایگاهی به مراتب پایین تر از شبکه های اجتماعی رایج قرار می گیرند، مقایسه این دو منطقی به نظر نمی رسد. با این حال پیشرفت این شبکه ها در این مدت زمان کوتاه، نوید بخش آینده ای روشن است.
با در نظر گرفتن این موضوع، دراین مقاله سعی داریم سه برند Decent، Emercoin و ZeroNet را در ساخت و تولید محتوا برای راه اندازی یک وب سایت به کمک بلاکچین، مورد بررسی قرار دهیم.
Emercoin



به عنوان یک نویسنده، روزنامه نگار یا فروشنده کالا برای انجام فعالیت به شکل نا متمرکز در بستر اینترنت، احتمالا به کار گیری یکی از پرکاربرد ترین پلنفرم های بلاکچین یعنی Emercoin منطقی به نظر می رسد. این بستر، غیر از این که یک ارز پیشتاز رمزنگاری شده در بلاکچین است، امکان تبادل اطلاعات در هر زمان و مکانی را به صورت امن فراهم می کند. رمز ارز Emercoin، امکان ارسال، دریافت و نگهداری اطلاعات را از طریق بلاکچین به شکل قابل قبول و محافظت شده ای فراهم می کند.
بلاکچین Emercoin به شما اجازه می دهد که پول خود را با تعیین زمان مشخص، بدون محدودیت های جغرافیایی، بدون هزینه جانبی و به صورت شبانه روزی ارسال کنید.
اما ارزش واقعی ارز Emercoin در پیشتیبانی از کاربرد های این برند نهفته است. نگهداری امن داده، ارسال ودریافت اطلاعات هویتی، ثبت نام دامنه و جستجو در اینترنت بدون نیاز به پسورد ازکاربرد های اساسی این ارز است.
کاربرد عملی Emercoin برای افرادی که قصد فعالیت به عنوان یک وبمستر را دارند، شامل موارد زیر می شود:
۱٫مدیریت امن پوسته
۲٫ شبکه تبلیغاتی پرداخت بر اساس کلیک
۳٫ گواهی مالکیت اموال فیزیکی ودیجیتالی
۴٫ سیستم ثبت دامنه بدون اعمال محدودیت
۵٫ انتشار ویدئو، عکس و موزیک با استفاده از دفتر پرداخت های ریز و ذخیره امن داده با ثبت دقیق زمان آن در بلاکچین، از سایر کاربرد های Emercoin به شمار می رود.
Decent



شبکه Decent با ترکیبی از فناوری بلاکچین و تورنت، به پروتکل کاملی از یک شبکه اجتماعی تبدیل شده است. دریافت پاداش منصفانه از طریق شبکه، تولید محتوای باکیفیت و حرفه ای را از طریق Decent ممکن می سازد که در مقایسه با شبکه تورنت، به نوعی عملکرد بهتر شبکه را تضمین می کند. همچنین حذف واسطه، امکان قیمت گذاری مناسب تر و دریافت دستمزد بیشتر برای صاحب اثر، را می توان از مزایای نسبی این شبکه در مقایسه با عملکرد شبکه هایی مثل iTunes و Netflix، به حساب آورد.
اما شاید مهمترین کاربرد شبکه های نامتمرکز، حفظ حریم خصوصی افراد باشد. این مسئله صرف نظر از جلوگیری دخالت و سرکشی از اطلاعات خصوصی افراد، قدرت بیان آزادانه افکار بدون ترس و واهمه را برای همه فراهم می کند.
با توجه به ماهیت نامتمرکز شبکه Decent، انتشار و فروش موزیک، امکان تولید وبلاگ، به اشتراک گذاری مقالات علمی و نشریات دیجیتالی وجود خواهد داشت. در نهایت با هر یک از موارد فوق یا با ترکیبی از تمام آنها می توان وب سایت مورد نظر را به وجود آورد.
ZeroNet



استفاده پلتفرم ZeroNet از فناوری شبه تورنت (BitTorrent) و ترکیب آن با نحوه نگهداری امن اطلاعات، از طریق ارز رمزنگاری شده بیتکوین، تولید یک وب سایت یا وبلاگ به صورت نا متمرکز را برای هر شخصی ممکن کرده است. انجام این کار با استفاده از زبان برنامه نویسی html و css، صورت می پذیرد که به این ترتیب، راه اندازی یک وب سایت تا حدودی برای افرادی با مهارت کم نیز امکان پذیر است.
هرجند سرویس تازه تاسیس ZeroNet، هنوز با معیار های گرافیکی و پر سرعت مدرن امروزی تا حدودی فاصله دارد، اما قابلیت های به کار رفته در این شبکه، دقیقا همان فاکتورهایی ست که زمانی سرلوحه کار بخش اکثریت جامعه نا متمرکز در سراسر دنیا بود.
–دیتای این سایت در هیچ کجا نیست چون در واقع در همه جا هست — تا زمانی که ۱ نفر از این اطلاعات حمایت کند، امکان از بین رفتن آن وجودندارد — سرور به صورت رایگان در دسترس کاربران است — امکان کار کردن به صورت آفلاین و باسرعت بالا در آن وجود دارد
ویژگی قابل ذکر دیگر ZeroNet، همکاری با Namecoin است که امکان ثبت دامنه ها (DNS) را به صورت نامتمرکز به وجود آورده است.
تکمیل ایده

با توجه به اینکه نیاز و سلیقه های افراد با هم متفاوت است، هر فردی برای انتخاب گزینه های مناسب خود نیاز به بررسی و کسب تجربه شخصی خواهد داشت. به عنوان مثال ممکن است فردی صرفا فکر راه اندازی یک بلاگ ساده را در سر داشته باشد و بخواهد این سرویس را از طریق ZeroNet و به صورت رایگان تهیه کند و در مقابل شاید شما برای راه اندازی یک وب سایت تخصصی با موضوع عکاسی، با صرف هزینه ای اندک، نیاز به استفاده ترکیبی از امکانات بلاکچین داشته باشید و فرضا تصمیم بگیرید دامین سایت خود را از Namecoin تهیه کنید و برای تهیه هاست به سراغ storj بروید. همچنین امکان دارد بخواهید برای تامین امنیت سایت خود از پلتفرم نامتمرکز komodo استفاده کنید. حتی به عنوان مثال امکان استفاده از یک سرویس هاست اینترنتی حرفه ای برای سازمان های بزرگ نیز به وسیله سرویس هایی نظیر dfinity، وجود دارد.

بنابر این بهتر است برای یافتن ایده نهایی بر اساس نیاز و سلیقه شخصی خود، زمانی را به این کار اختصاص داده و یک سیکل کاری را در نظر داشته باشید. همچنین می توانید سوالات و ایده های خود را از طریق فرم زیر با ما و سایر علاقه مندان مطالب کوین ایران، به اشتراک بگذارید.


دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.


https://coiniran.com/%d8%b1%d8%a7%d9...7%d8%a7%db%8c/