Masternode ها که ابتدا در شبکه بلاکچین ارز DASH معرفی و به کار گرفته شدند، کامپیوترهایی حاوی کیف پول های DASH، با موجودی حداقل ۱۰۰۰ DASH می باشند که علاوه بر اجرا و نگهداری یک نسخه کامل از تمام تراکنش ها (مانند گره ها در تمام رمز ارزهای دیگر)، وظیفه تصمیم گیری برای قفل کردن تراکنش ها، انجام تراکنش های آنی، ترکیب واحد های کوچک ارز و تبدیل آنها به یک واحد اصلی و تقسیم بندی بودجه برای توسعه های آتی را برعهده دارند. این کامپیوترها علاوه بر موجودی حداقل ۱۰۰۰ DASH، نیازمند IP اختصاصی و Uptime 23 ساعت در روز می باشند (به این معنی که باید مانند سرورها حداقل ۲۳ ساعت در طول روز روشن بوده و به شبکه جهانی اینترنت و دیگر گره های DASH متصل و آماده سرویس دهی باشند)
Masternode ها ۴۵ درصد از جایزه استخراج هر بلاک در شبکه بلاکچین DASH را تصاحب می کنند. این جایزه به نوبت بین آنها ها تقسیم می شود و معمولا در هر هفته مقدار ۲ DASH به هر گره ارشد می رسد.
Masternode ها خدمات زیر را در اختیار شبکه بلاکچین DASH قرار می دهند :

  • InstantSend یا پرداخت آنی: در مقایسه با شبکه بیتکوین که هر تراکنش در آن حدودا ۱۰ دقیقه طول می کشد، داشتن پرداخت آنی یک مزیت بزرگ حساب می شود.
  • PrivateSend یا تراکنش های ناشناس: با اینکه در شبکه بلاکچین بیتکوین، تنها آدرس های فرستنده و گیرنده در تراکنش ها به صورت ناشناس ثبت می شوند، ولی اطلاعات تراکنش ها به صورت عمومی در دسترس همگان قرار داشته و توسط همه افراد قابل ردیابی و بررسی می باشد، ولی Masternode ها در شبکه DASH امکان تراکنش های کاملا ناشناس و غیرقابل ردیابی را فراهم می کنند.
  • نظارت و کنترل غیر متمرکز: با وجود اینکه شبکه بلاکچین بیتکوین شبکه ای غیر متمرکز است، اما در واقعیت توسط بزرگ ترین استخراج کنندگان آن قانون گذاری و کنترل می شود و هزینه های توسعه آن نیز توسط موسسات و شرکت هایی با منافع شخصی خود تامین می شود؛ اما در شبکه DASH تنها کامپیوترهای Masternode هستند که وظیفه کنترل و قانونگذاری را برعهده دارند و هزینه های توسعه نیز از استخراج از خود شبکه بلاکچین DASH حاصل می شود.
  • سیر تکاملی شبکه DASH: گره های ارشد در شبکه DASH، هر کدام یک حق رای دارند که می توانند از آن در تصمیم گیری های مهم در رابطه با تکامل و توسعه شبکه DASH، تخصیص بودجه برای توسعه امکانات مختلف و …. استفاده نمایند.


کامپیوترهای Masternode تا چه حد برای صاحبان خود درآمدزا هستند ؟

از آنجا که راه اندازی، سرویس دهی و نگهداری این کامپیوترها که در واقع نوعی سرور محسوب می شوند امری بسیار هزینه بر و طاقت فرساست، درصدی از بلاک های جدید کشف شده به عنوان مشوق به آنها اختصاص داده می شود. با توجه به تعداد Masternode های موجود در شبکه DASH در سال ۲۰۱۶، در صورت سرمایه گذاری اولیه ۱۰۰۰ DASH ، درصد سود آنها ۱۱% محاسبه می شود. البته این مقدار در سال های بعد کمتر خواهد شد، ولی به موازات آن نیز احتمال افزایش قیمت DASH وجود دارد که سود سرشاری را برای صاحبان این کامپیوترها رقم می زند. هر چند این افزایش قیمت مانند تمام پیش بینی های بازار رمز ارزها، تنها یک حدس بوده و تضمینی در قطعی بودن آن وجود ندارد. لازم به ذکر است که این سود ۱۱% جدا از هزینه تراکنش های پرداخت ناشناس و پرداخت آنی محاسبه شده و در صورت انجام این نوع از تراکنش ها با Masternode، جایزه آن مستقیما به کیف پول صاحب آن واریز می شود.

گزارشی از درآمد حاصله توسط Masternode ها در زیر ارائه شده است (اطلاعات زیر میانگینی از اطلاعات آماری به دست آمده از ۵ صرافی برتر DASH را نشان می دهد)

جدول سود و درآمدهای حاصله توسط چندین Masternode
برای راه اندازی یک Masternodeبه چه امکاناتی نیاز دارید ؟
مبلغ ۱۰۰۰ DASH : شاید اولین و سخت ترین شرط راه اندازی این کامپیوترها تهیه و مالکیت هزار DASH باشد. برای تهیه DASH می توانید ازصرافی هایی چون Bitfinex Poloniex, Bittrex یا Shapeshift استفاده نمایید.

یک سرور یا هاست مجازی (VPS) با سیستم عامل لینوکس: نسخه پیشنهادی ما برای سیستم عامل لینوکس، نسخه Ubuntu 14.04 LTS می باشد. همچنین جهت کاهش هزینه ها نیز پیشنهاد می کنیم از VPS های با سرعت پایین و هزینه ماهانه تا سقف ۵ دلار استفاده نمایید. از سایت هایی مانند Vultr و DigitalOcean می توانید VPS های ارزان تهیه کنید .

یک آدرس IP اختصاصی: در صورت خرید سرور VPS معمولا به شما یک IP اختصاصی نیز داده می شود.

وقت آزاد: Masternode ها نیز مانند هر چیز جدید دیگری نیازمند صرف وقت بسیار جهت آزمون و خطا و یادگیری نکات ریز و درشت آن می باشد ولی به تازگی تعداد مقالات مرتبط با آنها روز به روز در حال افزایش هست.

در دنیای رمزارزها، از آغاز پیدایش آنها تا به امروز، استخراج (mining) تنها روش درآمدزایی افراد علاقه مندان به حساب می آمد. ولی DASH با معرفی تکنولوژی زیربنایی جدیدی به صاحبان کامپیوترهای Masternode ، اجازه کسب درآمد در قالب DASH را با ارائه خدمات جدیدی بر روی شبکه DASH فراهم می کند. در آخر، اگر شما هم علاقه مند به کسب درآمد از این روش هستید و همچنین حوصله دردسرهای نگهداری و راه اندازی یک سرور اختصاصی را دارید، می توانید با راه اندازی چنین سرورهایی شروع به کسب درآمد در قالب DASH نمایید.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.


https://coiniran.com/masternode-%da%...%d8%aa-%d8%9f/