بیت کوین به سرعت در حال گسترش است. غیرمتمرکز بودن و عدم نیاز به واسطه ای مانند بانک، باعث شده که تراکنش های بیت کوین خیلی راحت و فوری در سراسر جهان قابل انجام باشد.
اخیرا یکی از شرکت های تازه تاسیس در کشور سوئد موفق به سرمایه گذاری در ایران بدون استفاده از حساب های بانکی شده است. این شرکت از روش بیت کوین برای ارسال نقدینگی به بانک ها و سرمایه گذری در ایران استفاده می کند. دولت سوئد به یک شرکت تازه تاسیس شده اجازه داده است تا به جای استفاده از روش های سنتی حساب های بانکی به منظور اثبات نقدینگی خود و سرمایه گذاری از روش بیت کوین استفاده کند. با این اقدام به نوعی می توان گفت، تحریم های مالی وضع شده علیه ایران، کمرنگ تر از قبل خواهد شد. بیت کوین در واقع نوعی ارز است که برای انجام تراکنش های بر اساس این نوع ارز از فناوری جدیدی به نام بلاکچین استفاده می شود.
پیش از این مؤسسان شرکت سرمایه گذاری بریو نیو ورد بعد از لغو تحریم های ایران از سوی ایالات متحده به فکر سرمایه گذاری در ایران افتاده بودن اما به دلیل پا برجا بودن تحریم های تهران هیچ بانکی حاضر به کمک به آن ها نشده بوده است.
سرمایه گذاری در ایران، از نظر قانونی در سوئد مشکلی نداشته و آزاد است اما به دلیل تحریم های بانکی ایران از طرف ایالات متحده، شرکت سرمایه گذاری بریو نیو ورد برای سرمایه گذاری در ایران نگران این موضوع بوده است که مراودات بانکی با تهران به معنای زیر پا گذاشتن تحریم ها بوده و مشکلاتی برای این شرکت سرمایه گذاری در پی داشته باشد. اما مادلین ادواردسون با استفاده از سپرده های بیت کوین به کمک شرکت بریو نیو ورد آمده است تا این شرکت بدون استفاده از حساب های بانکی بتواند در بازار بورس تهران سرمایه گذاری کند.
برای ثبت نام یک شرکت در سوئد به منظور استفاده از بیت کوین شرکا می بایست قراردادی را امضا کنند که در آن در خصوص نحوه تایید دارایی ها، قوانین مربوط به آن و همچنین نحوه مقابله با مشکلات احتمالی که در آینده احتمال رخ دادن آن ها وجود دارد نکاتی ذکر شده است.
تایید شدن شرکت سرمیاه گذاری بریو نیو ورد با توجه به تاییدیه قبلی این شرکت که توسط هیات استانداردهای حسابرسی سوئد به شرکت بولاگسورکت به منظور استفاده از بیت کوین برای سرمیاه گذاری دیگری ارسال شده بود، با سرعت هر چه تمام تر انجام شد .
در حالی که بانک ها از موارد امنیتی درونی زیادی برای احراز هویت حساب های بانکی استفاده می کنند اما این احراز هویت و تایید حساب در بیت کوین کمی پیچیده است.
در ۲۷ ژانویه سال جاری یعنی اواسط بهمن ماه سال گذشته شمسی در واقع دو مقدار بیت کوین که پیش از آن مقدار آن مشخص شده بود به آدرس از پیش توافق شده ای ارسال شد. در واقع تبادل بیت کوین صورت گرفته است. موفقیت در این تبادل باعث شد تا بتوان از بیت کوین به عنوان یک جایگزین برای استفاده از حساب های بانکی استفاده کرد.
یکی از مؤسسان شرکت بریو نیو ورد گفته است که اکنون که امکان استفاده از حساب های بیت کوین برای این شرکت وجود دارد، بریو نیو ورد منتظر است تا آخرین مراحل تاییدیه به پایان برسد تا این شرکت بتواند به حساب در بانک های ایران باز کند. بعد از افتتاح حساب در بانک های ایرانی به منظور انتقال نقدینگی به این حساب ها می توان از روش هایی مثل بیت کوین و سایر روش های مشابه استفاده کرد. انتقال نقدینگی به حساب ها باعث می شود تا این پول ها به صورت خودکار به واحد ریال تبدیل شوند.
بعد از انقلاب اسلامی در ایران اکثر کشورهای جهان تحریم هایی را در برابر ایران اعمال کردند که از جمله این تحریم ها می توان به تحریم هایی در زمینه سرمایه گذاری در ایران اشاره کرد.
اما از زمانی که ایالات متحده ، اروپا و سایر کشورها در سال ۲۰۱۵ میلادی با کشور ایران در برجام به توافقاتی رسیده اند، کشورهای اروپایی اقداماتی را در زمینه افزایش سرمیاه گذاری و تبادلات تجاری در ایران انجام داده اند که نتیجه بخش بوده است. هرچند سرمایه گذاری در ایران از طرف شرکت های آمریکایی کمی دشوار تر است به خصوص با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا محدودیت های بیشتری برای سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ایران برقرار شده است.
اما در حال حاضر که امکان استفاده از بیت کوین برای سرمایه گذاری در ایران فراهم شده است بسیاری از شرکت های اروپایی در نظر دارند از این روش برای سرمایه گذاری در ایران استفاده کنند. برای مثال شرکت بریو نیو ورد که پیش از این نمی توانست در ایران از طریق حساب های بانکی سرمایه گذاری انجام دهد، در حال حاضر می تواند با استفاده از سایر روش های جایگزین حساب های بانکی در ایران سرمیاه گذاری کرده و انتقال نقدینگی انجام دهد.
پیش از این به دلیل قطع ارتباط بانک های ایرانی با Swift، انجام معاملات بین بانکی ایران با اسیر کشورها امکان پذیر نبوده است اما بعد از ژانویه ۲۰۱۶ میلادی و لغو برخی از تحریم های آمریکا علیه ایران ورود کارت های اعتباری و تبادلات بانکی در ایران تا حدی آغاز شده است.
متأسفانه تحریم ها نه تنها بر روی اقتصاد جامعه تأثیر گذار است بلکه تبعات انسانی نیز در بر خواهد داشت. اما روش جدید برای دور زدن تحریم بانک های ایرانی می تواند راه گشایی باشد برای رفع بسیاری از محدودیت ها و همچنین رونق گرفتن اقتصاد در ایران.