به دنبال تجاری سازی و خصوصی سازی سال های اخیر در کشور رقابت زیادی در کشور در بین شرکت های مختلف ایجاد شد و یکی از مهم ترین عناصر رقابتی استفاده از برند و یا ارم تجاری در بین شرکت ها بوده است. در واقع صاحبین کسب و کار و شرکت های مختلف تجاری با استفاده از ارم تجاری در تلاش بوده اند تا هر چه بیشتر خود را به مشتریان بازار خود معرفی نمایند و توان فروش و رقابت بهتری به دست بیاورند از آنجایی که ارم تجاری به عنوان شناسه محصولات و خدمات شرکت های مختلف به کار می رود شرکت ها با استفاده از این ارم های تجاری محصولات خود را نشانه گذاری می کنند تا مشتریان در تشخیص خرید خود و در انتخاب محصول خود بتوانند با تکیه بر این نشانه و اعتمادی که به ان دارند و یا پیدا خواهند کرد محصول مورد نظر خود را خریداری و در صورت رضایت این خرید را تکرار کنند. ارم تجاری را چرا باید ثبت کرد؟ این اهمیت که باید از ارم تجاری استفاده شود برای بسیاری از شرکت ها ملموس شده و انها به خوبی می دانند که تنها ارم تجاری است که می تواند محصولات انها را با سایر محصولات مشابه تمیز دهد اما هنوز بسیاری از شرکت ها و بخصوص صاحبین کسب و کار آزاد به اهمیت ثبت برند ویا ارم تجاری خود واقف نشده اند. برند، ارم تجاری و یا علامت تجاری تا موقعی که به شهرت و اعتبار زیادی دست پیدا نکرده باشد خطری ان را تهدید نمی کند ولی به محض اینکه شناخته شود و مشتریان به ان اعتماد کنند به راحتی توسط برخی از افراد مورد تهاجم و سو استفاده به نفع فروش خدمات و محصولات بی کیفیت خودشان قرار خواهد گرفت . از طرفی استفاده از محصولات و خدمات بدون کیفیت و از طرفی از دست دادن مشتریان برای برند و ارم تجاری اتفاق خواهد افتاد و در شرایطی اعتبار اصلی شما نیز از دست خواهد رفت. برند همانند شناسنامه و کارت ملی خود افراد حقیقی و حقوقی می باشد. نظر به اینکه می تواند اینده درخشانی برای شرکت به همراه داشته باشد و خود به عنوان یک عنصر کسب و کار مهم و حتی یک سرمایه ارزشمند تبدیل شود باید حفظ و نگهداری شود. باید توسط نهادی این مهم پذیرفته و با هزینه کم خیالمان اسوده باشد. اگر نتوانیم این مهم را انجام دهدی همیشه درست در نقطه سود دهی با ضرر مواجه خواهیم شد و ان هم به دلیل نبود حمایت از برند ما و نبود مرجعی است که بتواند جلوی کاهش ارزش برند و ارم تجاری ما را با استفاده بدون مجوز ارم تجاری ما بگیرد. برند ها ارزش زیادی در کسب و کار ما پیدا خواهند کرد اگر بتوانند به بعد اصلی و ارزش مفهومی مورد نظر ما دست پیدا کنند. وقتی شما بتوانید مفهوم دقیقی به برند و ارم تجاری خود بدهید و این مفهوم را به جامعه انعکاس دهید ، وقتی برند شما صاحب نام شود، به راحتی به ذهن سپرده و مورد پسند باشد و وقتی مردم همواره از برند و ارم تجاری شما سخن بگویند و محصولات شما را درخواست کنند باید نگران شرایط سو استفاده از برند و ارم خود باشید. این نکته مهم را فراموش نکنید که صاحب برند و علامت تجاری فردی است که ابتدا برای درخواست ثبت ان اقدام نموده باشد. اینکه شما سال ها است از این برند استفاده می کنید و متعلق به شما است را تنها قانون تعیین می کند و اگر قرار به اثبات ان هم باشد زمان بر و بسیار پر هزینه تر از ان چیزی خواهد بود که تصور بکنید. در حالی که با هزینه کم و با داشتن مشاورینی معتمد در موسسه حقوقی ویونا می تواند تمامی مالکیت و حق استفاده برند را به نام خود کرده و در صورتیکه که دیگران به برند شما نیاز داشتند باید برای این امر مجوز شما را با پرداخت هزینه ای به دست بیاورند. ثبت ارم تجاری مهم نیست از چه برندی تا به حال استفاده کرده اید. برای اینکه ان را ثبت کنید هنوز دیر نیست. اما باید در نظر داشته باشید که برند شما واقعا باید منحصر به فرد و خاص باشد. اگر ارم تجاری خود را کپی برداری کرده اید و یا درست مشابه و یا خیلی مشابه برندی دیگر خلق کرد ه اید بهتر است از فکر ثبت ان بیرون بیایید و به دنبال ثبت برندی و ارم تجاری جدید و خاص برای خود باشید. طرحی متناسب با کسب و کار خود ایجاد کنید و با مشاورین موسسه حقوقی ویونا این طرح را هماهنگ کنید تا دوباره مشکلات ثبتی قانونی نداشته باشد. سپس باید برند خود را استعلام نمایید و نهایتا با تهیه مدارک لازم می توانید برند و ارم تجاری خود را با ثبت نام در سایت اداره مالکیت معنوی و ارائه مدارک لازم بصورت الکترونیکی درخواست ثبت دهید. همین که ارم تجاری طراحی شده خاص باشد و الگو جایی نگرفته باشد و بتواند اهداف شرکت شما را به همراه داشته باشد و مفهوم شما را به مشتریان منتقل کند و مهم تر از همه بتواند برای ایجاد تمایز بین محصولات شما با سایر محصولات در بازار و رقبا اختلاف و تمایز ایجاد کند و همچنین قابلیت مهم فروش و بازار یابی را بتواند به نحو احسن برای شما انجام دهد کافی است. ارم تجاری شما پذیرفته می شود و شما می توانید با ارائه مدارک لازم بصورت اصل در تهران و شعبه مرکزی اداره مالکیت معنوی برند و یا ارم تجاری خود را ثبت و اگهی نموده و این بار با خیال راحت و اسوده اقدام به تبلیغات بر روی محصولات خود با استفاده از ارم تجاری قانونی و معتبر خود نموده و برای به دست اوردن هدف های خود برنامه های لازم را برای برند و ارم تجاری خود داشته باشید. برای ثبت ارم تجاری هم می توانید بصورت حقوقی یعنی با ثبت شرکت تجاری و یا موسسه غیر تجاری و با ارائه مدارک لازم اقدام کنید و هم بصورت حقیقی . حال با توجه به اینکه فعالیت شما و شخصیت اقتصادی شما شامل کدام گروه اقتصادی می شود باید مدارک لازم زیر را تهیه و برای ثبت ارم تجاری ابتدا در سایت اداره مالکیت معنوی و سپس بصورت اصل و با نسخ کپی لازم به صورت حضوری در این اداره ارائه نمایید. مدارک لازم برای ثبت ارم تجاری اشخاص حقوقی
  • یک نسخه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام ، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات
  • یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس

تبصره : چنانچه مجوزی به نام شرکت وجود ندارد و شرکت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل به صورت شخصی داشته باشند برای ثبت قابل قبول می باشد .
  • کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت
  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضاد در ابعاد 10*10
  • مهر شرکت

اشخاص حقیقی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی
  • یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد 10*10

اینکه به کرات در مقاله ارم تجاری در کنار برند و یا علامت تجاری دیده شد مفهوم خلاف بر موضوعی ندارد. برند یا ارم تجاری با علامت تجاری و حتی لوگو ، ارم و نشانه تجاری هم مفهوم هستند.

http://www.sabtviona.com/%D9%85%D9%8...B1%DA%A9%D8%AA