برند یک دارایی ارزشمند در کسب و کار محسوب می شود و اگر بتواند به توفیقات هدف گذاری شده خود در شرکت دست یابد ارزش آن به مراتب بیشتر هم خواهد شد. از این جهت نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان برند به عنوان یک دارایی شناخته و مشمول قوانین ثبتی می شود.
در هر کشور نهادی وظیفه ثبت و حمایت از برندها و یا علامت های تجاری را بر عهده دارد. در ایران این وظیفه به اداره مالکیت معنوی واگذار شده است.
البته برند شرایط ثبت بین المللی را هم دارد. به این صورت که مطابق استانداردهای تعیین شده در پروتکل و توافقنامه ای به نام مادرید علامت تجاری تعریف شده بر اساس این استانداردها ابتدا در ایران باید به ثبت برسد و سپس با انجام تشریفات قانونی و ارائه مدارک ثبت داخلی برند مانند اظهار نامه و گواهینامه ثبت برند ، علامت تجاری بصورت بین المللی ثبت می شود.
اما متقاضیان ثبت برند در ایران باید مراحل زیر را برای ثبت برند خود در ایران انجام دهند:
1-ارائه طرح منحصر به فرد برند
اولین اقدام برای ثبت برند قاعدتا داشتن طرحی برای ثبت می باشد. اداره مالکیت معنوی برند را ثبت می کند اما به شما برند و یا علامت تجاری اماده برای ثبت نمی دهد .
در قانون تجاری ایران همه نوع برندی قابلیت ثبت ندارد. برند های قابل ثبت باید حداقل هایی را داشته باشند و از مواردی پرهیز نموده باشند. این موارد به صراحت در قوانین دیده شده و سلیقه ای نیست. مثلا برند باید کاملا قابلیت ایجاد تمایز را داشته باشد، دارای اصالت باشد، بدون استفاده از حروف لاتین، حروف و کلمات تعریفی، کلمات و نشان های خارج عرف و مغایر فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.
همچنین علامت تجاری نباید کپی، الگو گرفته، با استفاده از نمادهای کشوری و ملی و بین المللی و ... باشد و ده ها فاکتور قانونی دیگر که در ثبت برند یا علامت تجاری باید مد نظر باشد. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی برند خود را با نظر یک کارشناس حقوقی در موسسه حقوقی ویونا طراحی و استعلام کنید.
2-تهیه اظهار نامه ثبت برند
اظهارنامه اولین سند و مهم ترین انها برای ثبت برند است. اظهار نامه برگه ای حقوقی است که اطلاعت برند و مالک ان را با تمامی موارد حقوقی مورد نیاز شرح می دهد . این سند حساسیت بالایی دارد و حتما باید با نظر مشاور حقوقی تهیه شود
3- ثبت نام در سایت اداره مالکت صنعتی
به منظور رفاه حال متقاضیان ثبت برند شرایطی توسط اداره مالکیت معنوی فراهم شده تا متقاضیان بتوانند قبل از تشکیل پرونده با ثبت اطلاعاتی شرایط ثبت برند خود را بررسی کنند. برای این منظور باید متقاضی، نماینده قانونی او و یا وکیل حقوقی او با ورود به سایت اداره مالکیت صنعتی و درقسمت مالکیت معنوی اطاعات متقاضی، حقیقی یا حقوقی بودن ، اظهار نامه و سایر مدارک مورد نیاز دیگر بسته به حقیقی یا حقوقی بودن بارگذاری و تقاضا با دریافت کد رهگیری ارسال شود.
4- بررسی تقاضا
این مرحله را باید کارشناسان اداره مالکیت معنوی انجام دهند وکاری از دست شما تا اتمام این مرحله ساخته نیست. این کارشناسان با انجام استعلام هایی و بررسی شرایط طرح شما و همچنین بررسی موارد قانونی برند نتیجه درخواست شما را اعلام می کنند. در این مرحله اگر برند و یا مستندات مشکلی داشته باشد با دادن زمانی به متقاضی درخواست اصلاح می شود. معمولا این زمان یک ماهه است. ولی در شریطی هم ممکن است کلا طرح به دلایلی رد شود که در این حالت دیگر امکان پیگیری موضوع ثبت برند نیست.
5- تکمیل پرونده
اگر درخواست قبول شود باید متقاضی خود و یا وکیلش برای تشکیل پرونده بصورت حضوری در محل اداره مالکیت معنوی حضور پیدا کنند. در این محله اصل مدارک به همراه چند نسخه کپی باید ارائه شود. هزینه های ثبت برند پرداخت می شود و برند نهایی می شود.
6- آگهی کردن برند
پس از ثبت برند یا علامت تجاری برند باید با هزینه متقاضی در روزنامه رسمی دادگستری و یک روزنامه کثیرالانتشار اگهی شود تا احیانا اگر مدعی و شاکی وجود دارد مشخص شود.
افرادی که ادعای مالکیت طرح برند را دارند و انهایی که معتقدند طرح برند شما از برند انها الگو برداری شده و یا به برند انها اسیب می زند می توانند در این مرحله با طرح شکایتی جلوی ثبت نهایی برند را بگیرند.
7- صدور پروانه ثبت برند
پس از فرصت یک ماهه از اگهی برند اداره مالکیت معنوی گواهینامه ثبت برند را به مدت 10 سال برای متقاضی و به نام او صادر خواهد کرد
8- اگهی دوم برند
پس از صدور گواهینامه برند یکبار دیگر موضوع ثبت برند اگهی خواهد شد.
این تمامی مراحل ثبت برند در ایران است. البته باید خاطر نشان کرد که برند قابل خرید و فروش و انتقال به دیگران هم هست و حتی می توان به مدت مشخصی ان را اجاره داد. شرایط این موارد هم در قانون تعریف شده که باید اطلاعات و قوانین حقوقی ان را به خوبی بدانید.
ضمنا اگر نیاز داشته باشید از حروف لاتین و غیر ایرانی در طرح برند خود استفاده کنید باید کارت بازرگانی داشته باشید و ارائه نمایید. و یا اگر می خواهید از علامت سایر نهاد های داخلی و بین المللی در برند خود استفاده کنید باید از این نهاد های مجوز قانونی داشته باشید.
مدارکی که باید برای ثبت برند در ایران ارائه نمایید به تفکیک حقیقی و حقوقی عبارتند از:
مدارک اشخاص حقوقی

  • یک نسخه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام ، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات
  • یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس
  • کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت
  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضاد در ابعاد 10*10
  • مهر شرکت
  • وکالتنامه وکیل

مدارک اشخاص حقیقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی
  • یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد 10*10
  • وکالتنامه وکیل


http://www.sabtviona.com/%D9%85%D9%8...B1%D8%A7%D9%86