معرفی و تاریخچه


معرفی:
نظر به تاكیدات مسوولین محترم نظام به خصوص مقام معظم رهبری بر نقش شهرك‌ها و پارك‌های علمی و فناوری در برقراری ارتباط پایدار صنعت و دانشگاه، پارك فناوری پردیس به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پارك فناوری كشور، با مجوز شورای گسترش آموزش عالی در سال 1384 در زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری و با همكاری تعدادی از دانشگاه‌ها و مراكز مهم علمی- پژوهشی كشور در جهت تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شركت‌های دانش بنیان تاسیس گردید و هم اکنون به‌عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند.
نظر به اهمیت تاسیس این مجموعه در الگوسازی ایجاد پارك‌های فناوری در كشور و تاثیرگذاری ملی آن، ریاست هیات امنای پارك فناوری پردیس بر عهده معاون اول محترم رییس‌جمهور قرار گرفته و معاون علمی و فناوری رییس جمهور، برخی از وزرا و معاونینشان و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی كشور در آن عضو می‌باشند. در حال حاضر عملیات اجرایی پردیس نوآوری (فاز اول پارك) در زميني به مساحت 20 هكتار با ایجاد بیش از 170 هزار متر مربع فضای تحقیقاتی و فناوری به اتمام رسيده است و پرديس دانش (فاز دوم) در زميني به مساحت 18 هكتار مراحل ساخت را طي مي‌كند. پیش‌بینی می‌شود با تكمیل دو فاز ذكرشده، زمینه لازم برای جذب و اشتغال بیش از پنج هزار نفر نیروی متخصص در شركت‌های دانش‌بنیان عضو فراهم شود. انشاء الله این «پروژه بزرگ ملی» با افق توسعه 1000 هكتاری و با حمایت‌های دولت محترم و تعامل جدی مسوولین نظام، به بزرگ‌ترین قطب فناوری منطقه تبدیل خواهد شد.


تاكنون بیش از 240واحد فناور و دانش‌بنیان از بین بیش از 1900 متقاضی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مكانیك و اتوماسیون به عضویت این مجموعه در‌آمده و مراكز تحقیق و توسعه یا دفاتر طراحی و مهندسی خود را در پارك ایجاد نموده‌اند.



انجام طرح‌های مهمی همچون جايزه مصطفي(ص)، نمايشگاه بين‌المللي فناوري و نوآوري (اينوتكس)، ايجاد مركز فن بازار ملی ایران،برگزاری فستيوال‌ها و نشست‌های تبادل فناوری، مشاركت در راه‌اندازی بورس شركت‌های دانش‌بنیان با سازمان بورس و اوراق بهادار، ايجاد و راهبري مركز شتابدهي نوآوري، راه‌اندازی صندوق توسعه فناوری‌های نوین، مشاركت در راه‌اندازی مدل سرمایه‌گذاری ریسك‌پذیر (VC) در كشور، برگزاری دوره‌ای برنامه‌های ارتباط صنعت و دانشگاه و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، مشاركت در تعریف اولین شهر تخصصی كشور با ماموریت علم و فناوری، راه‌اندازی مركز خدمات تخصصی فناوری، ایجاد بوستان دانشمندان ایران و جهان و انعقاد میلیاردها ریال قرارداد تجاری‌سازی یافته‌ها و دستاوردهای واحدهای فناور عضو را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات ستاد پارك از بدو تاسیس تاكنون برشمرد.

فهرست تاریخچه:
الف ـ انجام مطالعات اولیه، بومی‌سازی و تهیه مدل ایرانی پارك فناوری؛
ب ـ انجام مطالعات مکان‌یابی پارك؛
ج ـ اخذ مصوبات مربوطه؛
د ـ شكل‌گيري سازماني؛



الف ـ انجام مطالعات اولیه، بومی‌سازی و تهیه مدل ایرانی پارك فناوری
بازدید از پارک‌های علم و فناوری در كشورهاي اطريش، فرانسه، كانادا، آلمان و انگلستان و مطالعه منابع به‌منظور الگوگيري، مطالعات تطبیقی و تعریف مدل بومي راه‌اندازي یک پارك‌ فناوري.



ب ـ انجام مطالعات مکان‌یابی پارك
مطالعات مکان‌یابی ایجاد پارك فناوری پردیس از آذرماه سال 1379 و به همت نهاد ریاست جمهوری (مركز همكاري‌هاي فناوري و نوآوري رياست جمهوري) آغاز، و در نهایت در اردیبهشت ماه سال 1380 منجر به انتخاب نقطه‌ای در محدوده شهر جدید پردیس، برای احداث پارك شد. معیارهای اصلی این مکان‌یابی موارد زیر را شامل می‌شد:

- وجود ساختار علمی و فنی مناسب؛
- وجود زیرساخت صنعتی و اقتصادی مناسب؛
- وجود زیرساخت‌های شهری مناسب از قبیل شبكه‌های حمل و نقل (فرودگاه، راه آهن، اتوبان و …)؛
- شبكه‌های مخابراتی، برق، آب، فاضلاب و …؛
- وجود منابع لازم برای تأمین نیروی كار متخصص و پشتیبانی كننده؛
- نزدیكی به بازارهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی؛
- وجود اقلیم مناسب (آب، هوا، محیط زیست و …)؛
- و وجود زمینی با قیمت و شرایط مناسب.


پس از بررسی چندین نقطه در تهران و اطراف آن از قبیل شهر جدید پرند، شهر جدید هشتگرد و شهر جدید پردیس، در نهایت زمینی در مجاورت سایت ماهواره‌ای بومهن به‌عنوان مكان ایجاد پارك انتخاب شد. این مكان به لحاظ :

- هم‌جواری با محیط شهری پردیس و امكان استفاده از خدمات شهری و مسكونی این شهر؛
- هم‌جواری با سایت ماهواره‌ای بهعنوان یك مركز تحقیقاتی و ارتباطی؛
- هم‌جواری با یك مركز دانشگاهی در حال ساخت؛
- هم‌جواری با منطقه صنعتی خرمدشت و نزدیكی به شهر صنعتی فیروزكوه؛
- فاصله مناسب با تهران؛
- همچنین، شرایط مناسب زمین به لحاظ توپوگرافی، قیمت و اقلیم (مزیت‌های مناسبی جهت ایجاد پارك).



مد نظر قرار گرفت. از طرف دیگر، وجود یك اتوبان در حال ساخت (آزاد‌راه تهران – پرديس)، كه می‌توانست ارتباط با تهران را به عنوان یك مركز مهم علمی، صنعتی و تجاری كه دارای نیروی انسانی متخصص و پشتیبانی‌كننده زیادی است، بر مزیت‌های ايجاد پارك در اين نقطه افزود.



ج ـ اخذ مصوبات مربوطه
1-طبق بخشنامه شماره 6241/ت125 مورخ 12/04/1370 هیات وزیران و مصوبه شورای عالی شهرسازی، شهر جدید پردیس می‌بایست 800 هكتار از اراضی خود را به كاربری‌های تحقیقاتی و آموزشی اختصاص می‌داد که زمین مورد نظر جهت احداث پارك در این منطقه قرار داشت. برهمین اساس شهر جدید پردیس، طبق قوانین به لحاظ تأمین امكانات زیربنایی و دیگر مجوزهای منطقه‌ای، مجوزهای لازم را صادر نموده و تعهدات لازم را طی قرارداد فیمابین مركز همكاري‌هاي فناوري و نوآوري رياست‌جمهوري و شركت عمران شهر جدید پردیس اعلام نمود.
2-در سال 1380، پارک فناوری پردیس با پیش‌بینی و تامین شرایط و زیرساخت‌های اولیه، فعالیت خود را بهعنوان یکی از مراکز تابعه مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری آغاز نمود. با توجه به رویکرد مثبت دولت هشتم در ایجاد و توسعه پارک‌ها در کشور و تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تاسیس پارک‌ها - که با مشارکت تیم پارک فناوری پردیس صورت گرفت- اخذ موافقت اصولی تاسیس پارک از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار گرفت که مجوز مربوطه در اواخر سال 1382صادر شد.
3-در سال 1384، اساسنامه پیشنهادی پارک، به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
4-طی سال‌های 1384 و 1385 اعتبارات عمرانی و جاری مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها و مدیریت و راهبری پارک در قالب ردیف و طرح مستقل در قوانین بودجه سالانه کشور تعریف شد. تا پیش از این، اعتبارات مذکور در ذیل طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ردیف هزینه‌ای مرکز همکاری‌ها و فناوری‌های ریاست جمهوری در قوانین بودجه کشور تامین می‌شد.



د ـ شكل‌گيري سازماني
تیم ستادی
در سال 1379، فعالیت هسته اولیه تیم ستادی پارک برای انجام مطالعات و راه‌اندازی آن، در مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری آغاز شد. به‌دنبال تصویب اساسنامه در سال 1384 و انتصاب رییس پارک فناوری پردیس توسط معاون اول وقت رییس جمهور (آقای دکتر محمدرضا عارف)، در سال 1385 تیم ستادی پارک، پس از آماده شدن فضای استقرار ستاد، از تهران به محل فعلی پارک (20 کیلومتری شرق تهران در فاز 6 شهر جدید پردیس) منتقل و مستقر شد تا بتواند برنامه‌ها و فعالیت‌های خود و شرکت‌های عضو را - که در این زمان به حدود 60 شرکت می‌رسیدند - با سرعت و کیفیت بهتری مدیریت و راهبری نماید.


هیات امنا
اساسنامه پارک فناوری پردیس، نهاد ریاست جمهوری را به عنوان سازمان موسس این پارک مورد شناسایی قرار می‌دهد. طبق این اساسنامه، هیات امنای پارک با ریاست معاون اول رییس جمهور و عضویت 14 تن از شخصیت‌های علمی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی کشور به‌عنوان اعضای حقوقی و حقیقی شکل می‌گیرد. البته پس از تاسیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1386، معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز (ضمن اصلاح اساسنامه) به عنوان نایب رییس هیات امنا به ترکیب هیات امنای پارک پیوسته است.

* با صدور احکام اعضای حقیقی هیات امنای پارک فناوری پردیس توسط رییس جمهور وقت، در تاریخ 24 شهریور ماه 1389، زمینه برای تشکیل جلسات هیات امنا، کمیسیون دایمی هیات امنا و شورای پارک فراهم شد و اولین جلسه هیات امنا در آبان ماه 1389 و اولین جلسه شورای پارک در مرداد ماه 1390 برگزار شد.

1380
ـ انجام مطالعات اولیه، بومی‌سازی و تهیه مدل ایرانی پارك فناوری؛
ـ انجام مطالعات مكان‌یابی؛
ـ آغاز پذیرش واحدهای فناور.


1381
ـ آغاز طراحی جامع و شهری پارك؛
ـ ایجاد كمیته معماری پارك.


1382
- اخذ موافقت اصولي تاسيس پارك از شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري؛
- آغاز احداث تونل تاسیسات پارك؛
- آغاز همكاری با دانشگاه‌ها و مراكز علمی و پژوهشی؛
- آغاز احداث مجتمع مركزي پارك؛
- عضویت و مشارکت در کميته‌های تدوين آيين‌نامه و اساسنامه پارک‌هاي علم و فناوري و مراکز رشد.


1383
- عضویت و مشارکت در کميته تدوين آيين نامه اجرايي ماده 47 قانون برنامه چهارم توسعه؛
- آغاز احداث واحدهای تحقیقاتی شرکت‌های عضو؛
- آغاز همکاری‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی.


1384
ـ تصويب اساسنامه پارك توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري؛
ـ دریافت ردیف بودجه عمومی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای؛
ـ اتمام تونل تاسیسات و آغاز اجرای شبكه‌های تاسیساتی.


1385
- استقرار نخستین شركت در مجموعه پارك؛
- آغاز فرآیندهای تامین مالی و ارائه خدمات تخصصي مورد نياز شرکت‌های عضو؛
- دریافت ردیف بودجه عمومی اعتبارات هزینه‌ای؛
- بهره‌برداری از بخش ستادی مجمتع سراج.


1386
ـ تصويب اساسنامه مرکز رشد پارک توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري


1387
ـ اصلاح اساسنامه پارک و تعیین معاون علمی و فناوری رییس جمهور به عنوان نایب رییس هیات امنا
- راه‌اندازی مرکز رشد فناوری نخبگان


1389
- صدور احکام اعضای حقیقی هیات امنای پارک و تشکیل اولین جلسه هیات امنا؛
- تصویب آیین‌نامه‌های پارک توسط هیات امنا.



1390
- صدور احکام اعضای شورای پارک و تشکیل اولین جلسه آن؛
-تصویب بودجه تفصیلی سال 90 پارک فناوری پردیس
- تصویب آيين‌نامه عضويت و استقرار در پارك فناوري پرديس؛
- تصویب آيين‌نامه بهره‌مندی از مزايا و حمايت¬هاي پارك فناوري پرديس؛
- تصویب آیین‌نامه تاسیس شبکه فن بازار ملی ایران؛
- تصویب آیین‌نامه ایجاد واحدهای اقماری پارک.


1391
- تصویب آیین‌نامه اداری ـ استخدامی اعضای غیر هیات علمی پارک؛
- تصویب چشم انداز و اهداف پنج‌‌ساله پارک.


1392

- اخذ موافقت اصولی تاسیس پارک فناوری سلامت در پارک فناوری پردیس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
- اخذ موافقت اصولی تاسیس مرکز آموزشی علمی و کاربردی پارک فناوری پردیس در رشته مدیریت تجاری سازی از دانشگاه جامع علمی و کاربردی؛
- اتمام عملیات آماده سازی و محوطه سازی فاز 1 (پردیس نوآوری)
- آغاز عملیات اجرایی آماده سازی فاز 2 ( پردیس دانش)،
- برگزاری اولین نشست شورای عالی شبکه انتقال و تبادل فناوری کشورهای عضو دی هشت- TTEN؛
- برگزاری دومین نشست شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)؛
- اتمام فاز نخست توسعه شبکه فن بازار ملی ایران با ایجاد دفاتر فن بازار منطقه ای در 6 استان کشور.

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس (نقشه و كروكي)




اطلاعات تماس:
تلفن 76250250-021
نمابر 76250100-021
پيامك 76250250-021




پایگاه اطلاع رسانی:
پارک فناوری پردیس | خانه




پست الکترونیک:
[email protected]



گزارش‌هاي تصويري در آپارات:
www.aparat.com/pardistechpark




كانال اطلاع رساني در تلگرام:
https://telegram.me/PardisTechnologyPark
https://telegram.me/techesport