اولین چیزی که بعد از شنیدن واژه ‌‌White paper یا وایت‌ پیپر به ذهنتان می‌رسد، چیست ؟ شاید آنچه در تصور شما تداعی می‌ شود، یک کاغذ A4 خالی از هرگونه نوشته و کاملا سفید باشد.



اولین چیزی که بعد از شنیدن واژه ‌‌White paper یا وایت‌ پیپر به ذهنتان می‌رسد، چیست ؟ شاید آنچه در تصور شما تداعی می‌ شود، یک کاغذ A4 خالی از هرگونه نوشته و کاملا سفید باشد. خب ، این تصویر به لحاظ تکنیکی و فنی درست است اما معنای واقعی مقاله‌ سفید در حقیقت به محتوای مقاله‌ ای اطلاق می‌شود که حاوی اطلاعات بسیار مفیدی برای کسب‌ و کار هاست و هدف از نگارش آن درک یک مشکل خاص و تصمیم‌ گیری صحیح در مورد یک معضل یا ارائه‌ اطلاعاتی است که کمک می‌کند فرآیند انتخاب در مورد خرید یک محصول یا دریافت یک خدمت پیچیده و گران‌ قیمت ساده‌ تر شود.

  • فرمت یا قالب اصلی مقالات سفید چیست؟

به‌ صورت کلی فرمت و قالب یک مقاله‌ سفید چیزی بین یک کتابچه‌ راهنمای فنی و یک بروشور براق است.
چیزی بین یک مقاله‌ خشک و گرد وغبار گرفته و یک گزارش کامل سالانه. اما سؤال دیگر این است که آیا استاندارد های فنی مشخصی برای این نوع نوشتار وجود دارد؟
استانداردی که امروز برای یک مقاله وجود دارد، مطلبی است که بین ۶ تا ۸ صفحه باشد. یکی از کارشناسان خبره و فعال در زمینه‌ نگارش مقاله‌ سفید به این پرسش پاسخ داده است. گوردون گراهام (Gordon Graham) که سال‌ هاست یکی از مشهورترین وایت‌ پیپر‌ نویسان آمریکایی است ، می‌گوید: « به سندی می‌توان مقاله‌ سفید گفت که حاوی متن روایت‌ گونه باشد؛ حداقل بین ۵ تا ۶ صفحه باشد؛ در کاغذی با قالب عمودی نوشته‌ شده باشد ؛ آموزشی و علمی بوده و با هدف فروش بیشتر نوشته‌ شده باشد؛ واقعیت‌ ها را بیان کرده و صرفا ارائه‌ نظر شخصی نویسنده نباشد؛ پیشگفتار و مقدمه هم داشته باشد.» بنابراین به‌ صورت کلی اگر مقاله‌ ای تمام ویژگی‌ های فوق را داشته باشد، می‌توان به آن وایت‌ پیپر یا مقاله‌ سفید گفت.

  • چه کسانی مقالات سفید را می‌خوانند؟

تقریبا هر کسی که به خاطر کسب‌ و کار خود نیاز به خرید یک محصول یا دریافت خدمات خاصی دارد که ویژگی‌ های پیچیده‌ای داشته و قیمت آن‌ هم بالاست، نیاز به مطالعه‌ وایت‌ پیپر دارد.
خوانندگان مقالات سفید کسانی هستند که در نقش‌ های مختلفی در یک کسب‌ و کار فعالیت می‌کنند. مثلا مدیران شرکت‌ها و مدیران مالی.

  • حامیان یا انتشاردهندگان مقالات سفید چه گروه‌هایی هستند؟

بیشترین مقالات سفید در بخش تکنولوژی نوشته و منتشر می‌شوند، چرا که بیشترین استفاده از وایت‌ پیپر ها را شرکت‌ هایی می‌برند که در زمینه‌ تولید و فروش نرم‌ افزار و سخت‌ افزار ها فعالیت می‌کنند.
اما به‌ طور کلی فعالان در حوزه‌ تجارت B2B اصلی‌ ترین حامیان یا انتشار دهندگان مقالات سفید هستند. در تجارت B2C قیمت کالا یا خدماتی که رد و بدل می‌شود، چندان بالا نیست و کاربران تمایل چندانی برای مطالعه‌ یک مقاله‌ چند صفحه‌ ای در مورد یک محصول ندارند.

  • نویسندگان مقالات سفید چه افراد یا شرکت‌هایی هستند؟

همان‌ طور که شرح داده شد،‌ مقاله‌ سفید درست مثل سند پیش‌ فروشی است که به‌ منظور جلب نظر مخاطب و دادن پیشنهادهای مختلف به او ارائه می‌شود. بنابراین هریک از فروشندگان B2B که کالا یا خدمات نسبتا جدید، پیچیده یا گران‌ قیمتی داشته باشد و بخواهد آن را بفروشد، می‌تواند از مزایای نوشتن یک مقاله‌ سفید بهره‌ مند شود.

  • چه تفاوتی میان مقالات سفید و پست‌های وبلاگی وجود دارد؟

مهم‌ ترین تفاوتی که بین مقالات سفید و پست‌ های وبلاگی وجود دارد،‌این است که وایت‌ پیپر ها معمولا به‌ صورت PDF ارائه‌ شده و بین ۳هزار تا ۵ هزار واژه هستند. همچنین یک مقاله‌ سفید بر اساس واقعیت‌ های ثابت‌ شده و استدلال منطقی، به‌ خوبی قابل تحقیق و بررسی است.
این در حالی است که یک پست وبلاگی معمولا در صفحات وب منتشر می‌شوند و تعداد واژگان آنها بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه است. ضمن آنکه یک پست وبلاگی ظرف مدت چند ساعت توسط یک نفر ایجاد می‌شود.
هر چند بسیاری از پست‌ های وبلاگی می‌توانند فقط یک نظر ساده و حتی بسیار حیرت‌ انگیز باشند اما آنها بیشتر شبیه به نامه‌ هایی هستند که در یک صفحه‌ وب منتشر شده‌ اند و هرکسی می‌تواند نظر شخصی خود را در یک وبلاگ منتشر کند.
چشم‌ انداز مقالات سفید در آینده عالی است. بدون‌ شک فرمت‌ های جدید برای ارائه‌ اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند و این مقالات در آینده تبدیل به انواع دیگری از محتوا همچون پادکست، اسلاید و ویدئو خواهند شد. البته هر چند این فرمت‌ ها یک تجربه‌ تازه و جذاب برای مخاطبان خواهند بود، اما تولید آنها نیاز به بودجه‌ های بالاتر و روش‌ های تولید جدید تری دارد.
تهیه و تنظیم از فرامحتوا


کلمات کلیدی: مقاله_سفیدمحتواکسب_و_کار




مقاله سفید چیست و چه کاربردی دارد؟ | مقاله سفید | شنبه مگ - اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها