با اینکه شبکه‌های اجتماعی همچنان در میان برنامه‌های اینترنت به کسب برتری ادامه می‌دهند، ابزاراتی چون اینستاگرام، تلگرام، یوتوب، فیس بوک و توییتر تبدیل به بستری برای کلاهبردان جهت اغفال و به دام انداختن کاربران شده است.



رئیس پلیس فتا کشور افریقای جنوبی"کولین نایدو" اظهار داشته است : "هرچند کلاهبرداری درشبکه‌های اجتماعی در مقایسه با نرخ وقوع جهانی آن ، خیلی شایع نیست ولی واقعیت آن است که این جرائم درکشور موجود و پا برجا است".

به لحاظ ابقای محبوبیت این شبکه‌ها تا سالیان آتی، کاربران سعی در یادگیری و معرفی جدیدترین امکانات این شبکه‌ها به یکدیگر نموده و این خود بستری فراهم آورده تا تبهکاران راحت‌تر از پیش به محتوای خصوصی قربانیان دسترسی پیدا کنند.
این مقام مسئول شگردهای کلاهبرداری زیر را از اهم موارد ذیل بر شمرده است:

باج خواهی :

هرگز تصاویر و فیلم‌های خصوصی و دردسرساز را پست نکنید چرا که برخی از مجرمین در صورت دسترسی، تهدید به ارسال آن‌ها به بستگان نزدیک و یا عموم می‌نمایند.



فیشینگ:

مراقب کلاهبردارانی که خود را درقالب مسئولین بانکی و یا سایر مقامات رسمی به شما معرفی می‌نمایند باشید. امکان ندارد بانک در شبکه‌های مجازی مبادرت به ارسال هرگونه پیامی مبنی بر درخواست اطلاعات بانکی و نظایر آن را نماید.

امدادخواهی:

صرف نظر از رفتار دلسوزانه یا مصرانه، به‌شدت مراقب درخواست‌های مالی و سایر امدادهای فوری توسط اشخاص ناشناس باشید. هرگز اطلاعات بانکی خود را به اشتراک نگذارید و قبل از ارسال پول به شخصی که وی را حضوراً ملاقات نکرده‌اید، به‌خوبی فکر کنید.



سوءاستفاده از احساسات و ایجاد رابطه:

کاربرانی که از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری جهت یافتن همدم و همسر استفاده می‌نمایند، می‌بایست مراقب کلاهبردارانی باشند که از طریق بازی گرفتن احساسات، در پی اخاذی از قربانی هستند. حربه معمول این دست از تبهکاران، شکستن دیوار بی‌اعتمادی قربانی توسط برانگیخته نمودن حس ترحم و دلسوزی قربانی می‌باشد.

سرقت هویت:

ازبه اشتراک‌گذاری اطلاعات فردی خود مانند ID ، نام کاربری، گواهینامه رانندگی، رسید حقوقی، انواع اطلاعیه‌های شخصی بانکی و دولتی خودداری نمایید. مجرمین در صورت سرقت چنین اطلاعاتی اقدام به‌جا زدن خود در نقش شما جهت انجام امورات غیرقانونی می‌نمایند.



پول‌شویی :

گاها، کلاهبرداران درخواست فوری جهت واریز مبالغ سنگین به حساب بانکی (اخذ شماره کارت) قربانی می‌نمایند. هرگز به دیگران اجازه‌ی استفاده از حساب خود برای معامله یا انتقال وجه را ندهید. در غیر این صورت با مشکلات حقوقی مواجه خواهید شد چرا که پول شویی توسط حساب بانکی شما، دانسته یا ندانسته، معاونت در جرم و ازجرایم کیفری محسوب می‌گردد.افزون بر این به هیچ وجه و تحت هیچ عنوان، هیچ درخواستی در مورد افتتاح حساب بانکی به نام خودتان و به نیابت شخص دیگری را قبول نکنید.

در پایان با رعایت تمامی اقدامات حفاظتی، شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین ابزارات جهت بروز ماندن از اخبار و وقایع و نیز ایجاد ارتباط متقابل با دوستان و خانواده می‌باشد.

منبع:
آی تی نوز آفریکا


https://www.cyberpolice.ir/news/122171