بسیاری از ما به‌دنبال خریدِ کالاهای ارزان‌تر و مقرون‌‌به‌صرفه‌تر هستیم تا بتوانیم در هزینه‌های زندگی صرفه‌جویی کنیم. برای این منظور، خرید از فروشگاه‌هایی به نام outlet (اوت لت) که در آنها کالاهای معیوب، قدیمی، دست‌ِدوم و … عرضه می‌شود، راهکار مناسبی به نظر می‌رسد. اگر سفری به یک کشور خارجی داشته‌اید، حتما با این عبارت آشنا هستید. در کشور ما فروشگاه‌ها یا مراکز خرید outlet هنوز آنچنان شناخته‌شده نیستند، ولی حتما با حراجی‌هایی از قبیل حراج آخر فصل، حراج اجناس تک‌سایز، حراج به‌علت تغییر شغل و … برخورد داشته‌اید، پس توصیه‌های این مقاله را به‌کار بگیرید تا خریدهای مناسبی داشته باشید. در این مقاله به‌طور خلاصه توضیح می‌دهیم که outlet چیست و برای انجام خریدی ارزان و مناسب از فروشگاه‌های outlet و حراجی‌ها، باید به چه نکاتی توجه کنیم.


به‌طورکلی دو نوع فروشگاه outlet وجود دارد:

  1. بعضی از outlet‌ها، فروشگاه‌هایی بزرگ با طیف وسیعی از کالاها و برندهای گوناگون هستند. کالاهای عرضه‌شده در این فروشگاه‌ها به‌صورت عمده و از عمده‌فروش‌ها یا تولیدکننده‌ها خریداری می‌شود.
  2. نوع دوم outlet، بوتیک‌های تخصصی هستند که فقط محصولات یک شرکت یا یک برند خاص را عرضه می‌کنند. این فروشگاه‌ها توسط تولیدکننده و به‌منظور فروش محصولاتِ اضافی و فروش‌نرفته (قدیمی) یا کالاهای معیوب با قیمتی پایین‌تر، دایر می‌شوند و معمولا در نزدیکی کارخانه‌ها قرار دارند.





فروشگاه‌های outlet در مکان‌های ثابتی مانند مراکز خرید یا سر نبش خیابان قرار دارند. به علاوه، outlet‌های خرده‌فروشی معمولا فروشگاه‌های آنلاین هم دارند.







در outlet‌های خرده فروشی معمولا کالاها به تعداد نامحدود به مشتریان فروخته می‌شود، مگر اینکه فروشگاهی تخفیف بسیار بالایی برای کالاها در نظر گرفته باشد. در چنین شرایطی ممکن است مالک فروشگاه فروش کالا را محدود کند، چون در غیر این صورت ممکن است افراد سودجو تمام اقلام را خریداری کنند و آنها را در outlet خرده‌فروشی خود بفروشند، یا تمام موجودی انبار را خالی کند تا سایر مشتریان نتوانند از این اجناس دیدن کنند. تقریبا همه می‌توانند با سرمایه گذاری مقداری پول، یک فروشگاه outlet داشته باشند. درست است که برای این کار آموزش دیدن در زمینه‌ی کسب‌و‌کار الزامی نیست، ولی داشتن اطلاعاتی در این زمینه می‌تواند مفید باشد.

کسی که مالک outlet خرده‌فروشی است یا آن را مدیریت می‌کند، باید بتواند علاوه بر وظایف دیگر، سطح موجودی انبار خود را حفظ کند، از کالاهای موجود صورت‌برداری کند، برای کسب‌و‌کار خود تبلیغات و بازاریابی کند و خدمات لازم را به مشتریان ارائه بدهد. بعضی نیز لازم است کارکنان بیشتری استخدام کنند تا بتوانند فروشگاه را بهتر اداره کنند. معمولا در فروشگاه‌های outlet، قیمت هر کالا کمی بیشتر از قیمت پرداخته‌شده به تولیدکننده است. بعضی از فروشگاه‌ها تخفیف‌هایی را به گروه‌های خاصی از خریداران (مانند دانشجویان یا سالمندان) اختصاص می‌دهند یا برای تشویق خریداران به بازدید از فروشگاه خود، از کوپن یا آگهی‌های چاپی دستی کوچک استفاده می‌کنند.

به‌طور‌کلی outletهایی که در آنها کالاهای تخفیف‌دار یا معیوب عرضه می‌شود، ساده‌تر هستند و معمولا نیاز چندانی به تبلیغات یا حتی نمایش کالاها ندارند. این نوع تخفیف و فروش که در outletها انجام می‌شود، در میان فروشگاه‌هایی که لباس‌های طراحی‌شده می‌فروشند و محصولات‌شان هم معمولا قیمت گزافی دارند، محبوبیت دارد، زیرا مشتریان می‌توانند کالاهایی را که کمی معیوب هستند یا از مُد افتاده‌اند، با کسری از قیمت کالای سالم و بی‌عیب، خریداری کنند. فروشندگان معمولا مشکلات و عیب‌های اجناس را به مشتریان نمی‌گویند، بنابراین خودِ مشتری همیشه باید کالا را پیش از خرید به‌دقت بررسی کند. این نوع outlet‌ها تقریبا هرگز به‌صورت مستقل باز نمی‌شوند و معمولا طبق صلاحدید تولیدکننده راه‌اندازی می‌شوند.

چگونه از مراکز خرید outlet به بهترین شیوه خرید کنیم؟



اگر معمولا در زمان‌های خاصی از سال اقدام به خرید می‌کنید، حتما می‌دانید که مراکز خرید outlet جدید، با فروشگاه‌های outlet قدیمی و سنتی در گذشته تفاوت زیادی دارند. فروشگاه‌های outlet قدیمی، در بخش‌های نه‌چندان پُرزرق‌و‌برق شهر قرار داشتند و معمولا انبارهای بزرگ و نه‌چندان جذابی بودند که از کالاهای معیوب یا درجه‌دو پُر شده بودند. همه‌ی کالاهای موجود در این انبارها با تخفیف به فروش می‌رسیدند و هرچه کالایی ارزان‌تر بود، ایراد و اشکال‌های بیشتری نیز داشت.

هنوز هم این نوع انبارها و فروشگاه‌های قدیمی وجود دارند، ولی امروزه مراکز خرید outlet تقریبا جایگزین آنها شده‌اند. مراکز خرید outlet شبیه مراکز خرید معمولی هستند، با این تفاوت که اکثر فروشگاه‌های آن از نوع outlet هستند و بسیاری از برندهای معروف و محبوب در یک مکان کنار هم قرار گرفته‌اند که باعث راحتی خریداران در انتخاب و مقایسه‌ی اجناس می‌شود. مراکز خرید outlet به‌اندازه‌ی مراکز خرید معمولی، مجلّل نیستند و امکانات کمتری دارند، معمولا به‌دلیل دور بودن از نقاط پُررفت‌وآمد و قرارگرفتن در اطراف و حومه‌ی شهر، دسترسی به آنها سخت‌تر است و سینما یا رستوران‌های مستقل نیز به‌ندرت در آنجا یافت می‌شود.

مراکز خرید outlet نسبت به outlet‌های قدیمی ظاهر مدرن‌تری دارند و فروشگاه‌های فراوانی نیز در آنها وجود دارد. در این مراکز خرید هنوز هم عرضه‌ی اقلام خارج از فصل، دست‌دوم یا کمی معیوب موجب جذب خریداران می‌شود ولی در بسیاری از آنها، کالاهای کاملا نو نیز عرضه می‌شود. البته معمولا این کالاها کیفیت‌ پایین‌تری نسبت به اقلام مشابه موجود در فروشگاه‌های معمولی دارند. از آنجا که همیشه نمی‌توان اجناس را به قیمت ارزانی خرید، انجام خرید خوب در مراکز خرید outlet جدید، به کمی تلاش نیاز دارد. در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند به بهترین شیوه از مراکز outlet خرید کنید.


۱. قیمت‌ها را مقایسه کنید و مطمئن شوید تخفیفی که گرفته‌اید، واقعی است!

درست است که روی تابلو عبارت «۶۵ درصد تخفیف» نوشته شده است، ولی شاید قیمت آن در خرده‌فروشی‌های معمولی این‌قدرها هم بالا نباشد. این مسئله فقط زمانی مشخص می‌شود که ابتدا به فروشگاهی معتبر در یک مرکز خرید آراسته و زیبا بروید و از قیمت‌های آن باخبر شوید. وقت کافی برای این کار ندارید؟ با استفاده از برنامه‌های گوشی هوشمندتان، می‌توانید قیمت‌ها را به‌صورت آنلاین مقایسه کنید. «مقایسه کردن قیمت‌ها» تنها راهی است که با استفاده از آن می‌توانید بفهمید خریدتان واقعا خرید خوبی است یا نه.


۲. توجه کنید که آیا آن کالا برای فروش در outlet تولید شده است؟

براساس اطلاعات منتشرشده در نشریه‌ی اسمارت‌مانی (SmartMoney)، حدود ۸۲ درصد از تمام محصولات فروخته‌شده در هر فروشگاه outlet، برای فروش در این فروشگاه‌ها تولید شده‌اند. این کالاها اقلام نو و دست‌اولی هستند که احتمالا نسبت به کالاهایی که در فروشگاه‌های معمولی عرضه می‌شوند، کیفیت پایین‌تری دارند. شاید این مسئله یک مشکل به‌شمار نیاید، ولی به خاطر داشته باشید پایین بودن قیمت چیزی که نو و بدون ایراد به نظر می‌رسد، حتما دلیلی دارد! اگر به کیفیت بالا اهمیت می‌دهید، باید بیشتر جست‌وجو کنید.

۳. از گوشه‌‌وکنار فروشگاه هم بازدید کنید




وقتی وارد یکی از فروشگاه‌های مرکز خرید outlet می‌شوید، درست مانند فروشگاه‌های سنتی، کالاهایی را مشاهده می‌کنید که با ظاهری عالی نمایش داده شده‌اند. اگر به گوشه‌‌وکنار فروشگاه بروید، احتمالا کالاهای حراج‌شده را پیدا می‌کنید. بنابراین اگر به‌دنبال محل اصلی عرضه‌ی کالاهای ارزان‌قیمت هستید، بهتر است که از گوشه‌های فروشگاه شروع کنید.


۴. در خبرنامه ایمیلی فروشگاه عضو شوید

در طول سال حراجی‌های بسیاری برگزار می‌شود و یکی از بهترین راه‌های باخبر شدن از آنها، عضویت در خبرنامه‌ی ایمیلی فروشگاه است. علاوه بر آن، می‌توانید به باشگاه مشتریان مرکز خرید نیز ملحق شوید. این کار معمولا رایگان است و به این روش از تخفیف‌های ماهیانه‌ی بیشتری برخوردار می‌شوید. بهتر است ایمیل جداگانه‌ای بسازید و فقط برای ثبت‌نام در چنین خبرنامه‌هایی از آن استفاده کنید.


۵. خارج از فصل خرید کنید

به پالتوی زمستانی نیاز دارید؟ می‌توانید آن را در بهار بخرید. به لوازم جدیدی برای ساحل و شنا نیاز دارید؟ می‌توانید آنها را در پاییز بخرید. صاحبان فروشگاه‌ها می‌دانند که شما به‌دنبال خرید ارزان هستید، ولی آنها در عین حال می‌خواهند که سود خود را به حداکثر برسانند. به همین دلیل معمولا کالاهای خارج از فصل، نخستین چیزهایی نیستند که در فروشگاه می‌بینید، پس باید بیشتر به‌دنبال آنها بگردید.


۶. در زمان‌های اوج شلوغی خرید نکنید

مراکز خرید outlet بسیار شلوغ هستند. در زمان‌های اوج شلوغی مانند روزهای تعطیل، همواره صف‌های طولانی برای وارد شدن به فروشگاه وجود دارد. اگر می‌توانید در روزهای وسط هفته و زمانی که دیگران مشغول کار هستند، خرید کنید. اگر زمانی به خرید بروید که دیگران نیز به‌طور معمول در آن زمان به خرید می‌روند، باید صبر و شکیبایی بیشتری داشته باشید.


کلام آخر

فروشگاه‌های outlet به شما امکان می‌دهند که اجناس موردنیازتان را به قیمت بسیار مناسبی تهیه کنید. این فروشگاه‌ها محصولات قدیمی‌تر و ازمُدافتاده‌ را با قیمت کمتر عرضه می‌کنند تا هم انبارهای خود را خالی کنند و هم سود قابل قبولی از فروش آنها نصیب‌شان شود. معامله‌‌ی جذابی به نظر می‌رسد؛ هم فروشنده و هم خریدار از آن منفعت می‌برند.

جایگزینی مراکز خرید outlet به‌جای فروشگاه‌های outlet قدیمی و سنتی و افزایش تعداد این فروشگاه‌ها، چالش‌های جدیدی را برای خریداران حساس و باهوش ایجاد کرده است. در هنگام خرید، توصیه‌های این مقاله را به یاد داشته باشید و تصور نکنید تمام کالاهای موجود در یک مرکز خرید outlet، ارزان‌تر از همان کالاها در فروشگاه‌های معمولی هستند.



برگرفته از: wisegeek.com forbes.com


https://www.chetor.com/71907-outlet-...c%d8%b3%d8%aa/