در این مقاله به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • چرا داشتن یک جامعه آنلاین برای کسب و کار من مهم است؟
  • چگونه می توانم ارزش جامعه آنلاین خود را اندازه گیری کنم؟
  • چطور فهمیدن ارزش جامعه آنلاین می تواند به حضوری پر رنگ تر در فضای مجازی منجر شود؟


طبیعت انسان به گونه ای است که دوست دارد همه او را دوست داشته باشند. اما ضرب المثلی قدیمی می گوید: ” بهتر است یک دوست صمیمی داشته باشید تا هزار آشنا!” علت این است که دوستان، نقشی فعال در زندگی شما دارند. آنها در مواقع حساس شما را پشتیبانی کرده و شما را به خاطر خودتان دوست دارند. آشنایان ممکن است هرازگاهی به دیدن شما بیایند، اما اگر از آنها بخواهید تا در اسباب کشی به شما کمک کنند، به ناگاه نیست می شوند!
جامعه آنلاین نیز به همین گونه است. شما می خواهید جامعه ای از مردم را بسازید که نه تنها برند شما را دوست دارند، بلکه به طور پویا در شبکه های اجتماعی شرکت شما در حال فعالیت هستند.
اولین قدم برای اینکه بفهمید در حال ساخت جامعه آنلاین مؤثری هستید، سنجش نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment) است.

فاکتورهای اصلی قدرت جامعه آنلاین

اندازه گیری بازگشت سرمایه جامعه آنلاین فقط یک معادله ریاضی نبوده و هدف از انجام آن، بررسی میزان تاثیرگذاری هزینه و وقت صرف شده برای اطمینان از جذب نمودن مخاطبین به برند شما است. به بیان ساده، شما فقط تعامل مخاطبین با برند خود را می سنجید. این کار کمی سخت است، اما با انجام چند کار ساده می توانید از اثربخشی سرمایه گذاری های خود در فضای مجازی مطلع شوید.
با به کار گیری 3 فاکتور اصلی، می توانید میزان توانمندی جامعه آنلاین خود را اندازه گیری کنید: رشد (growth)، درگیری (engagement) و میزان محبوبیت برند (brand love).
رشد

اولین فاکتور یعنی رشد را بررسی می کنیم؛ داشتن جامعه ای کوچک و پویا خوب است اما هر چه جامعه برند بزرگ تر باشد، طرفداران بیشتری نیز نیاز خواهید داشت. برای اندازه گیری رشد، تنها نگاه به آینده کافی نیست بلکه بایستی به گذشته نیز توجه کرد. مثلاً آیا در ابتدا مخاطبین زیادی داشتید که به ناگاه ریزش کردند؟ آیا رشد شما ثبات داشته یا نامرتب است؟
اگر رشد با ثباتی را شاهد نیستید، می توانید با دیگر برندها و کمپانی های بانفوذ همکاری کرده تا رشد خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید. همچنین می توانید با شرکت هایی که در افزایش ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی متخصص هستند، همکاری کرده تا برای شما راهبرد مناسبی تدوین کنند.

بررسی کیفیت فالوورها

هدف دیگر رشد، بررسی کیفیت فالوورها (follower) و میزان اثربخشی آنها در فضای مجازی است. برای اینکار بخشی از فالوورهای خود را انتخاب کرده با ابزارهایی مانند Klout و Audience پروفایل آنها را بررسی کنید.
فاکتور بعدی اندازه گیری میزان درگیری است، اینکار به شما نشان می دهد که آیا پست های شما در شبکه های اجتماعی به قدر کافی برای مخاطبین فضای مجازی انگیزه بخش بوده یا اینکه فقط در حال جذب بیننده هستید. برای اینکار فعالیت مخاطبین در اکانت های فضای مجازی خود را بررسی کنید. ببینید آیا آنها پست های شما را به اشتراک گذاشته یا لایک می کنند یا نه؟
سپس نرخ تعامل به نسبت فالوورها را با کمک ابزاری مانند Hootsuite بسنجید. اگر فالوورهای زیادی داشته اما تعامل کمی دارید، احتمالاً محتوایی که مخاطبین دوست دارند را ارائه نمی کنید.
برای آنکه محتوای بهتری ایجاد کنید، از طریق برقراری ارتباط با مشتریان دائمی خود، از محتوای مورد علاقه آنها اطلاع کسب کنید. برای اینکار نباید به دنبال گذاشتن پست محبوب باشید بلکه باید پست را آزمایش و سازگار نموده و رفته رفته بهبود دهید. همچنین می توانید با نگاه کردن به پست های اکانت مخاطبین خود در فضای مجازی، از سلایق آنها اطلاع کسب کنید.

محبوبیت برند

در انتها بایستی میزان محبوبیت برند را بسنجید. برای این کار باید بازخوردهای مثبت صادقانه در مورد برند خود از طریق جامعه خود پیدا کنید. به دنبال نظرات مثبتی که توسط مخاطبین محصول شما درج شده اند بگردید؛ مثلا پست هایی که امتیازهای 5 ستاره یا 4 ستاره گرفته اند. همچنین با کمک جستجو وبلاگ ها یا مقالاتی که برند شما را معرفی کرده اند بیابید.
در این مسیر به دنبال نظرات منفی هم باشید. به سرعت به انها پاسخ داده و مساله را به طور دوستانه فیصله دهید. با این کار به مخاطبین می فهمانید که به حرف آنها گوش می دهید، این کار منجر به شکل گیری تصویری خوب از برند شما در ذهن آنها خواهد شد.
حامیان برند خود را که محتوای شما را بازنشر و ترویج می دهند پیدا کنید. بعضی از انها ممکن است محتواهایی درست کرده باشند، مانند عکس یا ویدیو که شما می توانید با کسب اجازه از انها در بازاریابی خود استفاده کنید.
با کمک ابزارهایی مانند Hootsuite و Brandwatch می توانید میزان دریافت توجه برند خود را در مقایسه با رقبا مقایسه کنید.
برای درک ارزش و قدرت جامعه آنلاین، اندازه گیری میزان رشد، پویایی و علاقه به برند بسیار ضروری است. برای دست یابی به این اهداف، می بایست سوالات زیر را متناسب با گزینه های داده شده پاسخ داد:
سوال: برند من در چه مرحله ای است؟
جواب های احتمالی:

  • برند من جدید است
  • برند من در مرحله نگهداری است
  • تمرکز برند من، بهبود رابطه با مشتریان است


سوال: برند من کدام هدف را در حال حاضر دنبال می کند؟
جواب های احتمالی:

  • جذب فالوورهای جدید
  • تشویق مخاطبین به تعامل با برند من به طور مستمر
  • دریافت نظریات و ریویوهای مثبت


سوال: مهم ترین مساله در حال حاضر برای برند من چیست؟
جواب های احتمالی:

  • ایجاد یک جامعه
  • تشویق جامعه به عمل
  • دریافت بازخورد مخاطبین


سوال: چه نوع رابطه ای را می خواهید با مخاطب هدف داشته باشید؟
جواب های احتمالی:

  • می خوام برای انها محتوا تولید کنم
  • می خواهم آغازگر بحث بین برند و آنها باشم
  • می خواهم با آنها رابطه احساسی (emotional) برقرار کنم


اندازه گیری ارزش واقعی جامعه آنلاین (Online Community) – زرافه