در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد:

  • چرا باید بازگشت سرمایه محتوای خود را اندازه گیری کنم؟
  • چطور بفهمم چند نفر محتوای من را دیده اند؟
  • چگونه متوجه اقدام به عمل مشتریان take action درباره محتوای خود شوم؟

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

بازده سرمایه یا نرخ بازگشت سرمایه، سودآوری سرمایه شما را به شکل درصدی از سرمایه اولیه به شما نشان می دهد. به عبارتی مشخص می کند سرمایه شما (هرچیزی که باشد، از جمله کار ، محتوای تولید شده یا زمان) چقدر برای شما سودآوری داشته است.
حال فرض کنید رستورانی وجود دارد که از طریق پست های پولی در شبکه های اجتماعی کسب و کار خود را رونق می بخشد. رستوران ساندویچ های خوشمزه ای درست می کند اما صاحب رستوران نمی تواند بفهمد که آیا محتوای منتشر شده به او در دست یابی به اهداف کسب و کارش کمکی می کند یا خیر. آن اهداف عبارت اند از: پیک سفارش های آنلاین و افزایش شهرت رستوران او.
صاحب رستوران در این هفته سه پست جدید در حساب کاربری خود منتشر کرده است. بگذارید ببینیم کدام یک از انها برای کسب و کار او ارزشمندتر است؛ به عبارت دیگر کدام پست بهترین ROI را برای او به دنبال خواهد داشت.
به نظر شما کدام پست بیشترین کمک را به رستوران خواهد کرد؟
پست paid در مورد ساندویچ کالباس که 500 مرتبه لایک خورده و 100 بار به اشتراک گذاشته می شود
پست unpaid در مورد ساندویچ سوسیس که لایک های کم گرفته و به اشتراک گذاشته نشده است

نتیجه: پستی که توسط صدها نفر لایک شده و به اشتراک گذارده می شود بیشترین سودآوری را برای رستوران خواهد داشت. اما چطور می توان از کسب این نتیجه اطمینان حاصل کرد؟ بایستی عملکرد محتوا را فراتر از اعداد و ارقام لایک ها وبه اشتراک گذاری ها بررسی کرد.
اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه محتوا

مهم نیست که اهداف کسب و کار شما چه چیزهایی هستند، با اندازه گیری درست می توانید به برند خود برای مدیریت محتوا به طور موثرتری کمک کنید.
برای شروع کارظف وسعت یا amplification محتوای خود را اندازه گیری کنید. به عبارت دیگر ببینید محتوای شما تا چه اندازه فراتر از وب سایت شما پخش شده است. با کمک تعداد اشتراک گذاری ها، لایک ها، افزوده شدن به علاقه مندی ها و ریتوییت شدن ها می توانید وسعت محتوا را بسنجید.
راه دیگر اندازه گیری وسعت محتوا استفاده از impression یا تعداد افرادی که از آن پست دیدن کرده اند می باشد. تعداد دفعات بازدید شده از پست زمانیکه انها آن را به اشتراک گذاشته یا توسط افرادی خارج از جامعه شما دیده می شوند، دو برابر خواهد شد.
شبکه های اجتماعی ابزارهای آمارگیری ای در اختیار کاربر می گذارند که به کمک انها می توان از تعداد ایمپرشن پست ها گزارش گیری کرد. با این کار می توان پست هایی که عملکرد خوبی داشته اند را از پست های ضعیف تشخیص داد. با کمک این گزارشات، محتوا را طبق خواسته مخاطب ایجاد کنید.
اندازه گیری نرخ تبدیل

همچنین باید تبدیل conversion یا تعداد دفعاتی که افراد با دیدن محتوای شما اقدام به عمل یا action نمودند را اندازه گیری کنید. اقدام به عمل یعنی ثبت نام در خبرنامه سایت، فالوو کردن حساب شرکت در فضای مجازی، کلیک بر روی لینک یا خرید کردن محصول.
می توانید با کمک ابزارهای ردیابی tracking، تبدیل محتوای خود را اندازه گیری کنید. ابزارهایی مانند Hootsuite, Google Analyticsو ogle Analytics, ا اندازه گیری کنید. ، کلیک بر روی لینک ایی کردوان و Adobe Analytics به شما در جهت ساخت و ردیابی url ها کمک می کنند.
برخی از شبکه های اجتماعی ابزارهای pixel tracking ارائه کرده که به کاربر اجازه می دهند با قرار دادن کدهایی در وب سایت خود، نحوه تعامل کاربران با تبلیغات را اندازه گیری کند. پس از جمع آوری اطلاعات در مورد وسعت amplification، ایمپرشن impression و تعداد دفعات تبدیل conversion محتوای خود، هر ماه نتایج به دست امده را بررسی کنید.
حالا وقت آن است تا تلاش خود را مضاعف کرده و موفقیتتان را بیشتر کنید. به الگوها توجه کنید و ببینید کدام پست ها بهترین عملکرد را دارند. از اطلاعات بدست آمده از این کار، به عنوان راهنما برای تولید محتوای جدید بهره ببرید. همچنین ببینید کدام محتواها عملکرد خوبی نداشته اند و علت را پیدا کنید. اگر پست یا موضوعی به طور مداوم در حال شکست خوردن است زمان آن رسیده تا استراتژی خود را درباره ی آن تغییر دهید. تاکتیک های مختلفی را امتحان کنید و ببینید کدام یک از انها جواب می دهد.

محتوایتان را غنی تر کنید

بهتر است محبوب ترین محتوا های خود را ارتقا ببخشید تا اینکه بخواهید پست های ضعیف را بالا بکشید. اگر برای ارتقای پست های خود پول هزینه می کنید، آنهایی را انتخاب کنید که از قبل عملکرد خوبی داشته اند. ردیابی یا tracking کردن وسعت، میزان دیده شدن محتوا و تبدیل محتوا به شما کمک می کند تا بازگشت سرمایه هر پست را اندازه گیری کنید. ببینید هزینه کلی تولید یک محتوا چقدر است. سپس ببینید چه تعداد impression می خواهید در ازای هر پست دریافت کنید.
این هزینه را در یک ماشین حساب محاسبه هزینه تبلیغ یا ad calculator که اکثر شبکه های اجتماعی آن را ارائه می دهند وارد کنید تا پرداخت به ازای مشاهده cost per impression مورد نظری که باید بپردازید را محاسبه کنید. از آن اعداد به عنوان معیار استفاده کرده و آن را با متوسط تعداد بازدیدی که برای پست های پرکشش خود می گیرید، مقایسه کنید. این روش به شما کمک می کند تا ببینید آیا از طریق تبلیغات درآمدزایی می کنید یا خیر.
بگذارید با مثالی این کار را بهتر شرح دهیم:
حسن به نویسنده ای 100 دلار پرداخت کرده و به او یک هفته زمان می دهد تا پست های organic تولید کند. آیا این کار به صرفه است؟
(به تعداد بازدیدهای منحصربه فردی که پست از طریق تبلیغات غیر پولی کسب کرده است، پست ارگانیک گفته میشود)
برای انکه حسن عملکرد محتوای ارگانیک خود را بفهمد، از ماشین حساب محاسبه تبلیغ استفاده می کند و میفهمد در صورت پرداخت 50 سنت به ازای هر مشاهده می تواند تبلیغ محصول خود را انجام دهد.
حسن پست های نویسنده را بررسی کرده و می بیند انها به طور متوسط دارای 1000 بازدید هستند. می دانیم که ماشین حساب قبلا به ما نشان داد به ازای هر مشاهده 50 سنت باید بپردازیم، بنابراین پست ارگانیکی که 1000 بازدید بگیرد 500 دلار هزینه دارد، اما حسن فقط 100 دلار پرداخته است.
راه دیگر برای محاسبه ی نرخ بازگشت سرمایه محتوا، بررسی محاسبه متوسط هزینه دریافتی از هر بازدید منحصربه فرد یا return on impression است.
علی صاحب رستورانی است که 400 دلار در ماه برای تولید محتوا می پردازد. او از URL های مخصوصی برای شمارش تعداد کسانی که از این طریق سفارش آنلاین ثبت می کنند استفاده می کند. او متوجه می شود با این کار در هر ماه هزار دلار فروشش افزایش می یابد. علی می فهمد که تولید محتوا برای او سود آور بوده است.


هزینه ها را تحلیل کنید

در قدم بعدی او می خواهد ببیند که هر بازدید چقدر برای کسب و کارش هزینه آور بوده است. با بررسی داده های آماری، او می بیند که 3 درصد از مردم پس از خواندن محتوای پست ها سفارش آنلاین غذا می دهند. این رقم نرخ تبدیل اوست. او می بیند که هر سفارش آنلاین به طور متوسط 15 دلار است. او نرخ تبدیل را ضربدر متوسط هزینه سفارش آنلاین کرده و سودآوری هر بازدید را محاسبه می کند. در این مثال 0.3 x 15 می شود 0.45 دلار. هر بازدید 45 سنت ارزش دارد.
می دانیم که علی برای 4000 بازدید در ماه 400 دلار هزینه می کند، بنابراین برای هر بازدید 10 سنت می پردازد. این مقدار از میانگین مقدار بازدید بسیار کمتر است (45 سنت)، بنابراین سود خوبی در انتظار کسب و کار وی خواهد بود.

اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه برای محتوا (Return on Investment – ROI) – زرافه