در این مقاله تلاش می کنیم تا به پرسش های زیر پاسخ دهیم:

  • ورود به بازارهای جهانی چگونه به کسب و کار من کمک خواهد کرد؟
  • چطور بفهمم کدام یک از بازارها برای کسب و کار من مناسب هستند؟
  • چگونه می توانم قدم به یک بازار بین المللی بگذارم؟


فرض کنید رامین صاحب فروشگاه “بومرنگ جادویی” است. آنها بومرنگ های باتری داری می فروشند که روی آنها لامپ های رنگارنگ نصب شده است. مشتری می تواند به دلخواه رنگ چراغ ها را تغییر دهد. روز به روز به تعداد مشتریان فروشگاه اضافه می شود. رامین اخیراً از چند کشور خارجی هم ایمیل دریافت کرده و مشتریان بسیاری در آن ایمیل ها عنوان کرده اند که دوست دارند از بومرنگ های او بخرند. به همین علت او تصمیم می گیرد تا تجارت الکترونیک خود را گسترش داده و پا به عرصه بازارهای جهانی بگذارد.
رامین هنوز برای ورود به بازار بین المللی مطمئن نیست، او می ترسد مشتریان دیگر کشورها واقعاً قصد خرید بومرنگ های او را نداشته باشند. بگذارید بر اساس واقعیات و با چند بررسی آماری به رامین کمک کنیم:

  • 7 میلیارد نفر روزانه از اینترنت استفاده می کنند.
  • چیزی نزدیک به 2 تریلیون دلار در سال 2016 از طریق فروش اینترنتی عاید تجارت های الکترونیک (Ecommerce) شد.
  • این میزان فروش قطعاً طی سالهای آینده افزایش خواهد یافت.
  • وقتی مشتریان می فهمند که یک فروشگاه در کشوری دیگر قرار گرفته دوست دارند تا دوباره از آن خرید کنند.

7 میلیارد نفر در سطح جهان از اینترنت استفاده می کنند. در سال 2016، 2 تریلیون دلار عاید فروشگاه های اینترنتی شد، پیش بینی می شود این رقم به 4 تریلیون دلار در سال 2020 برسد، شگفت انگیز است! آمارها نشان می دهند که مشتریان از خرید کردن از فروشگاه های اینترنتی خارجی نمی ترسند. به عنوان مثال 96% از کاربرانی که از سایت Booking.com استفاده می کردند نمی دانستند این سایت در هلند واقع شده، آنها پس از آگاهی از این موضوع باز هم از این سایت خرید کردند و فقط 6 درصد از کاربران از خرید دوباره منصرف شدند.
بنابراین به رامین قویاً پیشنهاد می کنیم وارد بازار جهانی شود. زیرا وقتی دایره مشتریان خود را فراتر از شهر یا کشور خود می برید، فرصت بسیار بزرگی برای رشد کسب و کار خود پیدا کرده اید. البته گفتن اینکه کسب و کار خود را وارد بازارهای جهانی می کنیم ساده است، اما ضرب المثل معروفی می گوید: “به عمل کار برآید به سخندانی نیست!”. خوشبختانه به کمک ابزارهایی که ساخته شده اند انجام این کار ساده تر شده است.

پیدا کردن بازارهای جهانی به کمک ابزار گوگل

ابزار Market Finder گوگل با استفاده از داده های مختلف می تواند بازارهای بین الملی احتمالی را پیدا کرده و به کاربر کمک کند تا محصول یا سرویس خود را در آن کشورها بفروشد. برای شروع باید به سایت این ابزار مراجعه کرده و به سؤالاتی در مورد کمپانی خود از جمله بزرگی آن، محصولی که می فروشید و غیره پاسخ دهید. سپس ابزار به کمک این پاسخ ها لیستی از کشورهایی را که ممکن است ساکنین آنها محصولات/خدمات شما را بخرند نمایش می دهد.
ابزار به کمک تحلیل ماهیانه سرچ کاربران و همچنین ترندهای بازار، میزان تقاضا و رقابت برای محصول یا سرویس کاربر را در بازارهای مختلف جهانی به او نشان می دهد. همچنین میزان درآمد مردم کشور و همچنین رفتار اینترنتی مخاطبین هدف مورد نظر را بررسی می کند. مجموع این تحلیل ها کمک می کنند تا بازارهای فراملیتی احتمالی و مناسب لیست شده و در اختیار کاربر قرار گیرند.
وقتی که کاربر بازار بین المللی مورد نظر خود را انتخاب کرد می تواند برای نحوه ورود و کار کردن در آن، برنامه ریزی کند. نکاتی که حتماً باید در نظر گرفته شوند عبارت اند از: شکل طراحی وب سایت فروشگاهی، نحوه پیدا شدن سایت توسط مشتریان بین المللی، واحدهای پولی و نحوه پرداخت و همچنین خدمات مشتری.

اقدامات لازم برای تعامل صحیح با مشتری بین المللی

برای شروع مطمئن شوید که وب سایت شما چند زبانه است. حدود 75% درصد از مشتریان تمایل دارند تا از سایتی خرید کنند که از زبان انگلیسی هم پشتیبانی می کند. حتی با وجود اضافه کردن زبان انگلیسی، بهتر است سایت خود را به چندین زبان دیگر هم ترجمه کنید. در صورت تصمیم برای ورود به بازار جهانی، در مورد زبان های مرسوم آن کشور یا منطقه تحقیق کنید.
کشورهایی مثل آفریقای جنوبی، کانادا و سوئیس چند زبانه هستند. زبان هایی مثل چینی، عربی و اسپانیایی نیز دارای گویش های متعدد منطقه ای هستند. فراموش نکنید بعضی از کشورها دارای جمعیت بسیار وسیعی از مهاجرین هستند، معمولاً آنها دوست دارند تا سایت را به زبان مادری شان تماشا کنند اما نرخ پولی سایت طبق کشور محل سکونت باشد. محتواهای سایت مثل عکس ها، آیکون ها و رنگ ها را از یاد نبرید، بنابراین تمام قسمت های سایت را برای مشتریان خارجی بهینه کنید.
علاوه بر ترجمه و به روز کردن محتواهای وب سایت، ببینید که آیا سیستم مدیریت محتوای (CMS) وب سایت شما هم از زبان های دیگر پشتیبانی می کند یا نه؟ فراموش نکنید تا وب سایت خود را حتماً برای موبایل هم بهینه کنید. منظور از ترجمه فقط برگرداندن لغت به لغت کلمات وب سایت نیست؛ در کار ترجمه باید ارتباط فرهنگی، اصطلاحات، کلمات عامیانه و دیگر موارد را در نظر بگیرید. خوشبختانه Market Finder به شما کمک می کند تا سرویس هایی را که کار ترجمه وب سایت را انجام می دهند پیدا کنید.
وقتی می خواهید کاری کنید تا مشتریان بین المللی بتوانند شما را پیدا کنند، ممکن است فکر کنید با ترجمه کردن سایت و تبلیغات اینترنتی کار تمام است. اما باید به کمک یک استراتژی، بازاریابی اینترنتی خود را طبق بازار جدید دچار تغییرات کنید. برای این کار می توانید از ابزار کمک گرفته یا اینکه خود تحقیقات کنید. باید ببینید مشتریان چگونه محصولات یا خدمات مورد نیاز خود را پیدا می کنند؟ آیا سرچ می کنند، به شبکه های اجتماعی می روند، از تبلیغات استفاده می کنند یا به پیشنهاد دوستان خود گوش می کنند؟ با پاسخ دادن به این پرسش ها می فهمید باید بر کدامیک از آنها تمرکز کنید تا توسط مخاطب پیدا شوید.
به عنوان مثال فرض کنید رامین (صاحب فروشگاه بومرنگ جادویی)، متوجه می شود که مخاطبین بازار جهانی او به کمک سرچ در موتورهای جست و جو محصولات شبیه به او را پیدا می کنند. بنابراین ممکن است بخواهد تا تبلیغ در نتایج جست وجو (Search Ads) را در آن کشور بیشتر کند.
برای واحدهای پولی و نحوه پرداخت مشتری هم باید برنامه داشت. برای شروع مطمئن شوید که مشتریان بین المللی می توانند به راحتی از سایت شما خرید کنند. نبودن امکان تبدیل خودکار واحد پولی توسط سایت، می تواند کاری کند تا مشتری از فشردن دکمه “حالا بخرید” منصرف شود. بنابراین اگر واحد پولی کشور محل سکونت مشتری یورو است، نباید واحد دلار را به او نشان دهید.
همچنین کشورهای خارجی معمولاً شیوه های مختلف پرداخت را در اختیار مشتری قرار می دهند. مثلاً 60% از مشتریان دانمارکی دوست دارند تا از کارت اعتباری برای خرید استفاده کنند، اما در آلمان کارت اعتباری فقط بین 14% از مردم محبوب است. برای آنکه بفهمید کدام شیوه از پرداخت بین مشتریان مورد نظر شما مرسوم است، باز هم از ابزار Market Finder کمک بگیرید.
در انتها خدمات مشتری (Customer Services) خود را آموزش دهید تا در امر فروش، خدمات پس از فروش یا پیدا کردن مشتریان بالقوه جدید به شما کمک کند. برای مشتریان راحت تر و آسان تر است تا از زبان مادری خود برای برگرداندن کالا یا پرسش در مورد محصولات/خدمات استفاده کنند. اگر قصد دارید حضوری پر قدرت در بازار جدید داشته باشید، از یک کارمند پشتیبانی که زبان مورد نظر را به خوبی بلد است استفاده کنید. اما اگر در ابتدای کار هستید می توانید از روش هایی که ریسک کمتری داشته و ارزان تر هستند استفاده کنید، مثل: نرم افزار ترجمه همزمان چت، میز کمک های (Help Desk) چند زبانه یا استفاده از فروم هایی که چند زبانه هستند و می توان به کمک آنها به سؤالات مشتری پاسخ داد.
بخش دیگری که باید به آن توجه کرد، نحوه ارسال کالا/خدمات به مشتریان جهانی است. یک انتخاب خوب استفاده از سرویسی است که کالا را به مشتریان بین الملی پست می کند. انجام دادن تحقیقات شخصی کامل خوب است اما در این کار حتماً از متخصصین و دانش و تجربه آنها هم استفاده کنید. استفاده از چنین متخصصینی خصوصاً برای بومی کردن (Localizing) برند بسیار مهم است. می خواهید کاری کنید تا کسب و کار شما ظاهر و حسی بین المللی داشته باشد، بنابراین باید کسب و کار خود را با فرهنگ های بومی هم وفق دهید.

بومی سازی را فراموش نکنید

بومی سازی به شما کمک می کند تا خود را جای مشتری بگذارید، هویت برند یکسان است اما بسته به فرهنگ های مختلف در گفتار، کردار، نحوه لباس پوشیدن و دیگر موارد تغییر ایجاد می شود. مثلاً فرض کنید متخصص بومی سازی رامین به او می گوید که کلمه “جادویی” در فرهنگ کشور مورد نظر بار منفی دارد، رامین هم نام کسب و کار خود را فقط در آن منطقه تغییر داده و مثلاً می کند “بومرنگ دوستی”، اما دیگر المان های برند او از جمله لوگو، الگوهای رنگی و غیره دست نخورده باقی می مانند.
متخصص بومی سازی از اینکه برند شما با فرهنگ آن کشور ارتباط برقرار می کند اطمینان کسب کرده و به شما در برخورد با هرگونه دعاوی حقوقی و مسائل مالیاتی که ممکن است در بازار جدید به آنها برخورد کنید به شما کمک خواهد کرد. اگرچه گسترش بین المللی کسب و کار زمان بر بوده و به تحقیقات و برنامه ریزی های فراوانی نیاز دارد، اما اگر کسب و کار شما موارد زیر را داراست می توانید برای ورود به بازار جهانی اقدام کنید:

  • وب سایت فروشگاهی شما موبایل فرندلی (Mobile Friendly) است.
  • علاقه دارید تا مشتریان/کسب و کار خود را گسترش دهید.
  • مردم از دیگر کشورها به شما ایمیل می زنند تا محصولتان را سفارش دهند.
  • محصولات/خدمات شما را می توان به سادگی برای دیگر فرهنگ ها آداپته کرد.
  • برای رویارویی با مشکلات لوجیتسکی احتمالی و پیچیده آمادگی دارید.
  • تمایل دارید تا هویت برند خود را به فرهنگ های دیگر وفق دهید.


حالا به نظر می رسد برای انجام تحقیقات در مورد بازارهای جهانی آماده هستید. در قدم بعدی می توانید به کمک ابزارهایی مثل Market Finder بازارهای مناسب محصول/سرویس خود را پیدا کنید.

کسب و کار خود را با ورود به بازارهای جهانی رشد دهید – زرافه