در این مقاله به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • چرا تحقیق در مورد محبوب ترین روش های پرداخت هزینه در دیگر کشورها برای کسب و کار من مهم است؟
  • فراهم کننده خدمات پرداخت (Payment Service Provider) چیست؟
  • روش های جایگزین و محبوب پرداخت هزینه در جهان کدام ها هستند؟

گسترش کسب و کار برای حضور در بازارهای بین المللی مستلزم برنامه ریزی و درک درست تفاوت های فرهنگی است. اکثر اوقات فراموش می کنیم که نحوه پرداخت محصول نیز جزو همین تفاوت های فرهنگی است. در بعضی از کشورها پرداخت از طریق کارت اعتباری محبوب ترین روش پرداخت اینترنتی است، اما در برخی دیگر از کشورها از روش های دیگری برای پرداخت هزینه محصول استفاده می شود.
استفاده از تراکنش های بانکی، پرداخت به کمک تلفن همراه، پرداخت نقدی و دیگر متدهای پرداخت موجود به مردم کمک می کنند تا سریع تر و راحت تر خرید اینترنتی خود را انجام دهند. بعضی از این روش ها برای کسانی که کارت اعتباری یا حساب بانکی ندارند بسیار کاربردی هستند. دانستن روش مورد علاقه مشتریان برای پرداخت هزینه مهم است. طی یک نظرسنجی 30% از خریدکنندگان اینترنتی گفته اند که اگر سایتی روش دلخواه پرداخت هزینه آنها را نداشته باشد آنها از خرید منصرف خواهند شد. اما واقعاً باید چه تعداد روش برای پرداخت اینترنتی در سایت قرار داد؟
در کشور هلند تقریباً همه مردم از یک روش بانکی برای پرداخت خریدهای اینترنتی استفاده می کنند. در کشور برزیل همانند ایران، اکثر مردم اول محصول را سفارش می دهند و بعد هزینه آن را درب منزل پرداخت می کنند. در بعضی دیگر از کشورها هم از کارت های اعتباری محلی استفاده می شود. اینها تنها چند نمونه شیوه پرداخت هستند. بنابراین پیش از هر اقدامی باید اول در این باره تحقیق کنیم.

ضرورت استفاده از سرویس های پرداخت

وجود روش های مختلف پرداخت هزینه، به این معنی است که باید شیوه های پرداخت متعددی را هم برای مشتریان بین المللی در نظر بگیرید. به همین دلیل بهتر است از یک ارائه دهنده خدمات پرداخت (Payment Service Provider – PSP) برای مدیریت پرداخت های اینترنتی استفاده نمائید. مثلاً سرویس پِی پل (PayPal) یکی معروف ترین ارائه دهنده های خدمات پرداخت است که مشتریان بین المللی می توانند به کمک آن پرداخت های اینترنتی خود را انجام دهند.
یک ارائه دهنده خدمات پرداخت یا همان درگاه های پرداخت طیف وسیعی از کارت های اعتباری، بانک ها و مؤسسات مالی مختلف را شامل می شود. به کمک این تنوع ها کاربران بیشتری می توانند خرید اینترنتی خود را انجام دهند. همچنین به علت فراگیر بودن آنها در بازارهای جهانی، کار کردن با آنها از نظر قانونی هم دردسر کمتری دارد. راه میانبری اما برای پیدا کردن PSP مد نظر برای کسب و کار ما وجود ندارد. استفاده از ابزار Market Finder می تواند سرویس های مختلفی را به کاربر پیشنهاد دهد، اما هیچ کاری دقت تحقیق شخصی در مورد این فراهم کننده ها را ندارد.
برای همین هنگام انجام تحقیقات در مورد این سرویس ها، بهتر است با آنها به صورت تلفنی یا از طریق ایمیل ارتباط برقرار کرده و گفتگویی را ترتیب دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا فراهم کننده ای را که واقعاً به نیازهای کسب و کار شما می خورد پیدا کنید. هنگام تحقیق باید به فاکتورها و موارد مهمی توجه کنید. اولین مورد مهم این است که آیا PSP مورد نظر در کشوری که می خواهیم محصولمان را در آنجا بفروشیم محبوب است یا نه؟ ممکن است با تحقیقات متوجه شوید که بعضی از PSP ها در بازار مقصد طرفداری ندارند یا اینکه خود سرویس آن مناطق را پشتیبانی نمی کند.
همچنین باید ببینید که آیا بانکی که از آن خدمات می گیرید از PSP مدنظر یا حتی کشور مقصد پشتیبانی می کند یا نه. بنابراین با توجه به این موارد تغییرات مد نظر در شیوه فروش یا محصولات/خدمات خود را اعمال کنید. هنگام گفتگو با فراهم کننده خدمات در مورد پروتکل های امنیتی که ارائه می کنند سؤال کنید. مطمئن شوید که سرویس دارای بالاترین درجه از امنیت بوده و معتبر و قابل اعتماد است. بدترین فاجعه ای که می تواند رخ بدهد همکاری با یک ارائه دهنده نامطمئن بوده که منجر به آسیب دیدن کسب و کار شما خواهد شد.
همچنین ببینید به کارگیری PSP مدنظر با سیستم پرداخت فعلی سایت شما آسان است یا خیر. بعضی از آنها را می توان به سادگی و با چند کلیک روی سایت نصب کرد، بعضی دیگر را هم می توان به طور دلخواه شخصی سازی نمود که نیازمند کمک گیری از توسعه دهندگان آنهاست. در نهایت مدت زمان پردازش پرداخت ها را چک کرده و ببینید چقدر زمان طول می کشد تا پول به حساب شما منتقل شود. نرخ های حق الزحمه هر PSP را هم با یکدیگر مقایسه کنید.
با پیدا کردن فراهم کننده خدمات پرداخت مورد نظر تحقیقات همچنان ادامه خواهند داشت! چرا که ممکن است روش های پرداخت دیگری هم موجود باشند که مشتریان بازار مقصد بخواهند از آن ها استفاده کنند.
لازم به ذکر است که ما در ایران هم واسطه ها و ارائه دهنده های درگاه های پرداخت متفاوتی داریم که برای کسب و کارهای داخلی کافی و مناسب هستند. شرکت هایی مانند زرین پال یا کیش پرداخت به راحتی این خدمات را به شما ارائه می دهند که البته نیاز به دریافت ای-نماد نیز دارید. در ادامه به معرفی بعضی از روش های پرداخت جایگزین نگاهی بیندازیم.

روش های جایگزین پرداخت

انتقال بانکی یکی از این روش هاست که به مشتریان اجازه می دهد هزینه کالا یا سرویس را به کمک حساب بانکی خود به حساب فروشنده انتقال دهند. در گذشته این انتقال ها را باید با صرف زمان طولانی در صف بانک ها انجام می دادیم اما امروزه در هر کجا که باشیم می توانیم این انتقال ها را به راحتی انجام دهیم. در واقع عملیات خرید با کلیک کردن بر روی دکمه “خرید” آغاز می شود.
سرویس iDeal نمونه ای از یک سیستم انتقال بانکی است. این سرویس با همکاری بانک های هلندی ساخته شد و امروزه اکثر پرداخت های اینترنتی در هلند به کمک این سرویس انجام می شود. مثال بعدی بانکداری SoFort است که انتقال وجه را میان بانک های اروپایی بسیار سریع تر کرده است و یکی از محبوب ترین سرویس های انتقال وجه در آلمان است.
برداشت مستقیم (Direct Debit) روش دیگری است که به کسب و کارهای اجازه می دهد پول را مستقیماً از حساب مشتریان برداشت کنند. این سیستم بسیار ساده است؛ مشتری به سایت شما مراجعه می کند، محصول را می خرد و بانک هزینه را از حساب بانکی او کسر می کند. در این روش نیازی به کارت نقدی (Debit Card) نیست چون انتقال بین بانک ها صورت می گیرد.
SEPA سرویس دیگر برداشت مستقیم است که انتقال وجوه مشتریان اروپایی (به واحد یورو) را انجام می دهد. این سیستم به کسب و کارهایی که در 34 کشور در سرتاسر اروپا قرار گرفته اند کمک می کند تا آنها پول را از حساب مشتریان به حساب خود انتقال دهند. نمونه دیگری از شبکه پرداخت مستقیم (Automated Clearing House – ACH) است که مختص ساکنین ایالات متحده بوده و طیف گسترده ای از تراکنش های مستقیم و اعتباری را شامل می شود.
ممکن است در برخی کشورها استفاده از کارت های اعتباری معروف محبوب ترین روش برای خرید اینترنتی نباشد اما کارت های اعتباری محلی جایگزین محبوبی هستند. به عنوان مثال کمپانی UnionPay کشور چین یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان کارت های اعتباری در جهان است و از کارت های تولیدی آنها می توان در 141 کشور استفاده کرد. بعضی از کارت های تولیدی این کمپانی حتی با شرکت های اعظم کارت اعتباری مثل Visa و American Express همکاری می کنند.
Elo نام کارت اعتباری، نقدی و پیش پرداخت (Prepaid) بوده که در کشور برزیل بسیار محبوبیت دارد و بیش از 80 میلیون از آن صادر شده است. این کارت به مشتریان کمک می کند تا پرداخت خود را به صورت قسطی انجام دهند. به کمک کیف پول الکترونیکی (e-wallet) مشتریان می توانند اطلاعات کارت اعتباری یا حساب بانکی خود را به صورت دیجیتالی ذخیره کنند. آنها حتی می توانند با مراجعه به سوپرمارکت ها یا کیوسک های مخصوص، پول به کیف پول اکترونیکی خود واریز کنند.
به کمک کیف پول های الکترونیکی می توان اطلاعات کارت های اعتباری، شماره حساب های بانکی و دیگر داده ها را رمزگذاری نمود و آنها را به طور امن ذخیره کرد. کسب و کارها می توانند به کمک آنها تخفیفات، واچرها و دیگر آپدیت ها را به مشتریان برسانند. بعضی از این کیف پول های الکترونیکی در قالب اپلیکیشن موبایل طراحی شده اند و مشتریان می توانند هنگام خرید حضوری در فروشگاه هایی که از کیف پول اکترونیکی پشتیبانی می کنند صفحه نمایش تلفن همراه خود را به دستگاهی که در صندوق قرار گرفته نزدیک کنند و هزینه را به صورت آنی پرداخت کنند. از کیف پول های الکترونیکی برای خریدهای اینترنتی هم می توان استفاده کرد.
Alipay و Webmoney از معروف ترین کیف پول های الکترونیکی هستند. Google Pay به کاربران اجازه می دهد تا به کمک “tap to pay” عمل پرداخت را به کمک گوشی های همراه خود انجام دهند. قابلیت دیگر کیف پول های الکترونیکی انجام پرداخت های درون برنامه ای بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات حساب کارت بانکی است.
آخرین روش پرداخت جایگزینی که به آن خواهیم پرداخت، روش پس‌پرداخت (Postpay) است. در این شیوه مشتریان می توانند پس از سفارش محصول هزینه آن را بعداً به صورت حضوری در فروشگاه ها یا مراکز مربوطه بپردازند. به علت تأخیر زمانی بوجود آمده بین سفارش و زمان پرداخت هزینه حضوری، ممکن است این روش برای هر کسب و کاری مناسب نباشد. اما نقطه قوت آن این است که به مشتریانی که کارت اعتباری یا حساب بانکی ندارند کمک اجازه می دهد تا هزینه خرید اینترنتی خود را نقداً و به صورت حضوری بپردازند.
در کشور ژاپن روش پس‌‌پرداخت Konbini برای مشتریان اینترنتی در نظر گرفته شده است. زمانی که مشتری محصولی را اینترنتی سفارش می دهد به آنها کد ره گیری داده می شود، سپس آنها به کمک این کد هزینه سفارش خود را به صورت حضوری در فروشگاه می پردازند. روش Boleto Bancario یکی از محبوب ترین روش های پرداخت هزینه در برزیل است. بعد از آنکه مشتری سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کرد، صفحه پرداخت به آنها نمایش داده می شود که باید آن را پرینت کنند سپس می توانند هزینه کالا را در دستگاه های ATM، شعبات بانک ها، دفاتر پستی و سوپرمارکت ها بپردازند.
مشاهده کردید که بسیاری از این روش ها با وجود نقاط قوت بسیارهنوز در ایران وجود ندارند اما شاید همین یادآوری تلنگری برای شرکت های واسطه ای و یا حتی علاقمندان به شروع یک واسطه گری باشد تا بتوانند با کپی برداری صحیح و اصولی از این روش ها، پای آنها را به بازارهای آنلاین کشور باز کنند. اگر تجربه استفاده از هرکدام از این روش ها را داشته اید و یا دیدگاهی درمورد آنها دارید با ما در میان بگذارید تا بیشتر به آنها بپردازیم.

سنجش میزان آمادگی برای استفاده از PSP

ممکن است وسوسه شوید و سریعاً بخواهید از یک ارائه دهنده خدمات پرداخت استفاده کنید، اما بهتر است قبل از این کار میزان آمادگی خود را بسنجید. برای استفاده از PSP ها سنجش موارد زیر ضروری است:

  • بررسی فروشگاه اینترنتی خود
  • فروش محصولات/خدماتی که بتوان آنها را به راحتی برای فرهنگ های دیگر ارائه کرده و برای بازارهای بین المللی آماده کنیم.
  • در مورد ابراز علاقه مشتریان بازار بین المللی مورد نظر به محصولات خود تحقیق کرده ایم.
  • در مورد محبوب ترین روش های پرداخت اینترنتی در بازار بین المللی مورد نظر تحقیقات کرده ایم.
  • نرخ های حق الزحمه PSPها را با یکدیگر مقایسه کرده و می دانیم چگونه بر سود کسب و کار ما اثر خواهند گذاشت.
  • تصمیم گیری در مورد اینکه آیا قرار است از PSPهای آماده که به سادگی با وب سایت ما جور می شوند استفاده کرده یا می خواهیم از یک توسعه دهنده کمک گرفته و PSP شخصی سازی شده و پیچیده تری را درست کنیم.


اگر موارد فوق را انجام داده اید، برای پیدا کردن یک ارائه دهنده خدمات آماده اید. در اولین قدم باید به دنبال PSP هایی باشید که در بازار بین المللی مورد نظر شناخته شده بوده و محبوب هستند. در آخر از شما خواهشمندیم مقالات بعدی در زمینه ورود به بازارهای جهانی که کسب و کار خود را با ورود به بازارهای جهانی رشد دهید و به کمک شریک مناسب کالای خود را به سراسر جهان ارسال کنید را مطالعه کنید.

تنوع روش های پرداخت آنلاین در بازارهای جهانی – زرافه