در این مقاله به سؤالاتی که در پائین آمده اند پاسخ خواهیم داد:

  • چرا آمادگی برای اولین فروش (First Sale) بسیار مهم است؟
  • چگونه می توانم محصولم را برای فروش آماده کنم؟
  • چه قدم هایی را باید پشت سر بگذارم تا برای اولین فروش آماده شوم؟


تصور کنید یک مخترع خوش ذوق و دوستدار حیوانات که پرویز نام دارد، گردن بندی برای حیوانات خانگی تولید کرده است که دارای قدم شمار بوده و به صاحب آن کمک می کند تا آمار قدم های حیوان خود را داشته باشد. پرویز گردن بند را روی گردن انواع و اقسام حیوانات خانگی از جمله گربه خود و گربه همسایه آزمایش می کند که همه آنها موفقیت آمیز بوده اند. (نتایج آزمایش به او نشان می دهند که گربه همسایه باید حتماً از این گردن بند استفاده کند چراکه اضافه وزن زیادی پیدا کرده است!).
اما آیا این گردن بند فروش خوبی خواهد داشت؟ آیا واقعاً برای مردم مهم است تا بدانند حیوانشان روزانه چند قدم زده است؟ به موارد زیر توجه کنید:

  • پرویز می داند که گردن بند به خوبی کار می کند.
  • اما او نمی داند که مشتریان چگونه به محصول او واکنش نشان خواهند داد.
  • از نحوه واکنش رسانه ها و خبرنگاران به محصول خود اطلاعی ندارد.
  • پرویز نمی داند که برای موفق شدن محصول خود چطوری باید آن را تغییر بدهد.

پرویز گردن بند را آزمایش کرده بود و می دانست که به خوبی کار می کند. اما تا زمانی که محصول را نفروشد و بازخورد دریافت نکند، نمی تواند بفهمد که رسانه ها چگونه به محصول او واکنش نشان خواهند داد یا چگونه می تواند آن را بهتر کند.
ممکن است فکر کنید اولین فروش محصول آخرین قدم در پروسه طولانی راه اندازی کسب و کار است اما باید بگوییم که عرضه محصول تازه اول راه است. به غیر از سودآوری، اولین فروش کمک می کند تا تفکر عمومی در مورد برند شکل بگیرد و می تواند آغازگر برقراری روابط با دیگر برندها و مشتریان باشد. این کار فرصتی است تا بفهمیم مخاطبین هدف چگونه به محصول ما واکنش نشان خواهند داد.

اهمیت تعریف گزاره ارزش محصول

بینش هایی که از این فاز کسب کرده و تغییراتی که روی محصول اعمال می کنیم می توانند در موفقیت کسب و کار در ادامه مسیر تعیین کننده باشند. قبل از آنکه اولین فروش را انجام دهید، گزاره ارزش (Value Proposition) محصول یا سرویس خود را مشخص کنید. به عبارت ساده تر از خود بپرسید چرا مردم باید محصول شما را بخرند؟ برای این کار علاوه بر تمرکز بر محصول و ویژگی های آن، ببینید که محصول چگونه مشکلی از مشکلات مردم را حل می کند؟ همچنین باید ببینید چگونه برند و محصول شما با رقیبان و محصول آنها فرق دارد.
گزاره ارزش محصول (مزیت های استفاده از آن و عوامل متمایز کننده آن از رقیبان)، باید به طور کاملاً واضح در تمامی بازاریابی های شما مشخص باشد. در قدم بعدی باید یک وب سایت طراحی کنید تا مشتریان احتمالی بتوانند در مورد کسب و کار شما اطلاع کسب کرده و ارزش محصولی که می خواهید عرضه کنید را بفهمند.
چون قرار است مشتریان برای اولین بار از وب سایت شما دیدن کنند، صفحه فرود (Landing Page) را طوری طراحی کنید تا واضح و ساده باشد و بتوان به راحتی به قسمت های مختلف آن دسترسی داشت.
برای بسیاری از مشتریان احتمالی وب سایت جایی است که آنها وجه کسب و کار شما را برای اولین بار می بینند بنابراین باید به شکلی مثبت بر روی آنها اثر بگذارید. خود را جای مشتریان بگذارید و ببینید وقتی به وب سایت شما می آیند دنبال چه چیزی خواهند گشت، چه سؤالاتی خواهند پرسید و کدام فراخوانی ها (CTA) به آنها مرتبط است. همچنین از اینکه وب سایت به درستی در تلفن های همراه نمایش داده می شود اطمینان حاصل کنید. امروزه اکثر وب گردی ها و خریدهای اینترنتی به کمک گوشی های موبایل انجام می شود و این میزان روز به روز در حال افزایش است.

روش های تبلیغ محصول در ابتدای فروش آن

وقتی سایت خود را راه اندازی کردید می توانید به کمک تبلیغات در گوگل، تبلیغات نمایشی یا تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی وب سایت خود را تبلیغ کنید. البته روش های متعددی هم برای تبلیغات رایگان وجود دارند که می توانید از آنها کمک بگیرید. یک روش خوب برای ایجاد مشتریان بالقوه و فروش محصول در همان ابتدای کار، برقراری ارتباط شخصی یا کاری با دیگر افراد در شبکه های اجتماعی است. ببینید مخاطبین هدف شما بیشتر از کدام شبکه های اجتماعی برای تعامل با شما استفاده می کنند سپس حضور خود را در آن شبکه ها فعال تر کنید.
ببینید شرکت های رقیب که محصولی مانند شما دارند در کدام شبکه های اجتماعی فعال هستند و در کدام ها فعالیتی نمی کنند. از کارهای موفقیت آمیز آنها الگوبرداری کنید اما از کاستی ها و نواقص آنها در کار خود استفاده نکنید. با به کارگیری برخی از استراتژی ها می توانید به طور رایگان توجهات را به محصول خود جلب کرده و آن را فراتر از شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید. برای این کار می توانید محصول خود را در سرویس های مقایسه کالا مثل Google Shopping و NexTag ثبت کنید. مخاطبین به این سایت ها مراجعه کرده و محصولاتی که تخفیف خورده اند را پیدا می کنند.
اگر می خواهید محصول یا سرویس شما در سایت ها یا مجلات محبوب معرفی شود می توانید محصول یا نمونه ای از آن را به طور رایگان برای آنها بفرستید و از آنها درخواست کنید تا برای آن نقد و بررسی بنویسند. تاکتیک مفید دیگر حضور در فروم های مرتبط با زمینه کاری خود و شرکت در بحث کاربران است. همچنین می توانید در رخدادهایی که به کسب کارهای نوپا اجازه می دهند تا محصول خود را معرفی کنند شرکت کنید.

آمادگی برای اولین فروش

اگر به دنبال انجام اولین فروش محصول خود هستید به لیست زیر توجه کرده و موارد آن را در نظر بگیرید:

  • تعریف گزاره ارزش محصول
  • طراحی یک صفحه فرود ساده برای وب سایت
  • تحقیق در مورد فعالیت مخاطبین هدف در شبکه های اجتماعی
  • اطمینان از نمایش صحیح وب سایت در صفحات نمایش دیوایس های همراه
  • مذاکره با وب سایت ها، مجلات و بلاگ نویسان محبوب زمینه کاری خود
  • شرکت در بحث کاربران در فروم های مرتبط

از این لیست برای راهنمایی خود در نحوه انجام بازاریابی و ترویج محصول خود استفاده کنید تا اولین فروش محصول خود را به طور موفقیت آمیزی انجام داده باشید. لطفاً مقاله بعدی در این خصوص را مطالعه کنید: ارتباط با مشتری یک استراتژی فروش است؟

چگونه بستر اولین فروش خود را آماده کنید؟ – زرافه