در این مقاله به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • چگونه ساختن برند شخصی (Personal Brand) به کسب و کار من کمک خواهد کرد؟
  • چگونه برند شخصی بسازم؟
  • چطور می توانم وب سایت و شبکه های اجتماعی را برای برندسازی شخصی بهینه کنم؟


“شیرینی فروشی محسن” و “شیرینی فروشی احمد” کرواسان های کره ای و تردی را می پزند که با گذاشتن داخل دهان آب می شوند! هر دو شیرینی فروشی کمپین هایی را راه می اندازند تا کیفیت و مزه شیرینی های خود را ترویج کنند. صاحب یکی از شیرینی فروشی ها که محسن نام دارد برند شخصی خود را وارد کار می کند تا بهتر بتواند شیرینی پزی خود را به مردم بشناساند.
او از وبلاگ شخصی و شبکه های اجتماعی خود استفاده کرده و سخنرانی های الهام بخشی در مورد دوران کودکی و علت علاقه فراوان به مواد غذایی انجام می دهد. او خاطره هایی شیرین در مورد دوران کودکی و کیک های خوشمزه ای که مادرش می پخت تعریف کرده و در مورد دوره هایی که تحت نظر سرآشپزهای حرفه ای در کشور فرانسه (مهد شیرینی کرواسان) گذرانده صحبت می کند.
محسن حین این سخنرانی ها و خاطره تعریف کردن ها، اشاره هایی هم به شیرینی فروشی خود می کند. در نهایت شیرین فروشی محسن در کمپین تبلیغاتی موفق تر عمل می کند. به نظر شما کدام یک از شیرینی فروشی ها وجهه ای انسانی تر دارند و مردم با آن بهتر رابطه برقرار کردند؟

  • شیرینی پزی محسن
  • شیرینی پزی احمد

برند شخصی محسن به او کمک کرد تا مردم به شکلی عاطفی با کسب و کار او رابطه برقرار کرده و به آن اعتماد کنند. زمانی که مشتریان می خواهند از بین 2 برند یکی را انتخاب کنند، شیرینی پزی محسن را انتخاب خواهند کرد چون رابطه بهتری با آن برقرار کرده اند.

تأثیر برند شخصی بر کسب و کار چیست؟

مردم برقراری رابطه عمیق با یک انسان را خیلی راحت تر از برقراری ارتباط با یک شیرینی، کفش، اپلیکیشن یا هر چیز دیگری می دانند. به خاطر همین است که استفاده از برند شخصی می تواند استراتژی هوشمندانه ای در کسب و کار ما باشد. اگر مردم شخص شما را دوشت داشته باشند، به شما احترام بگذارند و به شما اعتماد کنند و شما را در زمینه کاریتان یک متخصص بدانند، کسب و کار شما را هم دوست داشته و برای آن ارزش قائل خواهند شد.
داشتن یک برند شخصی قوی برای یک مدیرعامل و یا صاحب یک کمپانی بسیار مهم است چون هر سخنرانی، مصاحبه یا به طور کلی هر ظاهری که از خود به مردم نشان بدهد بر وجهه کسب و کار او هم اثر خواهد گذاشت. این موضوع فقط مختص برندها یا اشخاص بانفوذ نیست؛ اگر تیمی از افراد مستعد را دارید که هر کدام از آنها متخصص بوده و برند شخصی خود را داند، می توانند با رواج دادن برند شخصی خود کسب و کار شما را هم رواج دهند.
مثلاً فرض کنید یک اپلیکیشن برای موبایل ساخته اید؛ دیزاینرها می توانند با صحبت کردن در فروم های هنری در مورد طراحی خود بر روی این اپ با دیگران گفتگوی تخصصی کنند، برنامه نویسان می توانند در مورد کد نویسی و ساختار آن بحث به راه بیندازند و تولید کنندگان محتوا هم در مورد پروسه تولید و ساخت اپ مطلب بنویسند.
نیازی نیست تا در مورد کسب و کار حتماً گفت و گو کنید تا آن را رواج دهید. اگر در زمینه های دیگری که برای مخاطبین جذاب هستند تخصص دارید در مورد آن موضوعات محتوا تولید کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا کاربرانی را که اصلاً فکرش را نمی کردید جذب خود کرده و آنها را سمت کسب و کار خود بکشید.
اپِ بافر (Buffer) به کاربران کمک می کند تا آنها تمام حساب های شبکه اجتماعی خود را مدیریت کرده و از آنها آمار بگیرند و یا برای ارسال پست ها برنامه ریزی کنند. زمانی که مؤسس بافر لئو ویدریچ اپ خود را لانچ کرد، استقبال چندانی از آن نشد بنابراین تصمیم گرفت تا خودش کار نویسندگی را انجام دهد. او مقالاتی در مورد کاردستی، خلاقیت و بازاریابی در وبلاگ خود، وبلاگ بافر و به عنوان پست میهمان در سایت های دیگر منتشر کرد.
به دلیل اینکه او در مورد مطالبی که مرتبط با اپ بافر بودند مقاله نوشت، به عنوان متخصص در زمینه کاری خود شناخته شد. با این کار توجه رسانه ها را به سمت خود جلب کرد. لئو ویدریچ آنقدر محبوب شده که این روزها پست های او بیش از 10 ها هزار بار به اشتراک گذاشته می شوند، با این کار Buffer هم سود برد.

راهنمایی برای ساخت برند شخصی

اولین قدم برای ساخت برند شخصی داشتن تخصص و تمایل برای به اشتراک گذاشتن آن است. بعد از آن می توانید با انجام دادن همین کارها برندسازی را برای کسب و کار خود انجام دهید. دقیقاً همان کاری را که برای کسب و کار خود انجام دادید؛ باید بفهمید که چگونه برند شخصی شما خاص است و مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند؟ از خود بپرسید: “در چه زمینه ای (مثلاً تکنولوژی، طراحی یا غیره) می توانم مطالبی تخصصی بنویسم؟ تخصص من در آن زمینه چیست و چه تفاوتی با دیگر متخصصان این زمینه دارم؟ دیگران چطور می توانند با گوش دادن به من و عمل کردن به نکاتی که من می گویم سود ببرند؟”.
در قدم بعد مخاطبین هدف را مشخص کرده و بفهمید که به چه روش هایی قرار است توجه آنها را جلب کنید. محتواها و لحن صدایی که آنها خوششان می آید را مشخص کنید. همچنین ببینید چطور می خواهید ارزش خود را به آنها ثابت کنید. بعد از انجام تحقیقات اولیه، باید وب سایت شخصی خود را راه اندازی کرده و آن را برای موتورهای جست و جو بهینه کنید (SEO).
در وب سایت خود اطلاعاتی از قبیل کاری که می کنید، تخصص ها، بیوگرافی کوتاه و لینک های حساب های شبکه اجتماعی خود را قرار دهید. می توانید با راه اندازی قسمت بلاگ در سایت، نقطه نظرات و دیدگاه های شخصی خود را در مورد زمینه کاریتان بنویسید. سئو کردن حرفه ای سایت، روشی عالی برای افزایش آگاهی عمومی در مورد کسب و کار است. برای آنکه مطمئن شوید وب سایت شما بازدید کننده دارد، محبوب ترین کلمات کلیدی زمینه کاری خود را پیدا کنید و سایت خود را بر اساس آن کلمات بهینه کنید.
می توانید از ابزارهایی مثل Google Trends یا KWFinder برای پیدا کردن سرچ هایی که به کلمات کلیدی شما نزدیک هستند استفاده کنید. بهینه کردن سایت برای این سرچ ها می تواند کاربران بیشتری را روانه سایت شما کند.

بهینه کردن شبکه های اجتماعی

علاوه بر راه اندازی و بهینه کردن سایت شخصی، باید تمامی حساب های شبکه اجتماعی خود را هم برای موفقیت بهینه کنید. اول از همه باید در شبکه هایی که طرفداران زیادتری دارند ثبت نام کنید. اگر مطالبی که می نویسید اکثراً در مورد دنیای تجارت هستند ثبت نام کردن در LinkedIn فکر خوبی است. برای ارسال ویدیو از آپارات استفاده کنید. از سایت ها و فروم هایی که مخاطبین شما در آنها فعال هستند هم غافل نشوید.
در تمامی حساب های شبکه های اجتماعی خود بیوگرافی کوتاهی که سابقه شما را تعریف می کند بنویسید. در نهایت مطمئن شوید که شبکه های اجتماعی شما حس و حال برند شما را نمایش می دهند. در تمامی شبکه ها از یک تصویر پروفایل یکسان و با کیفیت استفاده کرده و همه پست ها و مطالبی را که ارتباطی به برند شخصی شما ندارند پاک کنید.
از اینجا به بعد برای تولید محتوا و رواج دادن آنها آماده هستید؛ مطالب را طوری بنویسید که مطابق برند و ادبیات آن است. حین تولید محتوا، نوع لحن صدا را هم مشخص کنید. آیا لحن صدای شما هوشمندانه است، امر کننده یا مختصر و مفید؟ مطمئن شوید که صدای انتخاب شده در راستای ارزش های شما هستند. حداقل هفته ای یکبار مطلب پست کنید. علاوه بر انتشار مقالات و تصاویر، مطالب کپی شده (با ذکر منبع) و ویدیوهایی که مرتبط با تخصص شما هستند را هم پست کنید. (اگر ویدیو را خودتان تولید کنید بهتر است.)
در سایت های مشابه که مخاطبین هدف شما از آنها بازدید می کنند به عنوان میهمان پست بگذارید. با اینکار مخاطبین بیشتری با شما آشنا شده و روانه سایت شما می شوند. فراموش نکنید که لینک های سایت شخصی و کسب و کار خود را در شبکه های اجتماعی هم قرار دهید. با افرادی که در زمینه کاری شما فعالیت می کنند بوسیله شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و شبکه سازی کنید. آغازگر گفت و گو باشید و محتواهای آنها را به اشتراک بگذارید. اگر برند آنها را رواج دهید آنها هم شما را رواج خواهند داد.
همانطور که ملاحظه کردید اطلاعات بسیاری را در مورد برند شخصی در اختیار شما قرار دادیم اما بدانید که ساختن برند شخصی ساده تر از اینهاست. در صورت داشتن شرایط زیر برای ساختن برند شخصی آماده اید:

  • مشخص کردن زمینه کاری ای که قرار است خود را در آن ترویج کنیم.
  • یادداشت کردن تخصص ها یا مهارت های خود در زمینه کاری مورد نظر.
  • نوشتن تفاوت های خود با دیگر متخصصینی که در این زمینه کاری فعالیت می کنند.
  • نوشتن نحوه سود بردن دیگران از نظرات و تخصص های ما.
  • تعیین کردن مخاطبین هدف برند شخصی.
  • مشخص نمودن علایقی از مخاطبین هدف که به زمینه کاری ما مربوط هستند.
  • راه اندازی یک وب سایت شخصی.
  • نوشتن یک بیوگرافی مختصر برای سایت شخصی و یک بیگرافی مختصرتر در شبکه های اجتماعی.
  • قرار دادن یک عکس یکسان و با کیفیت در پروفایل همه حساب ها.
  • چک کردن محتواها و پست های قدیمی شبکه های اجتماعی.
  • ثبت نام در شبکه های اجتماعی جدید در صورت نیاز.
  • مشخص کردن لحن صدای برند شخصی.
  • ارتباط برقرار کردن با دیگر متخصصینی که در زمینه کاری ما فعالیت می کنند.
  • شناسایی وبلاگ ها و سایت های محبوبی که مخاطبین ما از آنها بازدید می کنند.


بعد از اینکه این قدم ها را پشت سر گذاشتید می توانید کار نوشتن اولین پست خود را آغاز کرده و در مورد چگونگی ترویج دادن آن در شبکه های اجتماعی فکر کنید.
برند شخصی چه تأثیری بر کسب و کار ما می‌گذارد؟ – زرافه