در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • اصالت برند (Brand Authenticity) چیست؟
  • چرا اصالت برند برای برند من مهم است؟
  • چطور می توانم برای برند خود اصالت ایجاد کنم؟


تصور کنید برندی وجود دارد که تمامی کفش های خود را بصورت دست ساز و با رعایت اصول سنتی تولید می کند. این کمپانی می خواهد برای افزایش مشتریانش برای اولین بار از تبلیغات اینترنتی استفاده کند، اما اعضای تیم بازاریابی دقیقاً نمی دانند که چطور می خواهند برند خود را به مخاطبین هدف معرفی کنند. آنها خودشان می دانند که کفش هایشان باکیفیت و بادوام است اما در حال حاضر برای عرض اندام در بازاری که از رقبا اشباع شده به دنبال راه چاره می گردند. به نظر شما آنها برای فروش بیشتر باید چگونه خود را از رقبا متمایز کنند و از کدام جملات زیر استفاده کنند؟

  • ما تلاش بسیار زیادی می کنیم تا کفش هایی با کیفیت بالا تولید کنیم.
  • کفش های مخصوص کوه نوردی، شروع قیمت از 129 هزار تومان.
  • تمام کفش های ما به صورت دست ساز و از چرم طبیعی محلی درست شده اند.

مشتریان هر چه بیشتر با هویت برند این تولیدی کفش آشنا شوند، بیشتر برای خرید تشویق خواهند شد. بنابراین این تولیدی باید در تبلیغات خود تمرکز را بر روی دست ساز بودن و ریشه های سنتی محصولات گذاشته و در مورد قیمت محصولات و تنوع آنها صحبتی به میان نیاورد.
مخاطبین روزانه صدها بار با تبلیغات گوناگون بمباران می شوند و در تمام آنها هم به طور مکرر به آنها گفته می شود که به فلان محصول نیاز دارند یا باید فلان محصول را بخرند. خرید کردن یک مسأله شخصی شده است و مردم دوست دارند تا محصولاتی را بخرند که با ارزش ها و شخصیت آنها جور دربیاید. بنابراین آنها دوست دارند تا قبل از خرید کردن با برند مورد نظر به خوبی آشنا شوند.

چگونه می توان برای برند اصالت ایجاد کرد؟

برای ایجاد اصالت برند باید کاری کنیم تا ظاهر و حسی که برند القا می کند در نگاه مخاطبین حقیقی و معتبر به نظر برسد. به کمک اصالت می توان داستان هایی پویا تعریف کرده و مشتریانی وفادار برای خود درست کنیم.
فاکتورهای کلیدی ای که مردم از آنها برای سنجش میزان اصالت یک برند استفاده می کنند عبارت اند از: میزان تعهد به کیفیت، درجه صداقت و همچنین داشتن سابقه.
منظور از اصیل و سابقه دار بودن این نیست که سابقه ای چند ده ساله داشته باشید، بلکه به این معنی است که باید داستان برند خود را به گونه ای تعریف کنید که ارزش ها و عشق و علاقه شما را نسبت یه محصولاتتان نشان بدهد. انجام این کار باعث می شود تا مشتریان هم این حس ها را تجربه کرده و فقط به فکر خرید کردن محصول نباشند. چنین حسی را حس اصالت (Feeling of Authenticity) گفته و می توانیم به کمک آن از رقبا پیشی بگیریم و اجتماعی از مخاطبین وفادار را تشکیل دهیم.
برای ایجاد اصالت برند باید بیانیه چشم انداز (Vision Statement) را که به بازاریابی ما جهت می دهد بسازیم. برای شروع این کار به 4 سؤال پایه ای پاسخ دهید:

  • اول، از خود بپرسید که چرا کار می کنید؟ (برای پاسخ دادن به این سؤال ببینید که به چه چیزهایی علاقه دارید و چه عواملی به شما انگیزه می دهند تا کار خود را به نحو احسن انجام داده و فقط به کسب درآمد فکر نکنید.)
  • دوم، ببینید که محصولات یا خدمات شما چه پروسه ای را پشت سر می گذارند تا تولید شوند؟ (به خاص بودن این پروسه و اینکه به چه شکلی با پروسه مشابه دیگر کمپانی ها فرق دارد فکر کنید.)
  • سوم، برند شما چه هدفی دارد و می خواهد به کجا برسد؟ هدف نهایی برند شما چیست؟ چگونه می خواهید دنیا را تغییر دهید؟
  • چهارم، خط قرمزهای برند شما کدام ها هستند؟ کدام مرزهای اخلاقی کار شما را تحت تأثیر قرار می دهند؟ برندهای دیگر چه کارهایی می کنند که شما ابداً دوست ندارید انجام دهید؟ آیا محصولاتی وجود دارند که اصلاً دوست نداشته باشید آنها را بفروشید؟ اگر پاسخ مثبت است علت را توضیح دهید.

به کمک پاسخ های بدست آمده یک چشم انداز کلی و الهام بخش از برند خود ایجاد کنید و به کمک آن کارکرد برند خود و اینکه قرار است در آینده به کدام سمت برود ایجاد کنید. مطمئن شوید که این چشم انداز در تمام نقاط بازاریابی شما دیده شده و برای ساخت کمپین های جدید از این چشم انداز در آنها استفاده می کنید. مثلاً چشم انداز گوگل این است: “سازمان دهی اطلاعات دنیا و در دسترس قرار دادن آنها برای همه مردم جهان.” با خواندن این جمله ساده می توان به قلب کمپانی گوگل پی برد و فلسفه وجودی آن را متوجه شد.
از چشم اندازیی که برای برند خود ایجاد کرده اید به عنوان راهنما در مسیر استفاده کرده و با تمرکز بر 4 فاکتور کلیدی کسب و کار خود در بازاریابی هایتان، برای برند خود اصالت بسازید.

ساختن اصالت و اعتبار برای برند چگونه است؟

اولین مورد داستان است، این داستان نشان می دهد که برند شما از کجا آمده و به کجا می رود. باید در آن به تاریخچه کمپانی و علت تأسیس آن، مزایای آن به غیر از کسب درآمد و سنت های خاص شرکت اشاره کنید. دوم، مزیت های استفاده از محصولات خود را برجسته کنید. به مخاطبین توضیح دهید که در قبال خرید کردن از شما چه سودی عایدشان خواهد شد. علاوه بر ذکر کردن مزیت های محصولات یا خدمات خود، باید مورد سوم، که فاکتورهای متمایز کننده محصولات شما از محصولات یا خدمات دیگران هستند را برجسته کنید.
در نهایت باید عشقی که به کارتان دارید را نشان بدهید. با نشان دادن شور و شوق خود به کالاهای که می فروشید ناخودآگاه این شور و علاقه را به مشتریان هم منتقل می کنید. اصالت برند را ایجاد می کنید و آن را به کمک قرار دادن این 4 مورد در تمام کانال های ارتباطی خود مثل وب سایت، شبکه های اجتماعی، تبلیغات و هر جای دیگری که مخاطبین برند شما را می بینند رشد و پرورش می دهید.

خودآزمایی: آیا برای ایجاد اصالت آماده اید؟

همانطور که ملاحظه کردید توسعه اصالت برند نیازمند صرف زمان و انرژی است. اما ما با مثال زیر به شما کمک می کنیم تا یک بیانیه چشم انداز ساده برای برند خود ایجاد کنید. به سؤالات زیر و جواب های فرضی هر کدام توجه کنید:

  1. برند شما در چه سالی تأسیس شده است؟

مثلاً 1395

  1. برند شما در کدام شهر تأسیس شد؟

مثلاٌ شهرستان اردکان، استان یزد

  1. اسم برند شما چیست؟

مثلاً کیک یزدی

  1. چه محصولاتی را می فروشید؟

شیرینی جات

  1. پروسه خاص تولید محصول خود را توضیح دهید.

مثلاً استفاده از مواد اولیه تازه و اضافه کردن افزودنی های محلی برای خوشمزه کردن کیک

بیانیه چشم انداز این برند اینگونه خواهد شد:
“شرکت کیک یزدی در سال 1395 در شهرستان اردکان شهر یزد تأسیس گردید. این شرکت شیرینی های باکیفیتی را تولید کرده و در پروسه ای ویژه با افزودن مواد محلی مخصوص کیک ها را بسیار خوشمزه درست می کند.”
در پایان شما را به خواندن مقاله راهنمای ایجاد شخصیت برند به کمک دستورالعمل های خلاقانه دعوت می کنیم.


آموزش افزایش مشتریان به کمک اصالت برند – زرافه