در این مقاله به پرسش های ذیل پاسخ خواهیم داد:

  • چرا باید زمان کافی بگذارم تا یک آگهی استخدامی قدرتمند بسازم؟
  • چه اقداماتی را باید انجام دهم تا مطمئن شوم کارمندانی نمونه را استخدام کرده ام؟
  • چه مواردی را باید در آگهی استخدامی خود قرار دهم؟


فرض کنید شرکت “تولد خاطره انگیز” به والدین کمک می کند تا جشن های تولد جالب و به یاد ماندنی ای برای فرزندان خود برگزار کنند و درآمدشان هم خوب است. پس از مدتی تصمیم می گیرند تا فردی را استخدام کنند که در کارهای طراحی بنرهای تولد به آنها کمک کند. مسئول نیروی انسانی شرکت آگهی استخدام درست می کند و در آن می نویسد: “شرکت تولد خاطره انگیز به دنبال یک فرد همه فن حریف است که بتواند کارهای گرافیکی بی نظیری را انجام دهد. جای شما در شرکت ما که عاشق جشن و سرور هستیم خالیه.”
آگهی را در اینترنت قرار می دهند و بلافاصله کارجویان مختلف برای آنها رزومه می فرستند. به علت بیکاری و کمبود شغل، صدها درخواست استخدام دریافت می کنند. مسئول نیروی انسانی شرکت کار بررسی رزومه ها را شروع می کند و متوجه می شود اکثر کسانی که رزومه فرستاده اند تخصصشان اصلاً طراحی گرافیک نیست. به نظر شما این مسئول در کدام قسمت مرتکب اشتباه شد؟ آیا در آگهی استخدامی اطلاعات زیر را قرار داده بودند؟

  • عنوان شغلی مشخص
  • شرح وظایف کارمند
  • مهارت هایی که برای این جایگاه شغلی نیاز است

آگهی آنها گنگ و نامفهوم بود چون در قسمت توضیحات آن عنوان شغلی را نگذاشته، وظایف کارمند را ذکر نکرده و مهارت های مورد نیاز را هم توضیح نداده بودند. در آگهی فقط نوشته شده بود به فردی نیاز دارند که کارهای گرافیکی انجام دهد؛ به خاطر همین موضوع رزومه های بی شماری از افراد مختلف از جمله هنرمندان، نقاشان، مهندسین و افراد دیگر دریافت کردند.

آموزش درست کردن یک آگهی استخدامی قوی

همانطور که گفتیم آگهی استخدامی مثال بالا گیج کننده و کلی بود. در نگاه اول درست کردن یک آگهی استخدامی به نظر کار ساده ای می آید، اما برای درست کردن یک آگهی خوب و دقیق باید زمان صرف کرده و آگهی ای بسازیم که تمام اطلاعات در آن قرار گرفته و همه جوانب در آن رعایت شده اند. دلیل درست کردن چنین آگهی ای این است که به شما فرصت می دهد تا بتوانید افراد صحیح و کاربلد را برای کسب و کار خود استخدام کنید.
علاوه بر اینها، یک آگهی خوب پروسه استخدام را هم بهینه تر می کند؛ به جای صرف ماه ها زمان برای بررسی رزومه های غیر مرتبط می توانید فقط درخواست افرادی را بررسی کنید که واقعاً تخصص داشته و به جایگاه شغلی شما مربوط هستند. قبل از آنکه آگهی استخدام را درست کنید باید یک سری کار انجام دهید. اول به اعضای تیم کنونی خود نگاه کنید و ببینید آنها چه مهارت هایی دارند؟ بعد ببینید چه مهارت هایی را ندارند ولی شما به آنها نیاز دارید؟.
آسان ترین قسمت برای شروع درست کردن آگهی، نوشتن قسمت های عنوان شغلی، توضیح در مورد کار و همچنین توضیح مختصری در مورد کمپانی است. باید عنوان شغلی را طوری بنویسید که اکثریت با آن آشنا باشند؛ مثلاً طراح گرافیک، بازاریاب شبکه های اجتماعی، کپی رایتر و … . بعد توضیح کوتاهی در مورد وظایف کارمند بنویسید. به عنوان مثال: “ما در منطقه غرب تهران به دنبال یک طراح گرافیک هستیم که بتواند برای جشن های تولدی که ما برگزار می کنیم بنرهای حرفه ای تولید کند. این فرد باید با کپی رایتر ما همکاری مستقیم انجام داده و طرح هایی جذاب و منحصر به فرد برای هر جشن تولد طراحی کند.”
سپس توضیح کوتاهی در مورد شرکت خود بنویسید؛ زمینه کاری شما و محصولات یا خدماتی که ارائه می کنید را توضیح دهید، تعداد نفرات شرکت را ذکر کرده و به تعداد مشتریانی که به طور متوسط خدمات دهی می کنید را هم ذکر کنید. همچنین می توانید بیانیه مأموریت کمپانی، فاکتورهای متمایز کننده شما از رقبا و فرهنگ کاری خود را هم ذکر کنید.
وقتی این مطالب اولیه را نوشتید، مسئولیت های کلیدی کارمند را بنویسید؛ برای خوانایی بهتر و مرتب بودن مطالب از بولت پوینت (•) استفاده کنید. این قسمت ممکن است کمی چالش برانگیز باشد چونکه معمولاً باید از اصطلاحات تخصصی و فنی برای توضیح مسئولیت ها استفاده کنید، اما پیشنهاد می کنیم این کار را نکنید. باید توضیحات را طوری بنویسید که انگار در حال صحبت کردن با شخص هستید، بنابراین نباید بیش از حد کتابی باشید. همچنین نباید وارد جزئیات کم اهمیت شده و اطلاعات محرمانه شرکت را بگوئید. برای شرکت تولد می توانیم اینطور بنویسیم:

  • بتواند بنرهای منحصر به فرد و با توجه به حال و هوای جشن های تولد درست کند.
  • آخرین و به روزترین ترندهای طراحی را دانسته و با مسائل فرهنگی آشنا باشد.

هر نرم افزار یا سخت افزاری که برای موفق شدن در جایگاه شغلی لازم است را نام ببرید. مثلاً طراحان گرافیک حتماً باید فتوشاپ بلد باشند و نجارها کار کردن با چکش را. همچنین بگوئید که فرد مورد نظر قرار است با چه کسی همکاری مستقیم کرده و مافوق او کیست و به چه فردی باید پاسخگو باشد و آیا ارباب رجوع دارد یا نه؟.
بعد از این نوبت به مهارت ها و پیش نیازها می رسد. وقتی نوبت به اینها می رسد تمرکز را بر کیفیت بگذارید نه کمیت. بنابراین بیشتر از 4 مهارت را لیست نکنید. برای نظم بیشتر مهارت ها را اولویت بندی کرده و آنهایی که مهم تر هستند را بالاتر بنویسید. حداقل پیش نیازها (minimum qualifications) آنهایی هستند که فرد باید بدون قید و شرط آنها را داشته باشد، آنها را می توانیم به راحتی و با نگاه کردن به رزومه فرد هم ببینیم.
حداقل پیش نیازها (minimum qualifications) آنهایی هستند که فرد باید بدون قید و شرط آنها را داشته باشد. پیش نیازهای امتیازی (preferred qualifications) آن هایی هستند که اسم دیگرشان “خوب است داشته باشید” است.
مواردی مثل گواهینامه، سال های سابقه، مدرک تحصیلی یا فنی یا مواردی مثل اینها حداقل پیش نیاز هستند. این پیش نیازهای حداقلی را با دقت لیست کنید. بعد پیش نیازهای امتیازی (preferred qualifications) را بنویسید. این مهارت ها همان هایی هستند که اسم دیگرشان “خوب است داشته باشید” است و اگر فردی در روزمه اش آنها را نداشت نباید او را کنار بگذارید.
مهارت هایی که متقاضی ندارد اما می دانید که بعداً خودتان می توانید به او آموزش دهید یا مهارت هایی که برای موفقیت در کار ضروری نیستند اما سبب قرار گرفتن متقاضی در اولویت می شوند، در دسته پیش نیازهای امتیازی قرار می گیرند. مثلاً مسئول استخدام شرکت “تولد خاطره انگیز” باید تجربه و مهارت در نرم افزار فتوشاپ را در دسته حداقل پیش نیازها و مهارت درست کردن فایل های GIF را در دسته پیش نیازهای امتیازی بگذارد.

موارد دیگر برای قرار دادن در آگهی استخدامی

قرار دادن مواردی مثل عنوان شغلی، توضیحات، اطلاعاتی در مورد شرکت و پیش نیازهای حداقلی و امتیازی در آگهی استخدام ضروری است، می توانید در کنار اینها متوسط دریافتی ماهیانه، دورکاری یا تمام وقت بودن، مزایا، بیمه و یا موارد مشابه را هم بنویسید. آخرین قسمت آگهی مربوط به اطلاعات تماس با شرکت شما خواهد بود؛ آدرس ایمیل یا اطلاعات تماس دیگر خود را قرار دهید. برای استخدام یک ایمیل جداگانه درست کنید؛ حتی اگر شرکت بسیار ناشناخته ای هم باشید باز هم از ایمیل شخصی استفاده نکنید چون سیل رزومه ها به اینباکس شما روانه خواهند شد!.
می توانید از متقاضیان بخواهید تا اطلاعاتی را که دقیقاً شما می خواهید را بفرستند؛ مثلا رزومه، پورتفولیو، نامه انگیزه استخدام، آدرس سایت شخصی، رضایت نامه از شرکت های قبلی، نمونه کارها و مواردی از این دست.

تمرین برای ساخت یک آگهی استخدامی قدرتمند و هدفمند

در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا دو بخش اولیه آگهی (عنوان شغلی و توضیحات مختصر) را بنویسید. برای این کار به تمرین زیر و پاسخ های فرضی آنها نگاه کنید:

  • نام کمپانی شما چیست؟

تولد خاطره انگیز

  • اگر بخواهید عنوان شغلی ای بنویسید که سریعاً قابل تشخیص و خاص باشد چه می نویسید؟

طراح گرافیک

  • وظایف کارمند کدام ها هستند؟ (برای این تمرین از 5 کلمه یا کمتر استفاده کرده و جمله را با فعل شروع کنید)

طراحی بنرهای جشن تولد

  • کارمند جدید قرار است با چه کسی به طور مستقیم همکاری کند؟

کپی رایتر

  • با چه کلمه ای شرکت خود و ارزش های آن را توصیف می کنید؟

عاشقان جشن


آگهی ما اینگونه خواهد شد:
“شرکت تولد خاطره انگیز به دنبال یک طراح گرافیک با انگیزه است تا به ما کمک کند بنرهای جشن تولد را طراحی کنیم. این فرد با همکاری نزدیک با کپی رایتر ما باید طرح هایی را بزند که نشان دهنده فرهنگ کاری ما که عاشقان جشن و سرور هستیم باشند.”

چگونه به کمک آگهی استخدامی قوی بهترین کارمندان را استخدام کنیم؟ – زرافه