در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • سندرم ایمپاستر (Imposter Syndrome) چیست؟
  • به کمک چه تاکتیک هایی می توانم با اعتماد به نفس پائین مبارزه کنم؟
  • از کدام رفتارها باید دوری کنم؟


عادل عاشق سینما و فیلم است اما به خاطر امرار معاش به کار وکالت مشغول شده است. او بعد از سالها کار کردن، پول جمع کردن و برنامه ریزی کار وکالت را رها کرده و به دنبال رؤیای کودکی خود یعنی تأسیس سالن تئاتر می رود. او با دوندگی زیاد سالن اجاره می کند، ادوات و تجهیزات تئاتر را می خرد، مجوزهای لازم را می گیرد و چندین کارمند استخدام می کند. عادل متوجه می شود گرداندن سالن تئاتر سخت تر از آن چیزی بوده که فکرش را می کرده ولی او فقط یک آرزو دارد و آن هم همین کار است. تابلوی سالن هم آماده می شود و تئاتر او به نام “استیج عادل” رسماً آغاز به کار می کند.
ماه های اولیه وضعیت درآمد عادل چنگی به دل نمی زند و فروش بلیط ها هم خیلی پائین است. عادل که خسته و نا امید شده است به افکار منفی و افسرده کننده دچار می شود. او سالهای سال برای چنین روزی صبر کرده و رؤیای خود را به واقعیت تبدیل کرده بود. پس علت این ناامیدی چیست؟ چرا پیش خود فکر می کند همه علیه او هستند؟ به سؤالات زیر دقت کنید:
چند درصد از افراد در مقاطعی از زندگی به سندرم ایمپاستر دچار می شوند؟

  1. 10 درصد
  2. 40 درصد
  3. 70 درصد

کافی است به این آمار توجه کنیم تا بفهمیم عادل تنها نیست؛ محققان فهمیده اند که نزدیک به 70 درصد از افراد به سندرم ایمپاستر دچار می شوند، یعنی فکر می کنند در نگاه بقیه یک شیاد هستند. ولی این مسأله بدین معنی نیست که این افراد واقعاً اینطور هستند.

کاهش اعتماد به نفس به طور طبیعی اتفاق می افتد

بسیاری از تاجران در مقاطعی از زندگی حرفه ای خود اعتماد به نفس پائین را تجربه می کنند. وقوع این امر، خصوصاً در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار، بسیار طبیعی است. تاکتیک های متعددی وجود دارند که می توانید به کمک آنها بر اعتماد به نفس پائین مقابله کنید.
برای شروع این کار تمام نقاط قوت خود (حتی کوچکترین ها) را لیست کنید. به گذشته نگاه کرده و ببینید به چه اهدافی دست یافته اید و به خودتان اعتبار داده و آفرین بگوئید. بنابر این گفته ها متوجه می شویم عادل فقط با راه اندازی یک سالن تئاتر به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده است حتی اگر هنوز به سودآوری نرسیده باشد.
بعد از لیست کردن نقاط قوت، نقاط ضعف تان را هم مشخص کنید و ببنید چطور می توانید آنها را بهبود دهید. بعد چند هدف کوتاه مدت و قابل دستیابی تعیین کنید. مثلاً یکی از نقاط ضعف عادل بازاریابی ضعیف است، بنابراین او می تواند بازاریابی قوی را جزء اهداف خود قرار داده و در مورد تاکتیک های بازاریابی در شبکه های اجتماعی هم اطلاعات خود را افزایش دهد.

چگونه با کاهش اعتماد به نفس در کسب و کار مقابله کنیم؟

چالش های بزرگ زمانیکه بوسیله هدف گذاری های کوچک به جنگ آنها برویم از سر راه برداشتنشان آسان تر می شود. “قوی شدن در بازاریابی” یک هدف کلی و چالش برانگیز است اما “تحقیق در مورد چگونگی پیدا کردن مخاطبین هدف” یک هدف قابل دستیابی و کوچک است. طبیعی است که فکر کنیم موفقیت کسب و کار ما به میزان درآمد مان بستگی دارد اما می توان هدف هایی را مشخص کرد که فقط در مورد پول درآوردن نیستند ولی در نهایت به سودآوری ختم می شوند.
با خرد کردن اهداف بزرگ به هدف های کوچک تر که فقط در مورد پول درآوردن نیستند به ما این فرصت داده می شود تا کنترل بیشتری بر امور داشته و بتوانیم به موفقیت هایی برسیم که اعتماد به نفس ما را قوی می کنند. مثلاً عادل می خواهد بلیط بفروشد و می داند که بازاریابی به او کمک خواهد کرد، بنابراین می تواند هدف های کوچک خود را اینگونه تعیین کند که در یک هفته 3 پست در شبکه های اجتماعی ارسال کند. اگرچه انجام این کار برای او سودآوری آنی نخواهد داشت ولی قدم مثبتی در جهت رسیدن به هدف بزرگ تر و بازاریابی بهتر است.
زمانیکه به اهداف خود دست پیدا می کنید، با صرف زمان و انرژی ببینید که آیا در مسیر درست حرکت کرده اید یا نه؟ اگر در حال درجا زدن باشید و در عین حال فشارهای عصبی و استرس زا را هم تجربه کنید، مشاهده پیشرفت خیلی امیدوارکننده خواهد بود. در بعضی اوقات به هدف نخواهید رسید ولی زیاد به خود سخت نگیرید چون هیچ کس بی عیب نیست. بنابراین هرچه بیشتر به خودتان آسان بگیرید، رفتار کردن و نحوه مدیریت کردن مشکلات بعدی در کسب و کار راحت تر خواهد شد.
به خود آسان گرفتن و برداشتن قدم های مثبت برای رسیدن به اهداف و غلبه کردن بر کمبود اعتماد به نفس خیلی حیاتی است، ولی در این مسیر باید از افکار و رفتارهای منفی دوری کنید. به راحتی می شود با مقایسه کردن خود با دیگران حس ناامیدی کنید، به همین دلیل به طور آگاهانه با این احاساست منفی مقابله کنید در غیر اینصورت از داخل شما را خواهند خورد. پس فقط بر نقاط قوت خود تمرکز کنید.
فاکتور دیگر عدم رسیدن به موفقیت بهانه تراشی های متعدد است؛ به موقعیت ها لباس حقیقت نپوشانید تا آنطور که شما دوست دارید در بیایند. مثلاً اگر عادل بهانه تراشی کرده و تقصیر را گردن مردم و اینکه آنها اهل فیلم دیدن نیستند بیندازد فقط شکست خود را توجیه کرده است. در این مسیر نباید دهن بین بوده و به حرف های مردم توجه کنید؛ طبیعی است که بخواهید از دیگران مشورت بگیرید ولی نباید نظرات آنها به شما انگیزه داده یا شما را نا امید کند، چون این نهایتاً خودتان هستید که باید به اهدافتان برسید.
در نهایت اجازه ندهید ترس مانع تجربه کردن روش ها یا بهره گیری از فرصت های جدید شود. باید بلند پرواز باشید تا بتوانید به چیزهایی که می خواهید برسید، حتی اگر در این مسیر شکست بخورید. بسیاری از کسب و کارها برای موفقیت بر شانس تکیه می کنند. هدف گذاری، بالا بردن آستانه تحمل و خودداری کردن از افکار منفی تاکتیک های بهتر برای مبارزه با کاهش اعتماد به نفس هستند.
برای شروع این کار باید جدول زمانی ایجاد کرده و برنامه ریزی کنید چون احتمال موفق شدن و رسیدن به اهداف با برنامه ریزی قبلی و ایجاد جداول زمانی بیشتر خواهد شد. عادل باید صدها کار انجام دهد ولی اگر مشخص کند که مثلاً روزهای دوشنبه از ساعت 3 تا 4 بعد از ظهر در شبکه های اجتماعی مطلب ارسال بکند کارها را راحت تر و منظم تر انجام خواهد داد. با درست کردن جدول زمانی نظم شخصی خود را می سنجید و با عمل کردن به آن نیرو گرفته و اعتماد به نفس خود را زیاد می کنید.
با دوستان یا اعضای خانواده در مورد موانع کاری صحبت کنید؛ با افرادی گفتگو کنید که شما را درک کرده و از شما پشتیبانی می کنند. به افرادی نیاز ندارید که فقط به سخنان شما گوش کنند بلکه افرادی را می خواهید که در مواقع لازم شما را ساپورت کنند، بنابراین از قطع ارتباط با افراد منفی باف نترسید. انتقادات سازنده را با آغوش باز بپذیرید اما با افراد منفی نگری که سخت کار کردن شما را درک نکرده و موفقیت های شما را نادیده می گیرند قطع رابطه کنید.
اگر می توانید از کسی که متخصص راه اندازی و نگهداری از کسب و کار است مشورت بگیرید. مشورت کردن با کسی که حرف های شما را درک می کند، سبب افزایش اعتماد به نفس و انرژی خواهد شد، نتیجه این کار غلبه کردن بر چالش های کسب و کاری شما خواهد شد.
انجام دادن تمام کارهای گفته شده در این مقاله ممکن است خیلی زیاد به نظر برسد؛ ولی این توصیه ها، تمرین ها و تاکتیک ها در واقع می توانند کار شما را آسان تر کرده و اعتماد به نفس از دست رفته را به شما برگردانند تا کار خود را به نحو احسن انجام دهید.

تمرین: مشخص کردن نقاط قوت، ضعف و اهداف

غلبه کردن بر کاهش اعتماد به نفس و سندرم ایمپاستر پروسه ای است که فرد باید آگاهانه انجام بدهد. برای شروع این کار از تمرین زیر کمک گرفته و به جواب های فرضی هر سؤال برای شناسایی نقاط قوت، ضعف و اهداف دقت کنید:


  1. یکی از بزرگ ترین نقاط قوت خود را نام ببرید؟

مدیریت کردن کارمندان

  1. یکی دیگر از بزرگترین نقاط قوت خود را نام ببرید؟

سرویس دهی به مشتریان

  1. بزرگ ترین نقطه ضعف شما چیست؟

بازاریابی

  1. چه هدف کوچک و کوتاه مدتی وجود دارد که بتوانید به کمک آن نقاط ضعف خود را از بین ببرید؟

تحقیق در مورد مخاطبین هدف

  1. هدف کوچک بعدی و کوتاه مدتی که بتوانید به کمک آن نقاط ضعف خود را از بین ببرید کدام است؟

ارسال 3 پست در شبکه های اجتماعی


جمله ما اینگونه خواهد شد:
“من در مدیریت کردن کارمندان و سرویس دهی به مشتریانم عالی هستم، اما بازاریابی خوب یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف من است. برای بهبود دادن آن باید اول در مورد مخاطبین هدف تحقیق کنم و بعد 3 پست را در شبکه های اجتماعی ارسال کنم.”


چگونه در اوایل شروع کسب و کار با اعتماد به نفس پائین مقابله کنیم؟ – زرافه