شاید بیست سال قبل وقتی‌ که «پیر امیدوار» مالک ایرانی-‌آمریکایی eBay، کسب‌وکار خریدوفروش آنلاین خود را راه‌اندازی کرد، فکرش را هم نمی‌کرد که از طریق یک وب‌سایت درآمدهای میلیارد دلاری عایدش شود. در حال حاضر سایت eBay از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های خرید و حراجی اینترنتی دنیاست. در ادامه با ما باشید تا ببینید که سایت eBay چیست و چگونه می‌توان در حراجی‌هایش شرکت کرد.


eBay چیست؟

eBay بازاری است که هر روز میلیون‌ها نفر در آن به خرید، فروش یا هر دو مشغول‌اند. زیبایی کار eBay در قدرت بازارش است؛ در این بازار هر چیز همان‌قدر می‌ارزد که مشتری حاضر است بابتش پول بپردازد.

این روش فروش می‌تواند برای کالاهایی که جنبه‌ی کلکسیونی دارند، کالاهایی که تولیدشان متوقف شده است، کالاهای قدیمی، منحصربه‌فرد یا هر چیز دیگری که تعداد کمی از آن موجود است قیمت‌های خیلی بالایی را رقم بزند.



سیستم حراجی اتوماتیک در eBay

اگر با eBay آشنا باشید، می‌دانید که دو نوع فهرست اصلی برای کالاها وجود دارد؛ فهرست‌ کالاهای حراجی و فهرست‌ کالاهای قیمت‌ثابت. لیست‌های قیمت‌ثابت همان‌طوری هستند که از یک خرید آنلاین انتظار دارید؛ کافی است برای خرید کالا بر روی دکمه‌ی مربوط به آن کلیک کنید تا به صفحه‌ی پرداخت هدایت شوید. اما لیست قیمت کالاهای حراجی ممکن است برای خریداران جدید eBay کمی غیرعادی و پیچیده به‌نظر برسد؛ پس اجازه بدهید در این‌باره بیشتر توضیح بدهیم:

در حالت کلی اجناس eBay به دو روش فروخته می‌شوند:


اجناس قیمت‌‌ثابت

با دیدن دکمه «Buy It Now» و قیمتی که کنار آن نوشته شده است می‌توان به‌راحتی این کالاها را تشخیص داد. برای خرید کافی است بر روی دکمه، کلیک و مبلغی را که کنار آن نوشته شده است، پرداخت کنید.


اجناس حراجی

برای این اجناس یک دکمه «Place Bid» قرار داده شده است که در کنار آن یک باکس برای مشاهده‌ی قیمت حراجی فعلی و وارد کردن قیمت پیشنهادی شما وجود دارد. کالاهای حراج در زمان‌های مشخص و برای بازه‌ای مشخص در دسترس خواهند بود. وقتی‌ زمان حراجی تمام می‌شود، کالا به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شود.

چطور در حراجی‌های eBay شرکت کنیم




اگر کالایی که می‌خواهید، دکمه Place Bid دارد (جزو کالاهای حراجی است)، باید برنده‌ی حراج شوید. کاری که لازم است انجام بدهید این است که مبلغ پیشنهادی خود را در باکس وارد و بر روی دکمه Place Bid کلیک کنید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید در حراجی شرکت کنید، موارد زیر را به‌خاطر داشته باشید:

حراجی‌های eBay مدت‌ زمان مشخصی دارند. در حراج سنتی روش کار کمی غیرمنصفانه است؛ به‌طوری‌که فروشنده، حراجی را تا زمانی که پیشنهاد بالاتر وجود دارد، ادامه می‌دهد و تنها زمانی که دیگر قیمت‌های پیشنهادی بالاتر نمی‌روند، حراجی را تمام می‌کند و کالا را می‌فروشد، اما در eBay فروشنده موظف است زمان مشخصی برای فروش کالای خود مشخص کند، مثلا ۱ روز یا ۱۰ روز. وقتی زمان حراجی به پایان رسید، بالاترین پیشنهاد برنده است حتی اگر بعد از آن قیمت‌های بالاتری هم پیشنهاد شود.
مبلغ پیشنهادی شما باید بیشتر از مبلغ پیشنهادشده‌ی فعلی باشد. در زیر باکس پیشنهاد، متن «Enter (some amount)» را مشاهده خواهید کرد که حداقل مبلغی است که می‌توانید برای شرکت در حراجی پیشنهاد کنید. اگر شما برنده شوید، ممکن است کمتر از پیشنهادی که در حراجی داده‌اید، پرداخت کنید. در واقع هنگامی‌ که شما در حراجی برنده می‌شوید، همیشه کمی بیشتر از مبلغ بالاترین پیشنهاد قبل از پیشنهاد خودتان را پرداخت می‌کنید، حتی اگر پیشنهاد شما هزاران دلار بیشتر از آن بوده‌باشد.
اگر پیشنهاد شما برنده شد، باید کالا را بخرید. پیشنهاد شما در حراج به‌منزله‌ی یک قرارداد قانونی است. زمانی که حراج خاتمه می‌یابد اگر پیشنهاد شما بالاترین پیشنهاد موجود باشد، شما کالا را خریده‌اید و باید بهای آن را به فروشنده بپردازید.
برای کالاهایی که ظرف ۱۵ دقیقه‌ی گذشته در حراجی آنها شرکت کرده‌اید، می‌توانید از دکمه‌ی ۱-Click Bid استفاده کنید تا پیشنهاد قیمت جدید بلافاصله از طرف شما روی کالا اعمال شود.
سایر داوطلبان ممکن است از سیستم حراجی به‌صورت خودکار استفاده کنند. از آنجا که بسیاری از خریداران از سیستم اتوماتیک پیشنهاد قیمت eBay استفاده می‌کنند، حراجی‌ها ممکن است خیلی برای‌تان قابل پیش‌بینی نباشند.
آنچه باید درباره‌ی سیستم حراجی به‌صورت خودکار بدانید:

سیستم حراجی خودکار eBay برای تمامی کالاهای حراج‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • برای استفاده از سیستم حراجی به‌صورت خودکار، حداکثر مبلغی را که حاضرید برای محصول بپردازید، پیشنهاد بدهید؛
  • اگر حداکثر مبلغی که وارد کرده‌اید از قیمت‌های ثبت‌شده توسط سایر کاربران بیشتر باشد، شما به‌عنوان آخرین پیشنهاددهنده شناخته می‌شوید؛
  • اگر بالاترین پیشنهاد شما بالاترین پیشنهاد موجود نباشد، eBay پیشنهاد شما را ثبت می‌کند و به‌صورت خودکار کمترین مبلغی را که لازم است تا در حراجی باقی بمانید، اعلام می‌کند؛
  • eBay تا اتمام زمان حراجی به‌صورت اتوماتیک به ارائه‌ی پیشنهادهای جدید از طرف افراد شرکت‌کننده در حراجی ادامه می‌دهد.


یک مثال از حراجی‌های
eBay

در ادامه با ارائه‌ی یک مثال نحوه‌ی کار سیستم حراجی‌های eBay را شرح می‌دهیم:

سام به‌عنوان فروشنده، رادیوی ساعت‌دار خود را با مبلغ اولیه‌ی ۱ دلار و به‌مدت ۵ روز برای حراجی در سایت eBay قرار می‌دهد.

روز اول
پیشنهاد فعلی: نامعلوم؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۱ دلار؛ حداکثر: نامعلوم
اولین درخواست از طرف جک است که قیمت ۱۰ دلار را پیشنهاد داده است. هرچند قیمت اولیه فقط ۱ دلار بود. از آنجا که هیچ پیشنهاد دیگری وجود ندارد، eBay حداقل مبلغ ممکن یعنی ۱ دلار را از طرف جک پیشنهاد می‌کند و اگر پیشنهاد جدیدی ارائه شود، مبلغ را به ۱,۲۵ دلار تغییر می‌دهد (به عبارتی پیشنهاد اولیه‌ی ۱ دلار به‌اضافه یک افزایش ۰,۲۵ دلاری).
روز دوم
پیشنهاد فعلی: ۱ دلار؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۱,۲۵ دلار؛ حداکثر: پیشنهاد جک (۱۰ دلار)
دومین پیشنهاد از جیل، مبلغ ۱,۲۵ دلار است. از آنجا که پیشنهاد جک (مبلغ ۱۰ دلار) بالاتر از پیشنهاد جیل بود، eBay بلافاصله ۱,۵ دلار را (۱,۲۵ دلار به‌اضافه‌ی یک افزایش) از طرف جک ارائه می‌دهد و پیشنهاد جدید را به ۱,۷۵ دلار (۱,۵ دلار به‌اضافه‌ی یک افزایش) نشان می‌دهد.
روز سوم
پیشنهاد فعلی: ۱,۵ دلار؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۱,۷۵ دلار؛ حداکثر: پیشنهاد جک (۱۰دلار)

جیل دوباره امتحان می‌کند. او این‌‌بار مبلغ ۱,۷۵ دلار را پیشنهاد می‌دهد ولی هنوز هم مبلغ پیشنهادی جک بیشتر است، بنابراین این‌بار هم eBay بلافاصله از طرف جک مبلغ جدیدی را پیشنهاد و بر اساس آن آخرین قیمت حراجی را اصلاح می‌کند.
روز چهارم
پیشنهاد فعلی: ۲ دلار؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۲,۲۵ دلار؛ حداکثر: پیشنهاد جک (۱۰دلار)
جیل برای چهارمین بار شانس خود را امتحان می‌کند. مبلغ پیشنهادی او ۱۶,۵ دلار است که از حداکثر پیشنهاد جک (۱۰ دلار) بیشتر است، بنابراین eBay پیشنهاد فعلی را به ۱۰,۵ دلار (حداکثر مبلغ پیشنهادی جک به‌اضافه‌ی یک افزایش) تغییر می‌دهد. حالا جیل بالاترین پیشنهاددهنده است و در صورت پیشنهاد مبالغ جدیدتر از طرف کاربران دیگر، eBay به‌صورت خودکار از طرف جیل در حراجی شرکت می‌کند.
روز پنجم
پیشنهاد فعلی: ۱۰,۵ دلار؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۱۱ دلار؛ حداکثر: پیشنهاد جیل (تا ۱۶,۵ دلار)
در آخرین لحظات حراج کاربر دیگری به‌نام تد، حداقل ۱۱ دلار را پیشنهاد می‌کند. eBay به‌طور خودکار از طرف جیل مبلغ را بالاتر می‌برد و ۱۱,۵ دلار را به نفع او ثبت می‌کند.
پایان
مبلغ نهایی حراجی: ۱۱,۵ دلار، برنده: جیل
حراج دقیقا پس از پنج روز به پایان می‌رسد. جیل بالاترین پیشنهاددهنده است و برنده می‌شود اما نه با ۱۶,۵ دلار (حداکثر مبلغ پیشنهادی او)، بلکه با ۱۱,۵ دلار (کمی بیشتر از مبلغ پیشنهادی نزدیک‌ترین رقیبش). حالا کافی است او ۱۱,۵ دلار به‌ حساب سام بریزد و طی چند روز آینده رادیوی ساعت‌دار جدیدش را دریافت کند.
در مثال بالا دیدیم که eBay چطور به‌صورت خودکار، کار حراجی را برای مشتریانش پیش می‌برد. ضمن اینکه در نهایت برنده‌ی حراجی (جیل) به لطف سیستم حراج اتوماتیک eBay، به‌جای ۱۶,۵ دلار پیشنهادی‌اش فقط ۱۱,۵ دلار پرداخت.
هشدارهای مربوط به سیستم حراجی اتوماتیک:
پیشنهادهای اتوماتیک سیستم حراجی، به‌نظر ساده و عالی است. اگر واقعا دل‌تان می‌خواهد برنده‌ی حراجی شوید، کافی است با ارائه‌ی یک پیشنهاد بسیار بالا و به حال خود رها کردن آن با خیال راحت، پس از چند روز برنده‌ی حراجی شوید. ضمن اینکه خیال‌تان آسوده است که بابت کالای موردنظرتان خیلی بیشتر از پیشنهاددهندهٔ قبلی پول پرداخت نخواهید کرد.
با این‌ همه در مورد استفاده از این سیستم برخی ابهامات بین مشتریان وجود دارد؛ بنابراین باید بدانید که:

  • سیستم حراجی به‌صورت خودکار برای همه است. پس حواس‌تان به پیشنهادهای ارائه‌شده توسط بقیه‌ی کاربران هم باشد؛
  • حداکثر مبلغ پیشنهادی فعلی نمایش داده نمی‌شود و هیچ‌یک از پیشنهاددهندگان از بیشترین مبلغ پیشنهادی موجود اطلاعی ندارند و کسی نمی‌داند که برای یک کالای حراجی چه مبلغی کافی است تا بتواند برنده شود؛
  • بیشتر افراد نمی‌دانند که eBay از چنین مکانیزمی استفاده می‌کند. هرچند توضیحات مربوط به آن در صفحه‌ی help این وب‌سایت قرار داده‌ شده است.

سعی نکنید در آخرین لحظه حراجی را برنده شوید.
تعداد بسیاری از شرکت‌کنندگان در حراجی‌های eBay، برای برنده شدن لحظه آخری در حراجی‌های eBay از سایت‌های متفرقه استفاده می‌کنند تا مبالغ پیشنهادی خود را به‌صورت خودکار، درست قبل از پایان حراجی ارسال کنند. این کار را در اصطلاح «بریدن» (sniping) می‌گویند.





برنامه‌های مربوط به sniping ابزارهایی برای تنظیم زمان ارائه‌ی پیشنهادهای اتوماتیک به سایت eBay هستند و ربطی به این سایت ندارند. گاهی اوقات قیمت کالاهایی که افراد زیادی دست به sniping در آنها می‌زنند، در لحظات آخر حراج اوج می‌گیرد و نتیجه‌ی آن بی‌انصافی در حق مشتریان خواهد بود.

Snipping برخلاف سیاست‌های سایت eBay نیست، ولی می‌تواند باعث سود یا زیان مشتریانی شود که از آن استفاده می‌کنند.
در آخر اینکه آیا روش snipping به‌عنوان یک استراتژی برای شما مناسب است یا خیر، بستگی به نوع کالایی که می‌خواهید در حراجی بخرید و محدودیت‌های زمانی‌تان در مقایسه با بودجه‌ای که برای خرید اختصاص می‌دهید، دارد.


حراجی‌های eBay، مجموعه‌ی درهمی از فرصت‌هاست



ترکیبی از پیشنهادهای خودکار توسط سیستم eBay، مبالغ حداکثر که از دید کاربران مخفی‌ شده‌اند، sniping و همین‌طور کاربران بسیاری که در مورد روش قیمت‌گذاری خودکار نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند از دکمه‌ی ۱-Click Bid استفاده کنند، eBay را پیچیده کرده است؛ با این همه خوب است که مبتدی‌ها هم شانس خودشان را امتحان کنند. از کجا معلوم! شاید بعد از چند بار باختن در حراجی، چندتایی معامله‌ی چرب‌ونرم نصیب‌تان شد!




منابع: thebalance


https://www.chetor.com/73453-%d8%b3%...c%d8%b3%d8%aa/