کارآفرین های تازه‌کار معمولا با اشتیاق به ایده‌‌هایشان وفادار می‌مانند و در موارد خیلی خاص از شما می‌خواهند پیش از دانستن ایده‌شان با آنها قرارداد ببندید. اما شاید یک متخصص استارتاپ به آنها بگوید که ایده‌شان هیچ ارزشی ندارد. اما این پاسخ را نباید خیلی جدی گرفت، قطعا یک ایده تا زمان تحقق فقط یک ایده باقی می‌ماند. اما ایده‌ها برای افراد توانمند به مأموریت اجرایی تبدیل می‌شوند. در همین راستا در این نوشته قصد داریم شما را با ایده های استارتاپی ارزشمندی آشنا کنیم.


سرمایه‌گذارها معمولا به‌دنبال کارآفرین‌هایی می‌گردند که نسبت به ایده‌هاشان اشتیاق داشته باشند. این اشتیاق به آنها کمک می‌کند تا بر خطر‌های عظیم غلبه کنند و همه‌ی افراد را وادار کنند تا از مأموریت‌شان مراقبت کنند.
به این ترتیب، چگونه می‌توانید به ایده های استارتاپی خوب دست پیدا کنید؟
اگر این سؤال را از خودتان می‌کنید، باید یک گام به عقب بردارید. تلاش برای رسیدن به ایده های استارتاپی خوب در خلأ، تنها باعث اتلاف وقت‌تان می‌شود. به‌جای این کار، ابتدا باید به مشکلات توجه کنید.
پرسشی بهتر این است: چگونه متوجه می‌شوید که مشکلات ارزش حل‌کردن دارند؟


۱. حواس‌‌تان را جمع کنید و ببینید در اطراف‌تان چه خبر است






ناکارآمدی‌های موجود در جهان و مشکلاتی که شما و دوستان‌تان در طول روز با آنها مواجه می‌شوید، فرصت‌های بالقوه‌ی بسیار خوبی هستند. همه‌ی افراد با این موانع روبه‌رو می‌شوند، کمی غر می‌زنند و از آنها عبور می‌کنند. آنها به این فکر نمی‌کنند که چرا چنین مشکلاتی وجود دارد و آیا می‌توان آنها را حل کرد یا خیر.

حرف‌زدن درباره‌ی آگاهی بسیار دشوارتر از آگاه‌شدن نسبت به محیط پیرامون است، چراکه مستلزم تغییر بنیادین در نحوه‌ی زندگی‌ است. من برای اینکه این کار را انجام دهم، تا جایی که امکان داشت آن را به خودم یادآوری می‌کردم. من «آگاه باش» را در فهرست کارهایی که باید انجام می‌دادم، تقویمم و یادداشت‌های روزانه‌ام وارد کرده بودم.
اما اگر هر روز فراغتی نداشته باشد، دیگر زمان یا انرژی لازم برای توجه به جهان پیرامون‌تان را نخواهید داشت. سعی کنید هر روز زمانی را برای خودتان کنار بگذارید تا به چیزهایی که در اطراف‌تان اتفاق می‌افتند توجه کنید.

۲. روزتان را با خود مرور کنید و به مشکلاتی که پیش‌ رو داشتید فکر کنید




توجه به اتفاقاتی که در اطراف‌تان رخ می‌دهد، به شما در رسیدن به ایده‌های فوق‌العاده‌ در طول زمان کمک می‌کند، اما اگر بخواهید همین الان ایده‌های جدید تولید کنید باید چه کاری انجام دهید؟

یک روش این است که از رویکرد اول استفاده کنید و در ذهن، روزتان را از اول مرور کنید. به کارهایی که انجام داده‌اید و مشکلاتی که در طول روز با آنها مواجه بوده‌اید فکر کنید. برخی از این مشکلات ممکن است ایده‌های ارزشمندی برای شروع یک کسب و کار باشند.
سعی کنید اتفاقات نادر را از نو بررسی کنید. برای مثال مشکلاتی که در هنگام سفر به یک کشور خارجی یا هنگام رفتن به کنسرت با آنها مواجه می‌شوید، در مقایسه با مشکلاتی که به‌طور روزانه برای شما پیش می‌آیند بسیار متفاوت هستند.


۳. کتاب‌ و فیلم‌های علمی-تخیلی را بخوانید و ببینید





کارآفرین‌هایی مانند ایلان ماسک معمولا از موضوعات علمی-تخیلی به‌عنوان الهام‌بخش‌هایی برای ایده های استارتاپی بلندپروازانه استفاده می‌کنند. بهترین کتاب‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی چشم‌اندازی جسورانه از آینده را ترسیم می‌کنند. شاید برخی از این چشم‌انداز‌ها کمی جنون‌آمیز به‌نظر برسند اما دنیای فن‌آوارنه‌ی امروزی به این نوع دیوانگی‌ها نیاز دارد.

این روز‌ها «سیلیکون ولی» پر از ایده های استارتاپی کوچک و ساده‌ای است که می‌توانند پول زیادی به‌همراه داشته باشند. برای هر شرکتی مانند SpaceX و Magic Leap ده‌ها کار جزئی این‌چنینی وجود دارد.
البته منظور من این نیست که چیزهایی مانند شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مهم نیستند. اگر کسی به آن‌ها نپرداخته بود، ما امروز شاهد فیس‌بوک، واتس‌آپ و تلگرام نبودیم که میلیاردها انسان را به‌هم متصل کرده‌اند.
اما آیا بهتر و هیجان‌انگیزتر نبود که افراد به‌جای امتحان دوباره‌ی راه‌هایی که میلیون‌ها بار طی شده، وقت بیشتری را برای فکرکردن به مشکلات جدی‌تر اختصاص دهند؟ درنتیجه، خواندن و دیدن داستان‌های علمی-تخیلی می‌تواند درهای آینده‌ای را به روی شما باز کند که از عجیب‌ترین رؤیاهایتان نیز فراتر می‌رود.


۴. به شاخه‌های دیگر بروید و چیزهای جدید را امتحان کنید




هنگام تلاقی میان چیزهای مختلف است که ایده‌‌های جدید به شما الهام می‌شوند. این چیزهای جدید می‌تواند شامل یافتن عادت‌های تازه یا سفر به قاره‌‌ای دیگر باشد. به این ترتیب، شما خود را در معرض مشکلات بیشتر و درنتیجه راه‌حل‌های ممکن بیشتر قرار می‌دهید.

اسکات کافمن، پژوهشگری در حوزه‌ی روان‌شناسی می‌گوید: «‌تحریک‌شدن برای اکتشاف، در شکل‌های مختلفش شاید مهم‌ترین عامل فردی در پیش‌بینی دستاورد‌های خلاقانه باشد.»
با نگاهی به استارتاپ‌های موفق امروزی درمی‌یابید که بسیاری از آنها در حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند که تکنولوژی‌محور نیستند. برای مثال استارتاپ Airbnb برای مشکل اقامت در زمینه‌ی سفر و گردشگری راه‌حل ارائه می‌کند و اسپاتیفای در زمینه‌ی سرگرمی و موسیقی فعالیت می‌کند.
فردی که فقط در یک حوزه، استعداد یا توانایی دارد نمی‌تواند ارتباطات جدیدی ایجاد کند که راه‌حل‌‌های جدید داشته باشد. درنتیجه، از حوزه‌ی تخصصی خودتان خارج شوید و چیزهای جدید را امتحان کنید. امتحان و تجربه‌ی چیزهای جدید به رویکرد اول یعنی توجه به اطراف کاملا وابسته است. خارج شدن از فعالیت‌های روزمره باعث می‌شود که ذهن شما از حالت پیش‌فرض خود خارج شود. پس از آن، ذهن شما به‌طور فعال رابطه‌های جدیدی شکل می‌دهد و مشکلاتی را پیدا می‌کند که ارزش حل کردن دارند.


۵. با افراد مختلف صحبت کنید… اما نه خیلی زیاد





صحبت با افراد به‌معنای انجام مصاحبه‌‌ای رسمی یا برگزاری جلسات طوفان فکری نیست. تنها کافی است که یک دوست کنجکاو و همدل باشید. تلاش کنید افراد بیشتری را به صورت شخصی بشناسید، درباره‌ی علایق‌شان از آنها سؤال کنید و بررسی کنید که در زندگی‌شان با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند.

هرچه با افراد بیشتری صحبت کنید به مجموعه‌ی بزرگ‌تری از تجربه‌ها و تخصص‌ها دسترسی خواهید داشت که ذهن شما را تحریک می‌کند تا ارتباطات جدیدی میان این ایده‌‌ها برقرار کنید. علاوه‌براین هدف نهایی این است که محصول تولیدی مشکلات مردم را حل کند. نگاه به اطراف و فهمیدن چگونگی زندگی افراد مختلف، ابزار بسیار خوبی برای تحقق این هدف است.
اما شما باید زمانی نیز داشته باشید تا در تنهایی فکر کنید. محققان اثبات کرده‌اند، زمانی که شما وارد دنیای بیرون می‌شوید، توانایی مغز شما برای ایجاد رابطه‌های جدید افزایش می‌یابد.


۶. از خودتان مراقبت کنید





برای اینکه در هر چیزی موفق باشید لازم است شرایط جسمی و روحی خوبی داشته باشید. این موضوع برای داشتن ایده های استارتاپی نیز صادق است. خلاقیت در یک بدن و ذهن سالم اتفاق می‌افتد؛ درنتیجه از خودتان مراقبت کنید. این توصیه‌ای بسیار مشهور است اما بسیاری از کارآفرینان به آن توجهی نمی‌کنند. آنها با اضافه‌کاری زیاد، به خودشان آسیب می‌زنند و حتی به‌دلیل پرداختن به ایده‌هاشان در ساعت‌های طولانی به خودشان افتخار می‌کنند.

شاید شما به‌راحتی تسلیم این شیوه‌ی کارکردن شوید؛ به‌ویژه اگر افراد زیادی در اطراف‌تان کاری مشابه شما انجام می‌دهند. دربرابر فشار همکاران‌تان مقاومت کنید. کیفیت زمانی که برای یافتن و حل کردن مشکلی تلاش می‌کنید، به‌مراتب مهم‌تر از کمیت زمانی است که به آن اختصاص می‌دهید. از خوردن غذای مناسب و ورزش غافل نشوید.


توصیه‌ی نهایی


هیچ راه مشخصی برای دست‌پیداکردن به ایده های استارتاپی وجود ندارد. شاید شما هنگام حمام‌کردن یا در پایان یک جلسه‌ی طوفان فکری، چیزی پیدا کنید که ارزش حل‌کردن داشته باشد. شما نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که چه زمانی به شما الهام می‌شود اما می‌توانید کارهایی انجام دهید که به تولید ایده های استارتاپی خوب کمک کند.
امروزه، بسیاری از توصیه‌های مربوط به استارتاپ‌های آنلاین به شما می‌گویند به‌دنبال ایده های استارتاپی نروید، زیرا بهترین ایده‌ها به‌طور طبیعی به ذهن می‌رسند. اما این توصیه نباید بهانه‌ای برای تنبلی شما باشد. درنتیجه، به شکلی فعال به دنبال یافتن مشکلات و ایده‌هایی برای حل‌شان باشید.
پیداکردن ایده‌‌ای ابتکاری، چیزی شبیه به کشف معدن طلاست. درنتیجه، تمام تلاش‌تان را به‌کار بگیرید و با حفاری در این معدن طلا به چیزی که می‌خواهید دست پیدا کنید.
پرسش مهمِ به‌وجود آمده این است که کدام ایده های استارتاپی ارزش سرمایه گذاری دارند. خبر خوب این است که ایده‌های کمی وجود دارد که به‌روشنی چنین ویژگی‌ای دارند. اما چرا همه‌ی افراد به سراغ آنها نمی‌روند؟ چراکه این ایده‌ها به همان اندازه که کاربردی هستند، چالش‌‌برانگیز هم هستند، اما اجرای آنها ناممکن نیست.


۱. انرژی: یک منبع انرژی مقرون‌به‌صرفه به‌طور مستقیم کیفیت زندگی را بالا می‌برد





به‌طور کلی، هر چیزی که بتواند انرژی ارزان‌تری در مقایسه با منابع انرژی کنونی فراهم کند، شاید یک ایده‌ی انقلابی باشد. یافتن منابع جدید انرژی نیز همین خاصیت را دارد. جدید‌ترین منابع انرژی عبارت‌اند از: انرژی خورشیدی، باد، سوخت زیستی اتانول، سوخت زیستی از منابع دیگر مانند جاتروفا، گرمای درون زمین، هیدروژن، توریوم و غیره.


۲. هوش مصنوعی


این ایده به همان اندازه که درباره‌ی آن اغراق شده، انقلابی است. تاکنون پیشرفت علمی چشم‌گیری در این حوزه انجام نشده است. شاید بتوان گفت که یک ماشین هوش مصنوعی به‌تنهایی نمی‌تواند وجود داشته باشد، اما محصولاتی که هوش مصنوعی را برای تولید خلاقیت مصنوعی، تفکر مصنوعی و غیره به‌کار می‌برند، می‌توانند سودمند باشند.


۳. ربات‌ها


ربات‌ها اکنون در کارخانه‌ها و برای کاربردهای نظامی به‌خدمت گرفته می‌شوند. اما هنوز ربات‌های کمی برای مشتری‌ها وجود دارند. درست مانند تکنولوژی GPS پیشرفت واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که تکنولوژی نظامی برای نیازهای مشتری‌‌ها به‌کار گرفته شود، نه اینکه پیشرفت‌های جزیی در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رباتیک شکل بگیرد.


۴. تکنولوژی زیستی




وعده‌ی نهایی تکنولوژی زیستی برای خلاصی ما از بیماری‌ها و جوانی همیشگی، تقریبا محقق شده است. پروژه‌ی ژنوم انسانی به‌پایان رسیده است. اکنون مسئله این است که چگونه می‌توان ژن‌ها را تنظیم کرد. البته برخی از ملاحظات اخلاقی را هم باید درنظر گرفت. استارتاپی که بتواند به هر دو جنبه‌ی این موضوع بپردازد، می‌تواند کاملا انقلابی باشد.


۵. مراقبت‌های سلامتی


در آمریکا مراقبت‌های سلامتی هزینه‌ی بسیار زیادی دارند و آن‌چنان که باید مؤثر نیستند. استارتاپی که بتواند هزینه‌ی بیمه‌‌ی سلامتی را کاهش دهد یا حتی بهتر از آن بتواند سیستم مراقبت از سلامتی پیشگیرانه ایجاد کند، ارزش سرمایه گذاری دارد.


۶. داروسازی


داروها باید با سرعت بیشتری توسعه پیدا کنند و هزینه‌ی کمتری داشته باشند. دارو‌های پیشگیرانه و داروهایی برای افزایش سلامت انسان، نه اینکه فقط جنبه‌ی درمانی داشته باشند، ارزش سرمایه‌گذاری دارند.


۷. آب و غذا


بین دهه‌ی ۱۹۴۰ و ۱۹۶۰ و به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم، نورمن بارلگ انقلاب سبز را رقم زد که جان بیش از ۱ میلیارد نفر را از قحطی نجات داد. استفاده‌‌های جدید از آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و کودها و نیز دانه‌هایی که از نظر ژنتیکی مهندسی شده بودند باعث شد تا میزان جهانی تولید غذا به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. با توجه به افزایش جمعیت جهان بحران جدید در آب و غذا اجتناب‌نا‌پذیر خواهد بود. استارتاپی که منابع جدید غذایی کشف کند یا منابع کنونی را بهینه‌سازی کند، می‌تواند جان میلیون‌ها انسان را نجات دهد. این وضعیت برای آب نیز صادق است. تصفیه‌ی آب دریا طوری که از نظر تجاری مقرون‌به‌صرفه باشد می‌تواند یک موفقیت فوق‌العاده محسوب شود.


۸. آموزش


پیوند دانش‌آموزان به رشته‌ها و معلم‌های مناسب باعث می‌شود که جمعیت کره‌ی زمین باهوش‌تر شود. اگرچه به فراهم‌کردن دسترسی فیزیکی به معلم‌های خوب قادر نیستید، می‌تواند از طریق اینترنت و حتی به صورت آموزش نفر به نفر به آنها دسترسی داشته باشید.


۹. زیرساخت اینترنت





اینترنت هنوز در برابر دولت‌ها، فجایع طبیعی، هک‌شدن و اندازه‌ی خودش آسیب‌پذیر است. محصولاتی که بتوانند از سرورها مراقبت کنند، امنیت آنها را افزایش دهند و روش‌های بهتری برای ذخیره‌ی حجم بسیار زیاد اطلاعات اختراع کنند، ارزش سرمایه‌گذاری دارند.


۱۰. دولت


دولت مشتری بسیار بزرگی است. نرم‌افزارهای آن معمولا از رده خارج هستند یا بد اجرا شده‌اند. با استفاده از یک استارتاپ کارا می‌توان آن را بهبود بخشید.


۱۱. واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده


به‌نظر می‌رسد که چیزی در اینجا وجود دارد اما واقعا چنین نیست. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هنوز آن‌چنان ترسناک هستند که به یک محصول روزانه که مردم از آنها استفاده کنند تبدیل نشده‌اند. ایده های استارتاپی که بتوانند این تکنولوژی‌ها را کاربردی‌تر کنند و از میزان ترسناکی آنها بکاهند، ارزش سرمایه‌گذاری دارند.


۱۲. علم


امروزه تنها دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌توانند از پس هزینه‌های تحقیقات علمی گسترده برآیند. این تحقیقات همیشه مقرون‌به‌صرفه نیستند. چرا نباید آزمایش‌های تحقیقاتی مستقل وجود داشته باشد؟ شاید مردم به تأمین هزینه‌های یک آزمایشگاه مستقل علاقه‌مند باشند.


۱۳. حمل‌ونقل


هیچ‌کس دوست ندارد که هر روز از حومه‌ی شهر به مرکز شهر سفر کند و بازگردد. بازار مسکن نشان می‌دهد که این سفرها به این زودی به پایان نمی‌رسند. کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که این‌گونه سفرها را آسان‌تر کنیم. وسیله‌های حمل‌‍ونقل کوچک شخصی که انرژی پاک مصرف می‌کنند شاید راه‌حلی مناسب برای این مشکل باشند.


۱۴. یک میلیون شغل


در آینده بسیاری از شغل‌ها به ربات‌ها و کامپیوتر‌ها سپرده می‌شود. اما به‌معنای این نیست که انسان‌ها دیگر کار نخواهند کرد. مردم شغل‌های جدیدی خواهند داشت. اما لازم است که افراد برای شغل‌های آینده آموزش و دوره ببینند و لازم است که برخی دیگر، ربات‌ها را بسازند.


۱۵. برنامه‌نویسی





با وجود درخواست بسیار زیادی که برای برنامه‌نویسی وجود دارد، اما هنوز موانع زیادی بر سر راه آن وجود دارد. در طول ۲۰ سال اخیر، تغییر خاصی در این حوزه اتفاق نیفتاده است. برنامه‌نویس‌ها هنوز به شیوه‌های قدیمی آموزش می‌بینند و با مشکلات تکنیکی مشابه کار می‌کنند. ابزارهای برنامه‌نویسی جدید و آموزش‌های نوین می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.


۱۶. هالیوود ۲.۰


یک استعداد جدید دیگر را فقط دفتر‌های بازیگری کشف نمی‌کنند. مخاطبان یوتیوب می‌توانند به‌طور مستقیم کسی را که دوست دارند انتخاب کنند و این افراد مشهور به‌طور مستقیم با طرفداران‌شان ارتباط برقرار می‌کنند. یک استارتاپ جدید می‌تواند در کشف استعدادها به افراد کمک کند.


۱۷. تنوع


برخی از مردم موفقیت اجتماعی و مالی کمتری داشته‌اند. آیا همچنان باید این‌گونه باشد؟ سیستم آموزشی و محیط کار می‌تواند به گونه‌ای تغییر کند که همه‌ی قوم‌ها، نژادها و جنسیت‌ها بتوانند بالاترین سطح توانایی‌هاشان را به‌ نمایش بگذارند.


۱۸. کشورهای درحال توسعه


بسیاری از محصولات و خدمات فقط به دلیل پشتیبانی ضعیف در کشور‌های درحال توسعه ارائه نمی‌شوند اما تقاضای خوبی برای آنها وجود دارد. استارتاپی که بتواند تحویل و واردات بین‌المللی را بهینه کند، ارزش سرمایه‌گذاری دارد.


۱۹. نرم‌افزار بنگاه


نرم‌افزاری که شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند، کمی از بازار مشتری‌ها عقب افتاده است. اکنون زمان تغییر این وضعیت است. برای مثال، هیچ دلیلی وجود ندارد که شما برای بازپرداخت به یک فروشگاه بزرگ نامه بفرستید یا رسید را فکس کنید.


۲۰. خدمات مالی


اگر واقعا ثروتمند نباشید، خدمات مالی‌ای که به شما در رشد دارایی‌تان کمک کند، تقریبا وجود ندارد. یک استارتاپ با فراهم کردن راه‌های تازه برای سرمایه‌گذاری پول افرادی که خیلی ثروتمند نیستند، ارزش سرمایه‌گذاری دارد.


۲۱. ارتباطات از راه دور




به غیر از اسکایپ و تلگرام واقعا در شیوه‌ی صحبت کردن با افرادی که در فاصله‌ی دوری از ما قرار دارند، هیچ پیشرفت خاصی اتفاق نیفتاده است. با استفاده‌ی مؤثر‌تر از پهنای باند اینترنت، ارتباطات می‌تواند ساده‌تر و سریع‌تر باشد.





https://www.chetor.com/86070-%d8%a7%...7%d9%be%db%8c/