ساختن برندی قدرتمند یکی از عوامل انکارنشدنی برای موفقیت در دنیای کسب‌وکار امروزی است. همچنین ایجاد تمایز برای یک برند، کاری است که باید برای ساختن برند قدرتمند و محبوب انجام شود. تمایز برند ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید برندتان را از سایر رقبا جدا کنید. برای انجام این کار می‌توانید جنبه‌های برتر برندتان را به‌گونه‌ای به‌کار بگیرید که باعث چند برابرشدن منافع مشتری‌ها شود.


در ادبیات برند‌سازی، تمایز می‌تواند به هر ترکیبی از موارد زیر مربوط شود. این موارد می‌تواند شامل ویژگی‌های فیزیکی محصول یا خدمات، احساسی که برند در مشتری ایجاد می‌کند، شیوه‌ی ارائه‌ی محصول، قیمت محصول برای مثال قیمت خیلی زیاد یا خیلی ارزان، داستان برند و حتی تجربه مشتری از برند باشد.
با روش‌های بسیار زیادی، شما می‌توانید برندتان را از دیگران متمایز کنید. این مهارت به این بستگی دارد که مؤثرترین راهبردهای تمایز برند را به‌شکلی توسعه دهید و به‌کار بگیرید که روی شخصیت برند، ارزش، وعده، شیوه‌ی انجام کارها و ویژگی‌های اصلی برندتان تأثیر خوبی داشته باشد.
اگر برند شما به‌اندازه‌ی کافی شخصیت ندارد یا خیلی‌کم توسعه پیدا کرده است، ممکن است سنجش برند یا احیای مجدد آن بتواند به شما کمک کند. همچنین توسعه شخصیت و چهر‌ه برند نیز می‌تواند تأثیر خوبی روی برندتان بگذارد.




تصمیمات شما باید به‌شکلی راهبردی گرفته شوند تا به محصولات، خدمات یا اهداف خاصی در کسب‌وکار مربوط شوند که جایگاه برند شما را قوی‌تر کنند و بیشترین جذابیت را برای مشتری‌هایتان به‌همراه داشته باشد. به‌این‌ترتیب، وفاداری و بازگشت آنها افزایش‌ پیدا می‌کند و درنهایت، شما می‌توانید درآمد نهایی‌تان را به‌شکلی موفق افزایش بدهید.

در این مقاله، ۳۰ روش برای برقراری تمایز برند از رقبایتان بیان می‌شود.


۱. قیمت‌گذاری متفاوت

قیمت گذاری روی محصولات یا خدمات به‌شکلی متفاوت‌تر از رقبا می‌تواند راهکاری مؤثر برای ایجاد تمایز باشد. شما می‌توانید با انتخاب قیمتی پایین، پرفروش‌ترین شرکت باشید یا مانند استارباکس که به‌منظور ارائه‌ی کیفیت بالاتر قهوه‌هایش را گران‌تر می‌فروشد یک برند ویژه با قیمت بالا باشید. درحقیقت، بسیاری از استراتژی‌های تمایز برند می‌توانند به شما برای تغییر کمک کنند و به‌عنوان یک برند ویژه شناخته شوید.


۲. یافتن جایگاه ویژه

محصولات یا خدماتی که با توجه به یک نیاز ویژه‌ و خاص (و عمدتا محدود) به وجود آمده‌اند، می‌توانند باعث تمایز برند شوند؛ از این رو بازاریابی‌ای که برای آنها انجام می‌شود باید این جایگاه ویژه را بازتاب دهد. یک مثال بسیار خوب شرکت GoPro است که دوربین‌های ویدئویی قابل‌نصب روی بدن را تولید و به ورز‌شکارن عرضه می‌کند.


۳. ماهر باشید

اگر برند شما در یک مورد خاص بهترین عملکرد را در صنعت‌تان دارد، می‌توانید با تمرکز روی تخصص‌تان تمایز برند ایجاد کنید. پیتزا دومینو با توجه به مهارتش در تحویل پیتزا در زیر ۳۰ دقیقه توانسته است تمایز برند ایجاد کند.


۴. تجربه‌ی خرید منحصربه‌فرد ایجاد کنید

یک تجربه‌ی خرید به‌یادماندنی برای مشتری‌هایتان ایجاد کنید و به این شیوه، برند خودتان را برجسته کنید. بچه‌ها عاشق حیوانات پارچه‌ای هستند، اما زمانی‌که این حیوانات در مقابل چشم‌شان ساخته شود، آنها را به‌مراتب بیشتر دوست دارند. شرکت عروسک‌سازی به نام «build a bear» با استفاده از این روش، تمایز برند ایجاد کرده و بسیار موفق بوده است.


۵. چینش متمایز





چینش برند شما می‌تواند جنبه‌‌ای اساسی برای ایجاد تمایز باشد. یک هویت برند به‌یادماندنی که بلافاصله تشخیص‌دادنی باشد و مانند آن در صنعت شما وجود نداشته باشد، کمک بسیار زیادی به ایجاد تمایز برند می‌کند. برای مثال، شرکت جانی کاپ‌کیک که در آمریکا پوشاک تولید می‌کند، تی‌شرت‌هایش را در محیطی شبیه‌به قنادی می‌فروشد و شیوه‌ی چیدمان لباس و بسته‌بندی آنها درست مانند یک قنادی است که تنور، یخچال و جعبه‌ی کیک هم دارد.


۶. استفاده از نماد جالب





یک نماد جالب می‌تواند برای برند تمایز خوبی ایجاد کند؛ به‌ویژه اگر می‌خواهد کمی شوخ‌طبعی هم داشته باشید. برای مثال شرکت بیمه‌ی GEICO در آمریکا با استفاده از یک مارمولک به‌عنوان نمادی بی‌ارتباط با بیمه، مشتری‌های بسیار زیادی جذب کرده است، زیرا مردم فکر می‌کنند این شرکت چیز متفاوتی دارد.


۷. میراث و زادگاه

برند‌ها می‌توانند به‌خاطر ارتباط‌شان با کشور مبدأ، از هم متمایز شوند. بسیاری از برند‌های بریتانیایی به‌خاطر جذابیت کلاسیک‌شان شناخته می‌شوند. برند‌های سوئیسی معمولا به‌خاطر دست‌سازبودن و دقت‌شان معروف هستند و برند‌های آلمانی قابل‌اعتماد هستند و مهندسی بسیار خوبی دارند.


۸. نوآوری داشتن





نوآوری می‌تواند وجه تمایز مهمی بین برندها باشد. این نوع تمایز در برند‌های تکنولوژیک رایج‌تر است. برای مثال نام شرکت اپل با نوآوری، سادگی در استفاده و بهبود کیفیت زندگی گره خورده است. اما نوآوری تنها به تکنولوژی محدود نمی‌شود و برند‌های مربوط به کالاهای تندمصرف (FMCG) نیز می‌توانند از طریق نوآوری در بسته‌بندی یا راه‌‌حل‌های متفاوت خود را از دیگران متمایز کنند. برای مثال شرکت O’Egg با تولید مایع تخم‌مرغ و سفیده‌ی تخم‌مرغ نوآوری خوبی انجام داده است.


۹. تولید محصول جدید (با تغییر نام آن)

ارائه‌ی محصولی کاملا جدید به مشتری‌ها می‌تواند راهی فوق‌العاده برای تمایز باشد، اما تغییر چیزی که می‌فروشید لازم نیست، بلکه تنها نام آن را تغییر دهید. شرکت غذای تایسون که دومین شرکت بزرگ فرآوری و فروش مرغ و گوشت گوساله در جهان است، شروع به فروش مرغ‌هایی کرد که کوچک‌تر از اندازه‌ی متوسط بودند. آنها اگر نام این مرغ‌ها را «مرغ مینیاتوری» می‌گذاشتند، احتمالا مشتری‌ها تمایلی به خرید‌شان پیدا نمی‌کردند. در عوض، نام «جوجه» را برای آن انتخاب کردند که با استقبال خوبی مواجه شد.


۱۰. تعریف داستان ضعف و آغاز کار برند

بسیاری از مشتری‌ها عاشق داستان‌هایی هستند که شما در آنها بسیار ضعیف بوده‌اید و می‌توانند از طریق این داستان‌ها که شبیه داستان «داوود و جالوت» است، با شما ارتباط برقرار کنند. تأکید بر شرایط تحقیرآمیز شروع کار برند‌تان می‌تواند به شما در ایجاد تمایز کمک کند؛ به‌ویژه زمانی که رقبای شما تأکید می‌کنند که بهترین و اولین شرکت‌ها بوده‌اند. مثال‌هایی از داستان‌های موفق مؤسسان برند‌ها که کمی جنبه‌ی تحقیرآمیز داشته باشند، عبارت‌اند از داستان آب‌میوه‌ی ناتوکت که «تنها یک مخلوط‌کن و رؤیایی بزرگ در سر» داشته است و داستان مدیرعامل آمازون، جف بزوس که «هرچیزی را که در انبار داشته است» به‌فروش گذاشته است. ریچارد برنسون برند ویرجین را با روش «داوود و جالوت» همراه کرده‌ و توانسته است رقبای بزرگش را به‌چالش بکشد و خود را به‌عنوان قهرمان مشتری‌ها مطرح کند.


۱۱. سهولت کار

راحتی می‌تواند تمایز برند بسیار خوبی ایجاد کند. چیزی که می‌تواند زندگی را برای مشتری‌ها آسان‌تر کند می‌تواند، شما را در مقایسه با رقبا محبوب‌تر کند. آمازون مثال بسیار روشنی برای این مورد است، که توانسته ‌است از طریق سهولت کارها تمایز ایجاد کند و موفقیت خوبی نیز کسب کرده است.


۱۲. خدمات اضافی مستمر به مشتری‌ها

اگر همه‌ی شرایط شما و رقبایتان مانند هم باشد، ارائه‌ی خدمات عالی و مستمر به مشتری‌ها و فراتررفتن از انتظارات آنها می‌تواند باعث متمایزشدن برندتان بشود. فروشگاه آنلاین کفش زاپوس به‌خاطر خدمات مشتری فوق‌العاده‌اش از جمله تحویل و تعویض رایگان، می‌تواند قیمت بالایی برای کفش‌هایش درنظر بگیرد.


۱۳. در قفسه‌ها خودنمایی کنید





بسته‌بندی خوب و جذاب می‌تواند عامل تمایز بسیار مؤثری باشد؛ درواقع می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک برند شود. برای مثال کره‌ی ارگانیک ریچل از بسته‌بندی مشکی برای کره‌هایش استفاده کرد و از این طریق در میان برند‌های مختلفی که بسته‌بندی زرد یا نقره‌ای دارند به‌راحتی تشخیص‌دادنی شد.


۱۴. داستان منحصربه‌فرد برند خودتان را تعریف کنید

هر برند موفق یک داستان جذاب در پشت خود دارد. تأکید و توجه به داستان برند‌ می‌تواند به تمایز برند کمک کند و باعث تقویت شخصیت و ارزش‌ برند‌تان می‌شود.


۱۵. یک مشکل جهانی را حل کنید




اگر برند شما به حل مشکلی بپردازد که همه‌ی افراد در آرزوی حل آن هستند یا به آنها مربوط می‌شود، در این صورت می‌توانید تمایز برند ایجاد کنید. برند کفش تام به کودکان نیازمند توجه کرده است و به ازای هر جفت کفشی که می‌فروشد یک جفت کفش برای این کودکان درنظر می‌گیرد. این کار نه‌تنها باعث تمایز خوبی در برندش می‌شود بلکه مخاطبانش را از نظر عاطفی درگیر مسئولیتی اجتماعی در برابر کودکان نیازمند می‌کند. همچنین با ایجاد حس خوب در مشتری، باعث افزایش وفاداری مشتریان به برند می‌شود.


۱۶. توجه به احساسات

برند شما می‌تواند با استفاده از ارائه‌ی محصول یا خدمات، به تجربه‌ی احساسی مشتری‌ها توجه کند و از این طریق خود را برجسته سازد. کوکاکولا با معرفی محصولاتش به‌عنوان چیزی که همراه با شادی است جاذبه‌ی احساسی خوبی برقرار کرده. همچنین، خودش را خالق شادی معرفی کرده است. کارهای کوکاکولا باعث شکل‌گیری روش‌های برند‌سازی شده که همیشه با موقعیت‌های شاد همراه است.


۱۷. تا حدی شوکه‌کننده باشید

همراه‌کردن برند‌تان با ارزش‌های شوکه‌کننده می‌تواند باعث ایجاد تمایز شود اما از این راهکار با احتیاط استفاده کنید. حسی که از طریق اقدام شوکه‌کننده ایجاد می‌شود باید در مسیری مثبت هدایت شود و به کارتان مربوط باشد. برند مد ایتالیایی بنتون در طول سال بارها از کمپین‌های شوکه‌کننده استفاده می‌کند تا خود را بهتر در معرض دید قرار دهند. برای مثال کمپین عدم انزجار که باعث خشم دولت آمریکا، واتیکان و بسیاری از سازمان‌های دیگر شد، تأثیر خوبی روی مشتری‌ها گذاشت.


۱۸. تجربه‌ی مشتری‌هایتان را تغییر دهید

اگر یک نوع تجربه‌ی خاص در صنعت شما رایج است، می‌توانید با ایجاد تغییر در تجربه‌ی مشتری‌ها تمایز ایجاد کنید. شرکت GEICO موفق شد در صنعت بیمه که معمولا از رویکرد‌های جدی و روش‌های ترساندن استفاده می‌کند، این کار را انجام دهد. GEICO با استفاده از حیوانات، راهکار بازاریابی جدید و شوخ‌طبعانه‌ای ایجاد کرد.


۱۹. شخصی‌سازی کنید

شخصی‌سازی‌کردن می‌تواند به تمایز برند‌تان کمک کند. اجازه بدهید که مشتری‌ها از طریق یک تجربه‌ی خرید تعاملی، افزایش سطح خدمات مشتری‌ها و راهکارهای بازاریابی دیجیتال مانند هدف‌گیری مجدد و هدف‌گیری از پیش که محصول مناسب را در زمان مناسب به فرد مناسب پیشنهاد می‌دهند، محصولات شما را از آن خود بدانند.


۲۰. همراه‌شدن در مناسبت‌ها

روش دیگر برای ایجاد تمایز این است که برندتان را با یک مناسبت یا جشن خاص همراه سازید. برای مثال برند کَدبری با عید پاک مترادف شده است، دِبیرز با روز ولنتاین شناخته می‌شود و دست‌کم در آمریکا کریسمس بدون رژه‌ی مکی اتفاق نمی‌افتد. کوکاکولا برای کریسمس مرد قرمز بزرگی ساخته است که در طول سال نیز در مناسبت‌های مختلف شاد شرکت می‌کند.


۲۱. به محصول خود شخصیت بدهید





راهکار متفاوت دیگر برای ایجاد تمایز استفاده از نماد برای برند است. شخصیت‌بخشیدن به برند شامل ایجاد یک «شخصیت» است که نماینده‌ی ویژگی‌های برندتان باشد. سبزیجات Green Giant و شرکت خوراکی‌های کیبلر این کار را به‌خوبی انجام داده‌اند و از طریق طراحی یک آدمک برای خود شخصیت‌سازی کرده‌اند.


۲۲. بخشش داشتن

مشتری‌های مدرن عاشق این هستند که از برند‌های کمک‌کننده به جامعه حمایت کنند. شما می‌توانید با تأکید بر مسئولیت اجتماعی‌‌تان برند خود را متمایز کنید و در رقابت با دیگران پیروز شوید. برای مثال شرکت O’Egg از فعالیت‌های مربوط به سرطان سینه در ایرلند حمایت می‌کند.


۲۳. توجه به محیط زیست

درست مانند چیزی که در مورد مسئولیت اجتماعی گفته شد، امروزه بیشتر مشتری‌ها نسبت به محیط‌زیست حساس هستند. ایجاد تمایز از طریق بسته بندی سبز، تولید سبز یا حتی فعالیت‌های خیریه‌ی مربوط به محیط‌زیست می‌تواند به تمایز برندتان کمک کند.


۲۴. سنت‌شکنی کردن

شما می‌توانید با فراتررفتن از اصول سنتی موجود در صنعت‌تان و نشان‌دادن یک چشم‌انداز متضاد، برندتان را از دیگران متمایز کنید. برای مثال، شرکت پوپیوری که اسپری خوش‌بو برای سرویس بهداشتی تولید می‌کند با کنار گذاشتن ملاحظات سنتی، به‌راحتی درباره‌ی موضوعات مربوط به سرویس بهداشتی صحبت می‌کند.


۲۵. تعریف مجدد استفاده‌ از محصول‌تان

اگر محصول شما می تواند بیش از یک کار را انجام دهد، استفاده‌ی جایگزین می‌تواند به ایجاد تمایز برندتان کمک کند. برای مثال شرکت Arm & Hammer در ابتدا تنها یک تولیدکننده‌ی جوش‌شیرین بود تا زمانی که شروع به گسترش این ایده کرد و از آن در تولید خوشبو کننده هوا با بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده کرد.


۲۶. زندگی مشتری‌هایتان را ساده کنید

در دنیای پیچیده‌ی امروزی، سادگی و خلوص، ویژگی‌های بسیار ارزشمندی هستند. معرفی برندتان به‌عنوان یک محصول ساده و لذت‌بخش می‌تواند شما را در میان دیگران برجسته سازد. برند ِمتُد که مواد شوینده تولید می‌کند، این راهکار را به‌کار گرفته است و با فراهم‌کردن تمیز‌کننده‌های طبیعی، غیرسمی و ساده، خود را به‌خوبی مطرح کرده است. این سادگی حتی در شعار آنها نیز انعکاس پیدا کرده است: «مردم علیه آلودگی».


۲۷. فراهم‌کردن کیفیت بالاتر




برند‌های تجملاتی با تأکید بر محصولات تولیدی باکیفیت‌شان می‌توانند قیمت‌های بالاتری برای محصولات‌شان درنظر بگیرند. فراهم‌کردن برند‌های تجملاتی در بیشتر بازارها به‌طور خودکار باعث ایجاد تمایز می‌شود.


۲۸. محدودکردن دسترسی

درحالی‌که محدودکردن دسترسی ممکن است مانعی برای سودآوری به‌نظر برسد، اما این کار واقعا می‌تواند با ایجاد تمایز به افزایش فروش محصولات با قیمت بیشتر کمک کند. زمانی‌که مشتری‌ها متوجه شوند که همه‌ی افراد نمی‌توانند یک محصول خاص را داشته باشند، تقاضا برای آن محصول و ارزشش افزایش پیدا می‌کند. بستنی ویژه‌ی بن‌اندجری با محدودکردن تولید‌شان در برخی از طعم‌ها و از رده خارج‌کردن طعم‌ها بعد از یک دوره‌ی زمانی مشخص، این راهکار را به‌کار گرفته‌ است.


۲۹. قرارگرفتن در یک دسته‌بندی جدید

شما می‌توانید با توسعه‌ی یک دسته‌بندی جدید که درون صنعت‌تان قرار می‌گیرد، برند خود را متمایز کنید. در آمریکا شرکت ملی گوشت خوک با استفاده از شعار «گوشت خوک، نوعی گوشت سفید» توانست به‌خوبی از این روش استفاده کند. این شعار توجه مصرف‌کننده‌هایی را که به گوشت قرمز علاقه‌‌مند بودند اما مرغ را دوست نداشتند، به خود جلب کرد.


۳۰. توجه به نیازهای برآورده نشده

یک روش مؤثر برای ایجاد تمایز برند و جذب مشتری های بیشتر تشخیص نیازهایی است که تا کنون برآورده نشده‌اند. شما می‌توانید با تجهیز یا تغییر در محصولات‌تان به آنها پاسخ بدهید. در آمریکا، بنگاه اجاره‌ی خوردو با پیشنهاد خودرو‌های لیزینگ در زمانی‌که هیچ‌کدام از رقبایش این کار را انجام نمی‌داد، به بزرگ‌ترین اجاره‌دهنده‌ی خودرو در آمریکا تبدیل شد.




https://www.chetor.com/85470-%d8%aa%...1%d9%86%d8%af/