همه ما تا حدودی به این موضوع آگاهیم که نقش رهبری کاردان و آگاه در یک سازمان تا چه اندازه مهم است. ویژگی های یک رهبر کارآمد و آگاه یا همان مهارت های رهبری در طول زمان تغییر کرده‌اند. این تغییرات مداوم مهم‌ترین عاملی است که اهمیت به‌روزرسانی رهبران سازمان را بیش از پیش بااهمیت کرده است. اگر دوست دارید بدانید این روزها یک رهبر مدرن لازم است چه مهارت‌هایی داشته باشد، این مقاله را بخوانید و با نظرات سیزده مربی حرفه‌ای از شورای مربیان وب‌سایت حرفه‌ای فوربز درباره‌ی مهارت های رهبری آشنا شوید.


۱. حضور اجرایی

لزلی مایزراک: حضور اجرایی مفهوم نسبتا جدیدی در حیطه‌ی رهبری است. این مورد به‌ویژه برای مدیر ارشد تجربه‌ی کاربری (CXO) بسیار اهمیت دارد. حضور اجرایی چیزی بیشتر از کاریزما است؛ در واقع نشان می‌دهد که رهبران چگونه اعتماد می‌کنند و مورد اعتماد قرار می‌گیرند، چگونه ارتباط برقرار می‌کنند، چگونه راهبردها را توسعه می‌دهند و چگونه تحت فشار به جلو حرکت می‌کنند. حضور اجرایی می‌تواند از طریق توسعه‌ی متفکرانه و عملی انجام شود.

۲. انعطاف‌پذیری

اروین نیوگنت:طی دهه‌ی گذشته، سرعت تغییر و رشد پیچیدگیِ محیط کسب‌وکار به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. رهبران اغلب خودشان را در واکنش به این چالش‌ها، خسته و درهم‌شکسته می‌یابند؛ پس افزایش انعطاف‌پذیری برای آنها مهارتی ضروری محسوب می‌شود. رهبران انعطاف‌پذیر می‌توانند اضطراب های شخصی و سازمانی را به‌طور مؤثری مدیریت کنند و آرامش و اعتماد به نفس را به مجموعه‌ی تحت رهبری خود بازگردانند.




۳. مدیریت فرهنگ

مری‌آن گلسپی:از سال ۲۰۱۴ به بعد، واژه‌ی «فرهنگ»، واژه‌ی بسیار پرطرفداری در وب‌سایت دیکشنری مریام‌وبستر بوده است. مردم به‌دنبال هدف بزرگتری هستند، مشارکت بیشتر در جوامع، هیجانِ گذر از موانع و یافتن چیزی برای افتخارکردن. رهبران باید مهارتِ ایجاد فرهنگ، حفظ و رشد آن را داشته باشند. برای نمونه استارتاپ زاپوس را ببینید. آنها حتی «کتاب فرهنگی» با عنوان قوانین احمقانه دارند.


۴. هدایت ابهامات

ری کاستلانوس:سرعت افزایشِ تغییرات و رشد پیچیدگی، هدایت ابهامات را در رهبری ضروری ساخته است. ما تغییرات ناگواری در همه‌ی جهات می‌بینیم و رهبران باید در هدایت ابهامات چابک باشند و رقابتی بمانند. رهبرانی که می‌توانند آرام و راحت بمانند و همچنان الهام‌بخش گروه‌های خود در مواجهه با افزایش پیچیدگی باشند، مزیت فوق‌العاده‌ای به شرکت‌هایشان می‌بخشند.

۵. ترکیبی از مهارت‌ها




ادرین تام:اثبات شده که تطبیق‌پذیری در سرتاسر حوزه‌های کسب‌وکار، ویژگی ارزشمندی برای رهبری است، به‌ویژه در مدیران سطح عالی. امروزه کسب‌وکارها به‌دنبال تنوع مهارت هستند. رهبران هرقدر به کارهای بیشتری بپردازند، بهتر می‌توانند این دنیای همیشه درحال تکامل کسب‌وکار را هدایت کنند، از نردبان شغلی بالا بروند و سکان را در دست بگیرند.


۶. مدیریت چندگانه

لنت مونتای:مدیریت چندگانه، یکی دیگر از مهارت های رهبری است. امروزه دیگر وجود کارمندانی در طیف سنی ۱۸ تا ۷۵ سال در شرکت‌ها معمول است. در‌عین‌حالی که این سناریو کاملا عادی به‌نظر می‌رسد، اما مدیریت نیروی کار چندنسلی بسیار چالش‌برانگیز است. رهبران باید در کمک به کارمندان برای بررسیِ کلیشه‌های رفتاری نسلی درباره‌ی همکاران‌شان ماهر باشند. در ضمن رهبران مجبور خواهند شد اندیشه‌های از پیش شکل‌گرفته‌ی خودشان را درباره‌ی چگونگی هدایت مؤثر گروه‌های متنوع سنی تغییر کنند.

۷. همکاری

مورین متکاف:به‌خاطر افزایش سطح ارتباطات بین مرزهای شرکتی و تقسیم‌بندی‌های موجود (همان برون سپاری)، بسیاری از مشکلات تنها با کار بین بخش‌ها و شرکت‌ها حل‌شدنی هستند. رهبران باید بدانند چه موقع همکاری کنند و چگونه مهارت‌‌های موردنیاز را نشان دهند؛ از جمله ارتباطات واضح و مهارت‌های بین‌فردی، آن هم وقتی با کسانی کار می‌کنند که شاید برنامه‌ها و چشم‌اندازهای متفاوتی برای خودشان داشته باشند.


۸. هوش هیجانی

جیا گانش: هوش هیجانی یکی از مهارت های رهبری جدید است که خواهان زیادی هم دارد. هوش هیجانی عبارت است از توانایی سازگاری با هیجانات خود و دیگران. همه‌ی کسب‌وکارها درگیر نوعی ارتباط و مدیریت رابطه هستند. هوش هیجانی توانایی تنظیم هیجانات خود و درک دیگران را به ما می‌دهد، درنتیجه بهترین وجه یکدیگر را می‌یابیم و بهترین نتیجه‌ی ممکن هم برای سازمان به‌دست می‌آید.


۹. حضور در شبکه‌های اجتماعی

جان اُکانر: نمایش آنلاینِ مهربانی، حرفه‌ای‌گری و اعتدال، هرگز از ملزومات رهبری نبوده است، اما به‌عقیده‌ی من می‌تواند یکی از مهم‌ترین مهارت های رهبری باشد تا بتوانیم در محل کار، خانه و برای دیگرانی که به آنچه ما می‌گوییم و انجام می‌دهیم توجه می‌کنند، الگوی مناسبی باشیم. خطوط بین خودِ اجتماعی و خودِ حرفه‌ای ما امروزه بیش از همیشه غیر‌قابل‌تشخیص هستند بنابراین یک مدیر آگاه از نقش شبکه‌‌های اجتماعی غافل نیست.


۱۰. اعتبار





میشل تیلیس لیدرمن:رهبران قبلا می‌توانستند فاصله‌ی خود را از توده‌ها حفظ کنند. امروزه اعتماد و اعتقاد در رهبری، مستقیما با تعامل، بهره‌وری و حفظ نیروی کار در ارتباط است. اعتبار به‌معنای اتصال با همه‌ی سطوح گروه‌تان است، هم از منظر شخصی و هم حرفه‌ای. دسترسی به رهبری همیشه در سازمان‌ها خواهان داشته است. رهبران باید امکان گفت‌و‌گو و تعامل کارکنان را با خود، به آسان‌ترین شکل ممکن فراهم کنند.


۱۱. تسلط‌ بر مکالمه‌های مهم

جُدی مایکل:تواناییِ حضور در مکالمه‌های مهم که در سبک رهبری فراگیر مستبدانه‌ی گذشته جایی نداشت، امروزه از مهارت های رهبری ضروری به‌حساب می‌آید. ازآنجاکه مکالمه‌های هیجانی و احساسی ممکن است دچار آشفتگی شوند، برخی رهبران هنوز هم ترجیح می‌دهند از چنین مکالمه‌هایی امتناع کنند. همین امر باعث ایجاد شکاف در رهبری می‌شود و می‌تواند تأثیر چشمگیری بر روحیه‌ی کارمندان، حفظ آنها و بهره وری در سازمان بگذارد.


۱۲. رهبری گروه‌های مجازی و قراردادهای مستقل

شانا سی برایس:استخدام حرفه‌ای‌ها و بعد هم تبدیل آنها به یک گروه همیشه چالش‌برانگیز بوده است. این قضیه وقتی افراد در یک اتاق و در کنار هم نیستند، دشوارتر هم می‌شود. البته فقط کسب‌وکارهای جهانی نیستند که اعضای گروه غیرکارمندی در مناطق مختلف جهان دارند. امروزه حتی کسب‌وکارهای کوچک و محلی هم گروه‌های حسابداری، متخصصان سئو و… دارند که از راه دور برایشان کار می‌کنند. این کسب‌وکارها به رهبرانی نیاز دارند که بتوانند این گروه‌ها را به‌طور مجازی هدایت کنند.


۱۳. رهبری خلق مشارکتی

استفان سردک: در بسیاری از سازمان‌ها، گروه‌های مدیریتی نمی‌دانند چگونه با مشارکت کارمندان‌شان فرصت‌های مناسب و ویژه‌ای را خلق کنند. اگر گروه‌های درگیری می‌خواهید، باید به فکر توانمندسازی کارکنان و اعضای گروه‌تان باشید و به‌جای ایجاد تغییرات برای آنها، همراه با آنها تغییرات را ایجاد کنید. مشکل اینجاست که افراد برای تجربه‌ی دشواری‌هایی که همراه همکاری می‌آیند، وقت نمی‌گذارند. رهبرانی که سبک رهبری خلق مشارکتی دارند، گروه‌های درگیرتری دارند و نتایج بهتری به‌دست می‌آورند.




https://www.chetor.com/90146-%d9%85%...8%d8%b1%db%8c/