زیبایی، دوام و کارایی واژه‌هایی است که از شنیدن نام شرکت اپل به ذهن اغلب ما می‌رسد. یک برند به تمام معنا که دل خیلی‌ها را برده و بعضی‌هامان برای داشتن یکی از محصولاتش شاید ماه‌ها پول پس‌انداز کرده‌ایم. امروز برایتان از تاریخچه اپل می‌گوییم، بنیان‌گذاری این شرکت توسط استیو جابز و اینکه چطور شد که اپل امروز به چنین کمپانی معتبر و پرطرفداری تبدیل شده، داستانی خواندنی دارد که نباید از دانستنش غافل شوید. در ادامه ۶ اصل مهمی که عامل موفقیت اپل شد را بررسی کرده‌ایم. با «چطور» همراه باشید.
راهی پرفراز و نشیب

در دنیای تجارت بسیار معمول است که شرکتی ناگهان ظهور و کمی بعد افول کند. درواقع اتفاق نادری است که یک کمپانی سال‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت مسلط باشد و همچنان خلاقانه در مسیر موفقیت گام بردارد. ماندگاری یک شرکت در عرصه‌ی صنعت به عوامل متعددی وابسته است. تاریخچه اپل نشان می‌دهد استیو جابز، بنیانگذار و مدیرعامل پیشین اپل فقط به‌دنبال تولید محصولات فوق‌العاده نبود بلکه هدفش ساخت شرکتی ماندگار و تأثیرگذار بر جهان بود. اکنون با وجود مرگ جابز، این شرکت با پشتوانه‌ی مالی قوی و تیم مدیریتی فوق‌العاده همچنان موفق‌ترین شرکت دنیاست. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چه چیزی باعث شده که این شرکت همچنان موفق و قدرتمند باشد. نگاهی به تاریخچه اپل نشان می‌دهد، همیشه اوضاع بر وفق مراد این شرکت نبوده است.


آغاز کار در یک گاراژ

اپل در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی در گاراژ منزل استیو جابز با همکاری «استیو وزنیاک»، همکلاسی وی تأسیس شد. آنها با موفقیت نمونه رایانه‌های رومیزی ساختند که نسل بعدی محصول این شرکت یعنی اپل ۲ را بنیان گذاشت. در حالی که همگان از عرضه‌ی اپل ۲ شگفت‌زده بودند، جابز که به‌دنبال گزینه‌ای مناسب برای مدیریت طولانی‌مدت بود، «جان اسکالی» مدیرعامل پپسی را به‌عنوان مدیرعامل اپل انتخاب کرد. اسکالی به‌زودی کنترل تمام شرکت را برعهده گرفت و جابز در شرکتی که خود مؤسسش بود، بیکار شد. اپل در دوران پانزده ساله‌ی مدیریت اسکالی و گیل آملیو، بدترین دوران خود را گذراند.









سهام اپل به‌شدت رو به سقوط بود. این شرکت در آستانه‌ی ورشکستگی با ناامیدی شرکت تازه‌تأسیس «نکست» متعلق به استیو جابز را خرید. با بازگشت جابز به اپل، بار دیگر این شرکت به اندیشه‌های اولیه‌ی خود بازگشت. اپل خلاف نظر کارشناسان به بخش‌های مختلفی همچون موسیقی، چندرسانه‌ای، خرده فروشی و تبلت وارد شد و با برنامه‌ریزی‌‌های دراز‌‌‌مدت و راهبردهای خلاقانه‌ی تجاری، در همه‌ی این حوزه‌ها سرآمد شد.

اکنون برخی جوانان فکر می‌کنند که اپل همیشه در حوزه‌ی فناوری پیشرو بوده اما تاریخچه اپل نشان می دهد که واقعیت جز این است. تنها ۴۵ روز پس از روزهای دشوار ورشکستگی، ناگهان ورق برگشت. همین موضوع نشان می‌دهد که حتی در بدترین شرایط هم امید به بهبود اوضاع وجود دارد.
تاکنون کتاب‌ها و مقالات بسیاری درباره‌ی مدل تجاری اپل و رازهای مدیریتی استیو جابز نوشته شده است. مشتریان هر‌‌بار که وارد فروشگاه‌های اپل می‌شوند، از نحوه‌ی خدمات رسانی به مشتری تحت تأثیر قرار می‌گیرند. با وجود آنکه همچنان علت واقعی موفقیت اپل برای بسیاری همچون رازی سربه‌مهر باقی است اما با نگاهی که به تاریخچه اپل داشتیم، به شش اصل مهم برای موفقیت این شرکت برخوردیم. این شش اصل را در ادامه با شما در میان می‌گذاریم.


۱. همه‌ی محصولات اپل باید توسط خالقان آن هم استفاده شوند

در بسیاری از شرکت‌های فناوری، محصول نهایی توسط سازندگان آن استفاده نمی‌شود. اما سیاست اپل کاملا متفاوت است. مهندسان این شرکت کالا را طوری می‌سازند که انگار برای خودشان است. استیو جابز تا زمان حیات، یکی از پروپاقرص‌ترین کاربر محصولات اپل بود.


۲. محصولات باید کاربری آسانی داشته باشد

جابز به‌شدت بر این موضوع تأکید داشت که اگر استفاده از محصولی آسان نباشد، آن محصول کاملا بی‌ارزش است. همین سیاست سبب شد محصولات این شرکت از روز نخست طراحی کاربرپسندی داشته باشد. اپل تنها شرکتی است که به سهولت استفاده از محصول از خود بیش از خود محصول اهمیت می‌دهد. اپل در طراحی و ساخت همه‌ی محصولاتش این سیاست را پیش گرفت.


۳. همه چیز را باید ساده نگه‌داشت!

یکی از دلایل موفقیت اپل، تمرکز آن بر شمار محدودی محصول است. به‌عنوان مثال درباره‌ی تلفن همراه، اپل معمولا فقط یک گوشی آیفون عرضه می‌کند. این موضوع کار مشتری را برای انتخاب راحت می‌کند. همچنین فروشندگان به‌طور کامل درباره‌ی این محصول آگاه هستند. تحقیقات نشان می‌دهد، با وجود آنکه کاربران به داشتن گزینه‌های مختلف علاقه‌مند هستند اما در عین حال نمی‌خواهند تنوع گزینه‌ها وضع را پیچیده کند. آمارها حاکی از آن است که مشتریان از تنوع پایین محصولات اپل خشنود و راضی هستند.

۴. خدمات پس از فروش فوق‌العاده و تجربه‌ی کار با محصولات در فروشگاه ارائه شود





جابز یکی از مهم‌ترین مسائل فناوری را درک کرد: حتی اگر محصولی با کاربری آسان بسازید همچنان ممکن است پیچیدگی‌هایی برای مردم داشته باشد. از همین رو، مشتریان نیازمند راهنمایی‌های مناسب هستند. در سال ۲۰۰۲، اپل نخستین فروشگاه خرده‌فروشی خود را در توکیو افتتاح کرد. بسیاری می‌گفتند دیگر دوران خرده‌فروشی گذشته است و فقط فروشگاه‌های عمده فروشی چون «کاستکو» و «فروشگاه والمارت» سود می‌کنند. تاریخچه اپل نشان می‌دهد که فروشندگان محصولات این شرکت کاملا به همه‌ی جنبه‌های محصول آشنا هستند. آنها به‌خوبی مشتریان را راهنمایی می‌کنند و می‌توانند به‌طور تخصصی درباره‌ی محصول توضیح بدهند. مشتریان می‌توانند در فروشگاه اپل با محصولات کار کنند و بعد تصمیم گیری کنند. بنابراین تعجبی ندارد که چرا ۵۰ درصد از خریداران محصولات اپل، کاربر جدید هستند.


۵. اپل باید محصولی بسازد که بتواند آن را بهتر کند

اپل معمولا یک محصول کاملا جدید تولید نمی‌کند. البته که این شرکت نخستین رایانه‌ی رومیزی به نام اپل ۲ و سپس مک را ساخت اما از آن زمان تاکنون فقط به بازآفرینی محصولات موجود پرداخته است. اپل تلفن هوشمند، دستگاه پخش موسیقی یا تبلت را اختراع نکرد بلکه آنها را بازآفرینی کرد و ارتقا داد.
جاناتان ایو، طراح اپل اخیرا گفت: «هدف ما بسیار ساده است؛ ما به‌دنبال طراحی و بهتر کردن محصولات هستیم. اگر ما نتوانیم چیز بهتری بسازیم، اصلا آن را نمی‌سازیم.»


۶. اپل باید دستِ‌کم ۲ سال از رقبای خود جلوتر باشد

رقبای اپل، بیش‌از هر مورد دیگری‌ از این قضیه بیم دارند. در حالی که همه بر سر محصولات کنونی رقابت می‌کنند، اپل روی محصولاتی کار می‌کند که دستِ‌کم مربوط به ۲ سال دیگر است. به‌عنوان مثال مدل آیفونی که امسال به بازار عرضه شد در واقع دو سال قبل طراحی شده بود. این موضوع درباره‌ی سایر محصولات همچون مک و آیپد هم صادق است.
شرکت اپل علاوه بر آنکه طراحی‌های نبوغ‌آمیزی دارد، بر فرآیند تولید و قطعات هم سرمایه گذاری های کلان انجام می‌دهد. درست است که سیستم عامل اندروید سهم بیشتری را در بازار تلفن‌های هوشمند در اختیار دارد اما بیش از ۷۰ درصد از سود ناشی از فروش تلفن‌های هوشمند متعلق به اپل است. حال این دیگر بستگی به شما دارد که به سود اهمیت بیشتری می‌دهید یا به میزان حضورتان در بازار!




https://www.chetor.com/94928-%d8%aa%...7%d9%be%d9%84/