با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، خیلی از عادت‌های ما تغییر کرده است. به‌دنبال این تغییرات روش‌های سنتی در بسیاری از حرفه‌ها دیگر اثربخش نیستند. بازاریابی و فروش جزو مشاغلی است که به‌شکلی چشمگیر تحت‌تأثیر تغییر سبک زندگی قرار گرفته‌ است. وقتی مدام به صفحه‌ی نمایشگر خیره هستیم یا پیوسته سرمان در گوشی‌های هوشمندمان است، بی‌شک روش‌های سنتی بازاریابی و تبلیغات چندان نظرمان را جلب نمی‌کند. کسب‌وکارهایی که می‌خواهند دیده شوند باید به روش‌های نو عرض اندام کنند. برای اینکه از دنیا عقب نمانید، نباید از روش‌های نو بازاریابی ازجمله دیجیتال مارکتینگ غافل شوید.


چرا دیجیتال‌ مارکتینگ؟

انتظار می‌رود طی چند سال آینده بازاریاب‌ها بتوانند روند تجربه‌ی خرید مشتری را به‌تمامی مدیریت کنند. بخش پژوهش­ اکونومیست (Economist Intelligence Unit) در پرسش‌­وپاسخ و مصاحبه با برترین مدیران بازاریابی کسب­‌وکارهای پیشرو دنیا مانند یونیلیور و جِی­پی­مورگان‌چِیس فناوری‌­ها و روندهای کلیدی را که در چند سال آینده، صنعت بازاریابی را به‌شکل چشمگیری تغییر می‌­دهند، شناسایی کرده است.


جذاب‌ترین تکنولوژی‌های مورد توجه بازاریاب‌ها تا سال ۲۰۲۰



نتیجه‌­ی این پژوهش چندان مایه­‌ی تعجب نیست! چند سالی است که استقبال از گوشی موبایل افزایش یافته؛ به‌طوری­‌که بیشترین ترافیک اینترنت را این دستگاه‌­ها ایجاد می‌­کنند. اینترنت اشیا به همان اندازه که جذاب است، جدید هم است و با وجود انبوه امکانات و فرصت­‌های روبه­‌فزونی کسی نمی­‌تواند دقیقا میزان اثربخشی آنها را مشخص کند.

تکنولوژی‌های شخصی‌سازی، دیگر چندان نو نیستند، اما اطلاعاتی که شرکت­‌های ارائه­‌دهنده‌­ی آنها در اختیار دارند، توجه کارشناسان بازاریابی را به شخصی­‌سازی و فرصت‌­های ناشی از آن جلب کرده است. از دیگر موارد نوظهور در بازاریابی بلاک‌چین است که هنوز نمی‌­توان درباره­­‌ی میزان اثرگذاری آن در سال ۲۰۲۰ به­‌طور دقیق نظر داد. هوش مصنوعی هم از تکنولوژی‌­های پرطرفدار این سال‌­ها بوده است. ترکیب هوش مصنوعی با محتوای شخصی‌سازی‌­شده فرصت­‌های شگفت‌انگیزی در اختیار بازاریاب­‌ها قرار می‌­دهد.


کانال‌های ارتباطی پرطرفدار در سال ۲۰۲۰

وقتی صحبت از آینده می­‌شود، همه به ماشین­‌های پرنده و سفرهای فضایی فکر می‌­کنند. اما حقیقت این است که آینده همیشه بی‌خبر از راه می‌­رسد! اگر حواس‌تان نباشد، برنامه­‌های بازاریابی­‌تان بیهوده و از رده خارج می‌­شوند. در نمودار زیر، برترین راه‌­های ارتباطی آینده از نظر برترین­‌های دنیا اعلام شده‌­اند.









شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایل بالاترین جایگاه را دارند. آیا برنامه‌ریزی و اولویت‌­بندی هزینه‌ها در کسب‌وکارتان با این روند هم‌خوانی دارد؟ هم‌­اکنون باید بر کانال‌های ارتباطی آینده سرمایه‌گذاری کنید تا از این روند عقب نمانید.

شاید نتوان برای بازاریابی سنتی تاریخ انقضا تعیین کرد. درست است که بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه‌ها (اگر به‌درستی ارائه شده باشند) همچنان اثربخش هستند، اما بی تردید ویدئویی ۱۵ ثانیه‌ای پیش از تماشای یک قسمت از سریال محبوب‌تان در سینمای خانگی به­‌ویژه در این روزهای دودگرفته و خانه‌نشینی خیلی بیشتر دیده می‌شود. در دنیای امروز که مشتریان غرق در دنیای دیجیتال هستند، بی‌شک بدون توجه به روش های نوین بازاریابی بخش مهمی از بازار را از دست خواهید داد.



مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی



بازاریابی سنتی شامل روش‌های رایجی است که از آغاز حرفه‌ی بازاریابی و تبلیغات به‌کار گرفته شده‌اند و شامل تلویزیون، روزنامه، رادیو، بیلبوردهای خیابانی و جاده‌ای، مجلات دوره‌ای و… می‌شوند. در دنیای دیجیتال که تلویزیون و روزنامه‌ها به گوشی‌ها راه پیدا کرده‌اند، کتمان مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ سخت است! برخی از مزیت های دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی می‌کنیم.


۱. هزینه‌ی پایین

در مقابل تبلیغات روزنامه‌ای و تلویزیونی، تبلیغات اینترنتی بسیار کم‌هزینه هستند. هر کسب‌وکاری هرقدر هم کوچک، امکان بهره‌گیری از روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را دارد.


۲. نتیجه‌ی آنی

برای آگاهی از نتیجه‌ی بازاریابی سنتی باید برنامه‌ریزی‌ها اجرا شوند و هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بگذرد تا بتوان داده‌ها و نتایج حاصل از آن را بررسی کرد. اما در دیجیتال مارکتینگ به‌محض اجرای تبلیغات به اطلاعاتی ازجمله تعداد بازدیدکنندگان، فعال‌ترین زمان روز، نرخ تبدیل (Conversion rate) و نرخ پَرِش (Bounce rate) دسترسی دارید و می‌توانید با توجه به اطلاعات لحظه‌ای برنامه بازاریابی خود را بهبود دهید.


۳. توسعه‌ی برند



زمان و فضای محدود در تبلیغات سنتی با هدف توسعه‌ برند، قابل‌مقایسه با اثرگذاری دیجیتال مارکتینگ نیست. به‌جای یک‌ ستون روزنامه یا آگهی رادیویی ۱۵ ثانیه‌ای در زمان خاصی از روز، یک سایت کامل در اختیارتان است و هر وقت بخواهید می‌توانید کسب‌وکار و برندتان را به دیگران نمایش دهید.


۴. ماهیت غیرتهاجمی

بیشتر مردم روزنامه را به‌خاطر آگهی‌هایش نمی‌خرند، تلویزیون را هم به‌خاطر فیلم‌ها و سریال‌هایش تماشا می‌کنند نه آگهی‌های بازرگانی. بنابراین، بیشتر وقت‌ها به تبلیغات سنتی توجه نمی‌شود. در دنیای دیجیتال (از پاپ‌آپ‌های آزاردهنده که بگذریم) همیشه این امکان را دارید که آگهی‌ها را رد کنید یا از میان حجم انبوه ایمیل‌ها، برای خواندن‌شان گزینشی عمل کنید. به‌عنوان صاحب کسب‌وکار می‌توانید محتوایی مطابق با علاقه‌مندی‌ها و سلیقه‌ی مشتری‌های گوناگون‌تان خلق و ارائه کنید؛ به‌طوری‌که آنها را به دنبال‌کردن آگهی‌تان ترغیب کند.


۵. گستردگی بیشتر

دراین‌باره جای هیچ بحثی نیست! هیچ‌کس تردید ندارد که دامنه‌ی انتشار اینترنت از روزنامه و تلویزیون بیشتر است.


۶. درگیرکنندگی بیشتر

در بازاریابی سنتی برای دریافت بازخورد مشتری از طریق آمار و گزارش‌ها باید هفته‌ها یا ماه‌ها صبر کنید. در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید علاوه‌بر تحلیل رفتار مشتریان نسبت به برنامه‌های بازریابی و تبلیغات‌تان، با مشتری‌ها گفت‌وگو و حتی درباره‌ی ویژگی‌های محصول و برندتان بحث کنید و در لحظه از بازخود مشتری آگاه می‌شوید. البته این یعنی باید وقت و انرژی بیشتری صرف کنید.


۷. انتشار سریع‌تر



در دیجیتال مارکتینگ دسته‌ای از فعالیت‌ها مانند به اشتراک‌گذاری و کامنت‌های پی‌درپی به شما کمک می‌کند تا هر لحظه موردتوجه مخاطبان جدیدی قرار بگیرید.


۸. بدون توقف

همه می‌دانند که در حساس‌ترین نقطه‌ی فیلم و سریال نوبت به پخش آگهی‌های بازرگانی می‌رسد. همیشه امکان گذر از تبلیغات سنتی وجود دارد؛ در زمان پخش آگهی حتی آگهی‌های به‌درد‌بخور هم به چشم‌تان نمی‌آید و حتی ممکن است کلا از جلوی تلویزیون کنار بروید. در دیجیتال مارکتینگ ابزار و زمان تبلیغات نامحدود است و شما همیشه امکان گذر از آگهی‌های ناخوشایند و بازدید از تبلیغات دلخواه‌تان را دارید.


۹. مناسب برای سطوح مختلف کسب‌وکار

برای دست‌یابی به بیشترین اثربخشی در دیجیتال مارکتینگ نیازی نیست کسب‌وکاری بزرگ یا کارکنان زیادی داشته باشید. نشر و توسعه در دنیای مجازی به آدم‌های زیادی نیاز ندارد.


۱۰. ارزیابی ساده‌تر

به کمک ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس دسترسی به داده‌های مربوطه ازجمله نرخ بازدید، پرش، کلیک، زمان گذرانده شده‌ و همچنین ارزیابی آنها به‌سادگی امکان‌پذیر است.


۱۱. بهبود استراتژی

بزرگ‌ترین مزیت ارزیابی آسان و دسترسی آنی به اطلاعات امکان اصلاح سریع استرژی کسب‌وکارتان است. درحالی‌که پس از آگاهی از نتیجه‌ی ارزیابی تبلیغات سنتی ممکن است برای اصلاح استراتژی خیلی دیر شده و کسب‌وکارتان در سراشیبی سقوط باشد.


روش‌ها و ترفندهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ الگوهایی گوناگون مانند شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک و اینستاگرام)، شبکه‌های حرفه‌ای (لینکدین)، تبلیغات تشویقی از طریق ایمیل، بنرهای اینترنتی و پاپ‌‌آپ، وبلاگ‌ها و تله‌ی کلیک (click bait) را دربر می‌گیرد. اما باید روش‌های مناسب و مؤثر در دیجیتال مارکتینگ را شناخت وگرنه بدون اینکه نتیجه بگیرید پول‌تان را دور می‌ریزید. برخی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ اثربخشی بیشتری دارند. در ادامه ۵ روش از مؤثرترین ترفندهای دیجیتال مارکتینگ را از نظر «فست‌اسپرینگ» (FastSpring)، پیشرو در تجارت الکترونیک و ارائه‌ی خدمات مدیریتی به کسب‌وکارهای سراسر دنیا، معرفی می‌کنیم.


تبلیغات اینترنتی پولی

این تبلیغات دامنه‌ی گسترده‌ای از رسانه‌ها و تبلیغات نمایشی را دربر می‌گیرد. «پرداخت به‌ازای هر کلیک» روش رایجی است که به‌ازای هربار کلیک یا دیده‌شدن آگهی‌تان از شما هزینه دریافت می‌کند. برای دست‌یابی به بهترین نتیجه در این روش باید تبلیغی جذاب و اثرگذار داشته باشید که می‌تواند عنوانی قدرتمند یا محتوایی جذاب و کنجکاوکننده در کمتر از ۲۰ کلمه باشد.
بهره‌گیری از موتورهای جست‌وجو به روش مناسب و سایت‌هایی با زمینه‌ی فعالیت مرتبط از دیگر روش‌های رایج اثرگذار هستند.

این روش دیجیتال مارکتینگ هم می‌تواند شما را به اوج برساند و هم اینکه زیر انبوه بدهی مدفون‌تان کند! پس به‌خوبی دراین‌باره مطالعه کنید و از پیچ‌وخم‌هایش آگاه شوید. بهتر این است که کارشناسان این حرفه را به خدمت بگیرید.


بازایابی ایمیلی



بازایابی ایمیلی هنوز هم یکی از قدرتمند‌ترین ابزار تبلیغات در اینترنت است. حقیقت این است که اگر راه بهره بردن از بازایابی ایمیلی را بدانید، می‌توانید پول پارو کنید!

کلید موفقیت در بازاریابی ایمیلی، برقراری ارتباط درست و نمایش ارزش است. ایمیل ابزار کارآمدی برای برقراری ارتباط با مشتری‌ها و نمایش ارزش است. گزارش‌های رایگان، راهنما‌های ارائه‌دهنده‌‌ی راه‌حل (اوراق سفید)، توصیه‌ها و پیشنهادها، خبرنامه‌ها و نمونه‌های دیگر را می‌توان در ایمیل ارائه داد. بازایابی ایمیلی می‌تواند بسیار سودآور و پرمنفعت باشد؛ به‌شرطی که زمان و زحمت کافی صرف تهیه‌ی فهرست و محتوای مناسب بکنید.


بهنیه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (سئو)

بهنیه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو بهترین روش بهره‌برداری از تبلیغات اینترنتی رایگان است. اگر بدانید چطور از این تکنیک دیجیتال مارکتینگ بهره بگیرید، بازدید از سایت‌تان به‌شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.
عجیب نیست که کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک تنها با بهینه‌سازی سایت‌شان و قرارگرفتن در ردیف نخستینِ نتایج جست‌وجوی گوگل میلیاردها دلار به جیب می‌زنند! به کمک ابزارهای در دسترس می‌توانید در مورد به‌کارگیری واژه‌های مرتبط و عبارت‌های جست‌وجوی کلیدی به‌راحتی تصمیم‌ بگیرید.
به‌طور خلاصه سئو یعنی بهینه‌سازی سایت برای کسب لینک‌ها و ارجاع‌های بیشتر. هرچه سایت‌تان بهینه‌تر باشد، احتمال اینکه موتورهای جست‌جو شما را در جایگاه بالاتری قرار بدهند بیشتر است.


بازاریابی ویدئویی



یوتیوب، قدرتمندترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات نشر ویدئو در اینترنت را که می‌شناسید؛ شما می‌توانید از این قدرت و گستردگی ‌بی‌حدو‌مرز به‌شکلی درخشان برای معرفی کسب‌وکارتان بهره بگیرید. البته در ایران باید به‌دنبال پلتفرم‌های ویدئویی دیگری نظیر آپارات بگردید و آنها را بررسی کنید.

باید به‌دنبال راهی برای خلق آگهی‌های جذاب و دانش‌افزا و سپس نشر آنها در چنین ابزاری باشید. همچنین می‌توانید با میزبانی آنلاین از مشتری‌ها به‌صورت تصویری به پرسش‌های آنها پاسخ دهید و اثر عمیق‌تری بر آنها داشته باشید یا با ویدئویی زنده (لایو) در اینستاگرام در سریع‌ترین زمان و بی‌واسطه تازه‌ترین اخبار و تغییرات کسب‌وکارتان را به اطلاع مشتریان برسانید. فرصت‌ها و امتیازهایی که بازاریابی ویدئویی خلق می‌کند حد و مرزی ندارد.


بازاریابی شبکه‌های اجتماعی



این روش دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب‌وکار الکترونیک ضروری است. باید با مشتری‌ها و تماشاچی‌ها در شبکه‌های اجتماعی گوناگون در ارتباط باشید. از رایج‌ترین و پرطرفدارترین ابزارهای شبکه‌های اجتماعی که نباید آنها از قلم بیندازید، تلگرام، اینستاگرام، پینترست، فیسبوک، توییتر و لینکدین (به‌ویژه برای مشتریان B2B) هستند.

به سودتان است که کار با قدرتمندترین شبکه‌های اجتماعی را فرا بگیرید. اگر روش ارتباط مؤثر با مشتریان را در این شبکه‌ها دریابید، از این روش بازاریابی به سود سرشاری می‌رسید.


سخن آخر

درست است که یکی از دلایل ظهور و گسترش دیجیتال مارکتینگ پیشرفت تکنولوژی بوده است، اما مدیریت درست هزینه‌ها، تحلیل لحظه‌ای نتایج و برنامه‌ریزی بهینه از مهم‌ترین دلایل روی آوردن صاحبان کسب‌وکارها به این روش بوده است.
یادگیری دیجیتال مارکتینگ با توجه به توسعه‌ی آن و جهت‌گیری بیشتر بازاریابی به این سمت، بسیار اهمیت دارد. با شناخت درست این روش‌ها می‌توانید عواملی را که با کمترین هزینه بهترین نتایج را برای‌تان رقم می‌زنند شناسایی کنید و به‌کار گیرید. در این روش، اطلاعات، جزئیات و ترفندها هر روز تغییر می‌کنند، بنابراین سعی کنید با مطالعه‌ی آخرین مطالب در این خصوص و بررسی فعالیت دیگر کسب‌وکارها خود را به‌روز نگه دارید.




https://www.chetor.com/105458-%d8%af...7%d8%a8%db%8c/