در میان شرکت های تجاری بعد از شرکت های سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود یکی از شر کتهایی که مورد توجه قرار گرفته است شرکت تضامنی می باشد که بابت شرایط خاص ثبت و کسب اعتماد زیاد از مخاطبین و مشتریان مورد توجه فعالان تجاری قرار گرفته است این شرکت که اصلی ترین محور آن شخصیت شرکا می باشد با تنظیم شرکت نامه در اداره ثبت شرکتها ثت می شود و از مواردی که ضروری است در شرکت نامه درج شود: نام شرکت، مرکز اصلی و نشانی کامل، همچنین اسامی شرکا یا موسسین، شماره شناسنامه، محل اقامت آنها و غیره می باشد .





شرکت نسبی نیز از شرکت هایی می باشد که شباهت هایی با شرکت تضامنی دارد و از سویی دارای تفاوتی هایی می باشد که وجه افتراق این شرکت ها از یک دیگر می باشد. در این مقاله به توضیحی اجمالی از این دو شرکت خواهیم پرداخت و تشابهات و تفاوت های آنها را بررسی خواهیم کرد:


شرکت های تضامنی و شرایط ثبت آنها:


شرکت تضامنی شرکتی می باشد که بین دو یا چند نفر با سرمایه نضامنی تشکیل می شود. در این نوع از شرکت تجاری در صورتی که سرمایه شرکت برای تامین دیون شرکت کافی نباشد هر کدام از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض و دیون شرکت می باشند.


توجه داشته باشید که شرکاء در این شرکت می بایست عاقل ، بالغ و رشید باشند و یا به عبارتی داری اهلیت قانونی باشند اما تاجر بودن جزء شروط نما باشد .همچنین اعضای این شرکت می توانند حقیقی و یا حقوقی باشند پس به عبارتی این شرکت می تواند تجمعی از چند شرکت باشد.


سرمایه شرکت که توسط شرکاء تامین می شود می تواند نقد و یا غیر نقد باشد سرمایه های نقدی این شرکت می بایست تادیه دریافت نماید و سرمایه های غیر نقدی نیز می بایست نقویم و تسلیم شود. تقویم آورده های شرکاء توسط خود آنان تنظیم و در شرکت نامه ثبت خواهد شد. توجه نمایید که شرکاء پس از توافق بر تقویم دیگر امکان دخل و تصرف بر آن ندارند. این تقویم توسط مقام قضایی و اجرایی کنترل نمی شود و اختیار کنترل آن به عهده شرکاء می باشد و تابع تشریفات خاصی نمی باشد.


اساسنامه شرکت نیز در شرکت و توسط شرکاء تنظیم می شود. اساسنامه را می توان آئین نامه داخلی این شرکت ها دانست.


یکی از نکات حائز اهمیت در این شرکتها نحوه انتخاب و قید اسامی این شرکت ها می باشد علاوه بر قوانین رایجی که بر انتخاب نام حاکم می باشد یک نکته دیگر در ذکر نام این شرکت لازم الاجرا می باشد و آن ذکر حد اقل نام یکی از شرکاء به همراه نام شرکت می باشد. واگر از نام تمامی شرکاء استفاده نمی شود و تنها نام یکی از آنها ذکر خواهد شد استفاده از عبارت (( و شرکاء )) نیز الزامی می باشد . همچنین استفاده از عبارت شرکت تضامنی ضروری می باشد.





شرکت های نسبی و شرایط ثبت آنها :


شرکت نسبی به شرکتی اطلاق می شود که با انتخاب نامی مخصوص بین حداقل دو نفر یا بیش از دو نفرتشکیل و ثبت می شود و مسئولیت شرکاء در مقابل دیون شرکت به اندازه سرمایه اولیه آنها می باشد. منظور از مسئولیت شرکاء به میزان سرمایه این است که هر یک از شرکاء در صورت بروز مشکل و انحلال شرکت و عدم کفایت سرمایه شرکت برای ادای قروض و دیون به نسبت سهم الشرکه از کل قروض در مقابل طلب کاران مسئولیت دارند.


توجه داشته باشید که در صورت ثبت این شرکت استفاده از عبارت شرکت نسبی همراه با نام شرکت ضرورت قانونی دارد.


همچنین شرکت نسبی در قانون تجارت در ماده 1863 اینگونه تعریف شده است: شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته شده.


شرکت نسبی شرکتی می باشد که ضمانت شرکاء در آن حائز اهمیت می باشد و لازم الاجرا است .و از این لحاظ به شرکت های تضامنی شبیه می باشد .


یکی از تفاوت های شرکت های نسبی با شرکت های تضامنی در تعهد این شرکت ها در مقابل دیون شرکت می باشد در شرکت های تضامنی شرکاء در مقابل دیون شرکت متضامنا مسئول هستند اما در شرکت های نسبی «اگر دارائی شرکت نسبی برای تأدیه تمام قروض شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت داشته مسئول تأدیه قروض شرکت است»( ماده 186)


شرکت های نسبی جزء شرکت هایی می باشند که در کشورهای اروپایی سابقه ثبت ندارند اما از لحاظ قوانین و محتوا به شرکت های حقوقی که در قانون مدنی ثبت شده است شباهت دارد. اگر عبارت تجارتی آن را برداریم عیناً شرکت های حقوقی یا مدنی شرکت مدنی خواهد بود. بنابراین شرکت هائی که برای اموری غیر از تجارت تشکیل می شوند ، از قبیل آبیاری یا امور زراعتی و غیره عموماً از این قسم خواهند بود بدون این که دارای شخصیت حقوقی باشند.
تفاوت ها و تشابه ها در ثبت شرکت‌ نسبی و تضامنی