مذاکره مهارتی مهم برای موفقیت در کسب­ و کار و زندگی است. با انجام چند قانون بسیار ساده، مذاکره­ کننده­ بهتری شوید. اگر شما یک کسب‌وکار دارید، احتمالا هر روز هفته در حال مذاکره کردن هستید. همیشه قرار نیست که بر سر چندین میلیون دلار با مشتریان و فروشندگان مذاکره کنید، بلکه بر سر همه چیز از یک امید برای ترفیع گرفته تا یک برنامه کاری منعطف، تا انتصابی دلپذیر و… مذاکرات صورت می‌گیرند.

دقت کنید که مذاکره مهارتی است که با تمرین بهتر می­شود. هرچه بیشتر مذاکره کنید، در جلسه بعدی راحت­تر خواهید بود و مهارت­هایتان بهتر می شوند. در مذاکره نکاتی وجود دارد که شما را به سرعت از یک مذاکره کننده غیر حرفه‌ای به حرفه‌ای تبدبل می‌کند.


۱- به اولین پیشنهادی که مطرح می‌شود بله نگویید.

واقعیت این است که بیشتر مذاکره­کنندگان در ابتدا پیشنهادی مقدماتی مطرح می­کنند، که این کمتر ازآن چیزی است که آمادگی انجام و ارائه آن را دارند. پیشنهاد مقدماتی تنها قسمت یک بازی مذاکره است، که قابل پیش بینی است. وقتی پیشنهادی مطرح می‌شود، اول به آن خوب فکر کنید و اگر این پیشنهاد پاسخگوی نیازهای شما نبود، پیشنهادی خلاف آن را مطرح کنید تا همه چیز منطبق با خواسته شما باشد.


۲- مذاکره را در محل خودتان یا در محلی بی­طرف برگزار کنید.

شما وقتی توافق می‌کنید مذاکره در دفتر طرف مقابل صورت گیرد، مزیتی برای او به وجود آورده‌اید و موقعیتی عالی برای او فراهم کرده‌اید. سعی کنید در هر زمان که امکان داشت، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که مذاکره را در دفتر خودتان برگزار کنید. هرگاه شرایط مناسب نبود، شرایطی را فراهم کنید که در محلی بی‌طرف مذاکره انجام شود.


۳- برای قیمت­‌گذاری پیش­قدم نشوید.

یک قانونی در مذاکره وجود دارد و آن این است که اولین نفری که قیمت‌گذاری می‌کند، ضرر می‌کند. پس هنگام مذاکره از طرف دیگر بخواهید که در مورد معامله‌ای که احتمال دارد صورت بگیرد، صحبت کند و دقیقا بگوید که هدفش از انجام مذاکره چیست و دنبال چه جیزی است.


۴- تنها با تصمیم­‌گیرندگان معامله کنید.

مذاکره کردن با کسی که به توافق رساندن یک معامله در حیطه قدرت و صلاحیتش نیست، هدر دادن وقت است. تا جایی که امکان دارد با کسی مذاکره کنید که در موقعیت بله گفتن باشد و بتواند تصمیم بگیرد.


۵- با خودتان مذاکره نکنید.

هنگامی که یک طرح پیشنهادی به طرف مقابل می­دهید، به آن­ها وقت بدهید که آن را بررسی کرده و پاسخ دهند. ناامید نباشید که به خاطر آن مجبور شوید قیمت خود را، پیش از آن که آن­ها فرصت پاسخگویی داشته باشند، پایین­تر آورید.


۶- احساسات و خشم خود را کنترل کنید.

وقتی یک مذاکره گرم و پرهیجان می‌شود، شما خونسردی خود را از دست می‌دهید و محتمل اشتباه می‌شوید. حتی شانس اینکه از معامله آن چیزی را که می‌خواهید به دست آورید، کم می شود. در مذاکره سعی کنید حرفه‌ای عمل کنید و احساسات و خشم خود را کنترل کنید تا یک مذاکره عالی داشته باشید.


۷- از نه گفتن نترسید.

قدرتمندترین کلمه­ای که می­توانید در هر مذاکره­ای به زبان آورید، «نه» می­باشد. اگر طرح پیشنهادی که ارائه می‌شود مورد قبول نیست و شما را راضی نمی‌کند، بدون هیچ درنگی آن را به کار ببرید.


۸- به دنبال نتایج برد- برد باشید.

هر دو طرف در مذاکره باید برنده باشند. وقتی که مذاکره در وضعیت برد- باخت قرار می­گیرد، نتیجه نامتوازن است و ارتباط طولانی مدت شما با هم صدمه می بیند. شما باید در مذاکره به دنبال نتایج برد-برد باشید تا روابط تجاری شما را بسازد و خراب نکند.


۹- مرعوب نشوید.

همیشه این مسئله را در ذهن‌تان داشته باشید که در مذاکره، طرف مقابل شما به همان اندازه که شما به او نیاز دارید به شما نیاز دارد. پس هیچگاه مرعوب نشوید.



9 نکته برای مذاکره ای بهتر