ممکن است برای این‌که کارمندانتان زمان بیشتری در سر کار بمانند بخواهید برای آن‌ها همه لوازم و تجهیزات جانبی از انواع غذاها گرفته تا لوازم آرایشی را تهیه کنید اما اگر آن‌ها واقعاً به کارشان علاقه نداشته باشند هیچ‌یک از این کارها نمی‌تواند مفید باشد. اما باید گفت راه ساده‌تری هم برای این‌که اعضای تیمتان را متقاعد کنید ساعات بیشتری را به کار اختصاص دهند وجود دارد. آنچه تحقیقات جدید پیشنهاد می‌کنند هم نیاز به‌صرف هزینه ندارد و هم مدیریت مشاغل را ساده‌تر می‌سازد. این راه چیست: اجازه دهید کارکنانتان خودشان برنامه زمانی کارشان را تنظیم کنند.
کمتر به ساعت نگاه کردن یعنی بازدهی بیشتر


این نتیجه تحقیقی است که توسط اساتید دانشگاه‌های آلمان انجام شد. آن‌ها می‌خواستند ببینند برنامه کاری یک کارمند چه تأثیری بر میزان تلاش‌های او خواهد داشت. نویسندگان این تحقیق میزان ساعاتی را که کارگران به کارشان اختصاص می‌دهند با میزان ساعات کار اجباری در قراردادهای مختلف و برنامه‌های کاری مختلف مقایسه کردند. نتایج این تحقیق نشان داد این‌که رئیس به‌صورت مداوم چک کند چه کسی ساعات بیشتری را به کار اختصاص می‌دهد اهمیت چندانی ندارد. درواقع، هنگامی‌که مدیریت اصلا میزان ساعات کاری را ثبت نکند به کارکنان این اجازه را می‌دهد که خودشان زمان شروع و خاتمه کارهایشان را تعیین و زمان خروج از محل کارشان را مشخص کنند. نتایج نشان داد کارمندان در این حالت هفته‌ای ۴/۷ ساعت بیش از ساعات کار اجباری‌شان کارکردند. جالب اینکه کارکنان ارشد تمایل بیشتری به داشتن این‌گونه آزادی‌ها دارند و تمایل دارند که چند قدم جلوتر از سایرین باشند.
هنگامی‌که با افراد بالغ و باتجربه آن‌گونه که شایسته آنان است برخورد کنیم این اتفاق می‌افتد


توضیح این پدیده چیست؟ این اتفاق شبیه به یک معجزه است! برخورد کردن با اعضای تیمتان همانند افرادی واقعاً باتجربه و بالغ انگیزه‌های ذاتی آن‌ها را شکوفا می‌کند و منجر بدان می‌شود که تلاش بیشتری برای شرکت شما بکنند. محاسبات محققان نشان می‌دهد که اگر کارمندی متخصص استخدام کنید و به آن این آزادی عمل و تحت نظارت نبودن را اعطا کنید، خواهید دید که او هفته‌ای ۷۵ دقیقه بیش از حالت عادی زمان برای کار اختصاص می‌دهد. این موضوع برای یک فریلنسر (خویش‌کارفرمای) کارآزموده چندان عجیب نیست چراکه بسیاری از آن‌ها به شما خواهند گفت زمانی که خود را از آن چارچوب مقرر کار کردن از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر رها کرده‌اند حتی ساعات بیشتری را هم به کار اختصاص داده‌اند. بخشی از آن به مسائل اقتصادی مرتبط با اداره کسب‌وکار شخصی برمی‌گردد که ساعات کاری بیشتری را طلب می‌کند اما بخش دیگر آن نتیجه این موضوع است که شما خودتان را وقف کاری کرده‌اید که عمیقاً دوستش دارید. مطمئناً اگر کسب‌وکاری خرده‌فروشی یا خدماتی داشته باشید نمی‌توانید برنامه زمانی دلخواهی در اختیار کارمندان قرار دهید اما اگر تیم شما تیمی دفتری و شرکتی است می‌توانید به کارمندانتان اجازه دهید که هر موقع دوست دارند بیایند و بروند. کاهش ساعت کاری تنها جنبه منفی چک کردن مداوم کارمندان نیست و جنبه‌های منفی جدی‎تری نیز دارد. آیا شما از آن دسته مدیرانی هستید که ساعات ورود و خروج کارمندانتان برایتان اهمیت دارد؟ وقت آن نرسیده که این کار را متوقف کنید؟


چگونه ساعات کاری کارمندانمان را افزایش دهیم؟