انتخاب نخستین کارمندانی که در استارتاپتان استخدام می‌شوند بسیار حساس است. آن‌ها هستند که آهنگ تغییرات شرکت شما را مشخص می‌کنند و معین می‌کنند که آیا از صحنه حذف خواهید شد یا به مراتب بالاتر دست می‌یابید. کریس کنکیالوسی، بنیانگذار و مدیر مشترک شرکت مشاوره سازمانی gothamCulture نیویورک معتقد است که: “در ابتدای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار، استخدام افراد مناسب بسیار حساس است زیرا هر فردی که به کارمندان شرکت اضافه می‌شود تاثیر قابل‌توجهی بر این که چه ارزش‌هایی خلق شوند‌ – یا نشوند- و چگونگی برخورد کارمندان می‌گذارد.”
هنگام استخدام نخستین کارمندان باید به دنبال چه ویژگی‌هایی باشیم؟


در ادامه، پیشنهادات کنکیالوسی در راستای جذب و انتخاب کارمندان مناسب برای خلق فرهنگ سازمانیِ درست و صحیح، از همان ابتدای شروع به کار یک شرکت را با هم مرور می‌کنیم:

موسسین شرکت چگونه می‌توانند کارمندانی را برای فرهنگ سازمانی‌ئی که هنوز وجود خارجی ندارد استخدام کنند؟


به عنوان موسسین شرکت می بایست در مورد ارزش‌هایتان بسیار صریح و شفاف باشید. باید با خیال راحت این جملات را بیان کنید: “‌من فکر می‌کنم این کسب‌وکار باید این کار را انجام دهد، این چیزی است که واقعا برای من اهمیت دارد، و در این زمینه است که شرکت من باید برجسته و مطرح شود.” این موارد نکاتی حساس هستند که افراد باید آن ها را مشخص و معین کنند اما کمتر کسی به آن ها اهمیت می دهد. به عنوان یک موسس، شما می‌بایست مشخص کنید که “صحیح” از نظرتان به چه معنی است و بعد شروع به تیم‌سازی حول آن کنید.

چه چیز این صفات را در کارمندان اولیه واضح و آشکار می‌کند؟


رفتار و طرز برخورد را به تجربه ترجیح دهید. شما می‌توانید به افراد بیاموزید که چگونه وظایفشان را انجام دهند اما نمی‌توانید به آن ها یاد دهید که ارزش ها و رفتار صحیح و درستی داشته باشند. چیزهایی مشخصی وجود دارند که از تازه‌استخدام‌شدگان انتظار می رود و ما به گونه ای عمل می‌کنیم که دستیابی به آن ها برایشان بسیار پرزحمت باشد به این ترتیب افرادی که واقعا علاقه به شغلشان ندارند از گردونه خارج خواهند شد. ما به دنبال ارزش ها و صفات خاصی هستیم که در رزومه‌ها نوشته نمی‌شوند.

نظرتان در مورد تنوع چیست؟


یکی از اشتباهات موسسین این است که به دنبال افراد همزاد خودشان می‌گردند. هر چند این کار به داشتن رفتارهایی هم‌سو و هم‌راستا کمک می کند اما از طرف دیگر مشکلش این است که شما به همه مسائل و مشکلات با عینکی مشابه نگاه می‌کنید و از این طریق خود را در معرض ریسک‌های زیادی قرار می‌دهید. استخدام کردن افرادی که دیدگاه‌های متنوع و مختلفی دارند به کم کردن این ریسک کمک می‌کند.
چگونه می‌توانیم افراد مورد نظرمان را جذب کنیم؟


مشوق یکسانی برای همه وجود ندارد. سهیم کردن کارمندان در سهام شرکت همواره در جلب کردن توجهات موفق بوده است. برای برخی افراد داشتن یک برنامه کاری انعطاف‌پذیر جذاب است و برای برخی دیگر پول نقد. این شمایید که باید کشف کنید به افراد متفاوت چه چیزی انگیزه می‌دهد.در شرکت gothamCulture ما مشوق‌هایی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای افرادی که مشوقشان پول است در نظر گرفته‌ایم. ما اساسا محدودیتی در مرخصی دادن نداریم: افراد شرکت ما سخت کار می‌کنند و اهداف واضح و شفافی دارند و در صورتی که نتوانند به این اهداف برسند جریمه می‌شوند. بنابراین اگر هم نیاز به مرخصی داشته باشند می توانند به مرخصی بروند و کسی به آن ها ایراد نمی‌گیرد. مدل جریمه کردن ما هم واضح و روشن است و بنابراین هر کس از کارهایی که دیگران انجام می دهند باخبر است و جای هیچ بحث یا حیله‌ای در مورد حقوق باقی نمی‌ماند.
آیا یک یا دو موسس به تنهایی می‌توانند یک پروسه استخدام اثربخش به وجود آورند؟


این کار بسیار سختی است چرا که باید ورودی‌های بسیاری چک شوند و مورد بررسی قرار گیرند. اما شما می توانید پروسه‌ای را به وجود آورید که از طریق آن بر همه‌ی استخدام‌شوندگانِ بالقوه نظارت داشته باشید. از آن جا که این کاندیداها در چرخه استخدامی از مرحله‌ای به مرحله دیگر پیش می‌روند هر یک از مراحل به یک دلیل مشخص ایجاد شده است. تست‌هایی باید وجود داشته باشند که بسنجند آیا از پس الزامات اولیه این شغل بر می‌آیند یا خیر و مصاحبه‌هایی رفتارسنجانه برای ارزیابی تناسب فرهنگی و ارزشی داوطلبان هم می‌بایست در نظر گرفته شوند. مهم است که مجموعه مهارت‌ها و ارزش‌هایی که افراد را در کسب‌وکار شما موفق می‌گردانند تعیین کنید و بعد در طی فرایند استخدامتان هم نسبت به سنجیدن این مهارت‌ها سخت‌گیر و جدی باشید.


چگونه یک کارمند خوب استخدام کنیم ؟